    From: Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: nurtuje mnie
    Date: Fri, 18 Oct 2024 17:46:52 +0200

    > A tak, dla symetrii warto dodać, że pomiarom temperatury towarzyszą też
    > inne rzeczy. Temperatura nie jest przecież wielkością fizyczną, jak na
    > przyład masa czy ładunek elektryczny. To wielkość statystyczna. Można
    > zmierzyć temperaturę w pokoju i wpisać do dziennka pomiarów 20,24°C.
    > Ale co to dokładnie oznacza? Nie do końca wiadomo. Kolejny pomiar, który
    > pokaże 20,27°C może być równie dobry. I nie ma to związku z rozdzielczością,
    > dokładnościa, czy w ogóle z samym przyrządem pomiarowym. Można więc mówić
    > o pewnym *poziomie ufności*. A w coś takiego niektórzy z grupowiczów nie
> [...]

    Ale to jest wyłącznie kwestia definicji temperatury. Można definiować
    temperaturę jako energię gazu doskonałego, i wtedy jednostką jest dżul.
    I jest to jak najbardziej wielkość fizyczna (no dobrze, jest trochę
    problem ze stopniami swobody, ale to tylko komplikuje definicję). Co
    ciekawe, znikają wtedy pojęcia stałej gazowej i stałej Boltzmanna.
    Stała gazowa jest właściwie tylko przelicznikiem z "fizycznej" skali
    opartej o energię na skalę Kelvina. Skala Kelvina właściwie nie jest
    skalą absolutną. Opiera się co prawda o zero absolutne, ale zakres
    jednostki przeniesiono żywcem ze skali Celsjusza. A ta jest całkowicie
    arbitralna. Wychodzi śmiesznie, moja temperatura wynosi 2573 J.
    Skala oparta o energię upraszcza wzory w fizyce, ale skutkuje dziwnymi
    wartościami. Pewnie dlatego nie przyjęła się

    Paweł