  • 81. Data: 2024-10-18 12:47:14
    Temat: Re: nurtuje mnie
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Ale ten gadolin ... wielce ciekawy ..

    Ciekawość ma swoją cenę. Chyba sobie kupię.

    https://www.ebay.co.uk/itm/372974213198

    --
    Jarek

  • 82. Data: 2024-10-18 13:49:57
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl>

    > Bardzo dobra intuicja. W pierwszej iteracji naturalne jest założenie,
    > że "coś gdzieś". Potem trzeba tego cośgdziesia przeanalizować -- i tu
    > pojawiają się pierwsze problemy. Pamiętamy zwykle, że na lekcji czy
    > wykładzie mówili o jakimś punkcie Curie, poniżej którego magnetyzm
    > taki, a powyżej śmaki. Więcej nie powiedzieli. Tymczasem ta przemiana
    > nie ogranicza się do efektów magnetycznych. I tu (u niektórych) pojawia
    > się Chęć Poznania.

    O ile pamiętam, przemiana Curie jest przemianą drugiego rodzaju, zmienia
    się ciepło właściwe, ale entalpia przemiany jest zerowa.
    Problemem w przypadku Twojego "silnika" może być histereza temperatury
    Curie.

    Paweł

  • 83. Data: 2024-10-18 14:54:39
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Paweł Pawłowicz napisał:

    > O ile pamiętam, przemiana Curie jest przemianą drugiego rodzaju,
    > zmienia się ciepło właściwe, ale entalpia przemiany jest zerowa.

    Ciepło też. Ale ja jeszcze pomącę tutaj wodę swoim kijem. Temperatura
    Curie dotyczy nie tylko ferromagnetyków, ale również ferroelektryków.

    > Problemem w przypadku Twojego "silnika" może być histereza temperatury
    > Curie.

    Nie wiem, czy problemem, ale histereza towarzyszy rzeczom, które są
    "ferro-". Ferroelektryki, poza swoją nieliniowością i zależnoścą
    od temperatury, same w sobie mają potężną przenikalność. Jak raz do
    budowy kondensatorów. Fakt, kondensatory robi się coraz mniejsze,
    co jest efektem rozwoju technologii materiałowej. Gadolinem ceramik
    ferroelektrycznych jest tytanian baru. Święty Graal samochodziarzy
    elektrycznych i ogólnie magazyniarzy energetycznych. Taki kondensator
    tytanianowobarowy w teorii może mieć gęstość upakowania energii na
    poziomie węglowodorów (benzyny czy oleju napędowego). W praktyce jest
    firma, która to od lat próbuje robić. Z efektami różnymi, ale nie na
    tyle złymi, by ktoś taki jak Lockheed Martin nie zainwestował w nią
    setek milionów dolarów.

    --
    Jarek

  • 84. Data: 2024-10-18 16:07:28
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl>

    > Ciepło też.

    Entalpia to właściwie rodzaj ciepła, tyle że precyzyjnie zdefiniowany.

    Histereza rzeczywiście towarzyszy wielu rzeczom. Na przykład pomiarom
    temperatury za pomocą termopary. W co niektórzy z grupowiczów nie mogą
    uwierzyć.

    Paweł

  • 85. Data: 2024-10-18 17:01:05
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Paweł Pawłowicz napisał:

    > Histereza rzeczywiście towarzyszy wielu rzeczom. Na przykład pomiarom
    > temperatury za pomocą termopary. W co niektórzy z grupowiczów nie mogą
    > uwierzyć.

    A tak, dla symetrii warto dodać, że pomiarom temperatury towarzyszą też
    inne rzeczy. Temperatura nie jest przecież wielkością fizyczną, jak na
    przyład masa czy ładunek elektryczny. To wielkość statystyczna. Można
    zmierzyć temperaturę w pokoju i wpisać do dziennka pomiarów 20,24°C.
    Ale co to dokładnie oznacza? Nie do końca wiadomo. Kolejny pomiar, który
    pokaże 20,27°C może być równie dobry. I nie ma to związku z rozdzielczością,
    dokładnościa, czy w ogóle z samym przyrządem pomiarowym. Można więc mówić
    o pewnym *poziomie ufności*. A w coś takiego niektórzy z grupowiczów nie
    mogą uwierzyć. A nawet istnieje ryzyko, że ich od tego skręci.

