    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: nurtuje mnie
    Date: Fri, 18 Oct 2024 14:54:39 +0200

    Pan Paweł Pawłowicz napisał:

    > O ile pamiętam, przemiana Curie jest przemianą drugiego rodzaju,
    > zmienia się ciepło właściwe, ale entalpia przemiany jest zerowa.

    Ciepło też. Ale ja jeszcze pomącę tutaj wodę swoim kijem. Temperatura
    Curie dotyczy nie tylko ferromagnetyków, ale również ferroelektryków.

    > Problemem w przypadku Twojego "silnika" może być histereza temperatury
    > Curie.

    Nie wiem, czy problemem, ale histereza towarzyszy rzeczom, które są
    "ferro-". Ferroelektryki, poza swoją nieliniowością i zależnoścą
    od temperatury, same w sobie mają potężną przenikalność. Jak raz do
    budowy kondensatorów. Fakt, kondensatory robi się coraz mniejsze,
    co jest efektem rozwoju technologii materiałowej. Gadolinem ceramik
    ferroelektrycznych jest tytanian baru. Święty Graal samochodziarzy
    elektrycznych i ogólnie magazyniarzy energetycznych. Taki kondensator
    tytanianowobarowy w teorii może mieć gęstość upakowania energii na
    poziomie węglowodorów (benzyny czy oleju napędowego). W praktyce jest
    firma, która to od lat próbuje robić. Z efektami różnymi, ale nie na
    tyle złymi, by ktoś taki jak Lockheed Martin nie zainwestował w nią
    setek milionów dolarów.

    --
    Jarek