    --
    Jarek

  • 86. Data: 2024-10-18 17:46:52
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl>

> [...]
    > o pewnym *poziomie ufności*. A w coś takiego niektórzy z grupowiczów nie
    > mogą uwierzyć. A nawet istnieje ryzyko, że ich od tego skręci.

    Ale to jest wyłącznie kwestia definicji temperatury. Można definiować
    temperaturę jako energię gazu doskonałego, i wtedy jednostką jest dżul.
    I jest to jak najbardziej wielkość fizyczna (no dobrze, jest trochę
    problem ze stopniami swobody, ale to tylko komplikuje definicję). Co
    ciekawe, znikają wtedy pojęcia stałej gazowej i stałej Boltzmanna.
    Stała gazowa jest właściwie tylko przelicznikiem z "fizycznej" skali
    opartej o energię na skalę Kelvina. Skala Kelvina właściwie nie jest
    skalą absolutną. Opiera się co prawda o zero absolutne, ale zakres
    jednostki przeniesiono żywcem ze skali Celsjusza. A ta jest całkowicie
    arbitralna. Wychodzi śmiesznie, moja temperatura wynosi 2573 J.
    Skala oparta o energię upraszcza wzory w fizyce, ale skutkuje dziwnymi
    wartościami. Pewnie dlatego nie przyjęła się

    Paweł

  • 87. Data: 2024-10-18 18:19:13
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 18 Oct 2024 17:01:05 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > zmierzyć temperaturę w pokoju i wpisać do dziennka pomiarów 20,24°C.
    > Ale co to dokładnie oznacza? Nie do końca wiadomo.

    Nie do końca wiadomo, ale jedno będzie bliższe prawdy:
    to jest temperatura termometru

    > Kolejny pomiar, który
    > pokaże 20,27°C może być równie dobry. I nie ma to związku z rozdzielczością,
    > dokładnościa, czy w ogóle z samym przyrządem pomiarowym.

    W sensie, że naturalne fluktuacje termometru w pokoju ?

    J.

  • 88. Data: 2024-10-18 23:41:04
    Od: a...@f...org (Waldek Hebisch)

    J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Bo się męczy.
    > Wystarczy cos potrzymać, i się wie :-)
    >
    > A koń czy krowa śpią na stojąco i się nie męczą.

    Ja nie widziałem krowy śpiącej na stojąco, one się kładly do
    spania. Koń zresztą też.

    --
    Waldek Hebisch

  • 89. Data: 2024-10-18 23:49:55
    Od: a...@f...org (Waldek Hebisch)

    ptoki <p...@e...pl> wrote:
    > Niestety pole magnetyczne jest potencjalne

    No nie. Magnetyzm bywa źle rozumiany dlatego że pole magnetyczne
    nie jest potencjalne.

    > wiec nie wazne jak
    > uksztaltowane to wchodzac w nie i wychodzac z niego energia potencjalna
    > sie zbutnio nie zmienia (straty cieplne np.)

    Jest zasada zachowania energii, ale to trochę bardziej skomplikowane
    niż w przypadku pola potencjanego.

    --
    Waldek Hebisch

  • 90. Data: 2024-10-19 09:20:28
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 17 Oct 2024 22:42:30 -0500, ptoki <p...@e...pl> wrote:
    > Znajdz mi taki.

    Silnik homopolarny. Machanie rękami w niczym tutaj nie pomoże.

    > Bo jestes o krok od perpetum mobile.

    Jestem od tego dalej niż horyzont płaskozmieca.

    > A na dzis podumaj jak sie taki strumieniowy silnik zatrzymuje.

    O! teraz mowa o strumieniowym? Zaraz się okaże, że właściwie była
    mowa o rakietowym.
    Proponuję jednak nie odstawiać leków.

    --
    Marek