  • 101. Data: 2024-10-20 21:59:04
    Temat: Re: nurtuje mnie
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Arnold Ziffel napisał:

    > Spędziłem więcej czasu, niż planowałem, żeby dobrać się do archiwów,
    > których nie mam, i przejrzeć wątek.

    Czas poszedł na technikalia, czy na czytanie? Co do tego pierwszego, to
    ja przełączam czytnik na news.icm.edu.pl i mam wszystko jak na dłoni.

    > I nadal nie wiem :(

    Przecież ostrzegałem. Nie będzie żadnego olśninia. Fizyka obiektów
    zdecydowanie mniejszych od tych, które można wziąć w dłoń, wygląda
    całkiem inaczej od tej fizyki, jaką znamy ze szkoły podstawowej.
    Można do niej podejść odtwórczo, czyli patrzeć na wzory, które ktoś
    napisał, cieszyć się, że lewa strona równa się prawej i komentować,
    jakie to wszystko ma dziwne konsekwencje. A można próbować ją poczuć.
    Wtedy nawet foton, który przenika jednocześnie przez dwie szczeliny
    i sam ze sobą interferuje, przestaje być dziwny.

    Jarek

    --
    Bez mikroskopu widzę atomy
    Nawet elektron co mknie jak szalony

  • 102. Data: 2024-10-20 22:04:10
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Lukasz napisał:

    > Oni tak mowia. Nawet w kontekscie nauki.

    W tym kontekscie właściwa pisownia to "ONI". ONI są wszystkiemu winni.
    Teraz nie mówimy o ONYCH, tylko o mnie. Ja mówię "ufa" i nie wyobrażam
    sobie, by ktoś czytający ze zrozumieniem przełożył to na "belive".
    Tego prosze się trzymać. Thank you from the mountain.

    > Tyle to ja wiem. Nie zbaczaj z tematu. Piszemy o naukowosci a nie
    > o lingwistyce.

    Piszemy o tym, że kogoś skręca, gdy ktoś inny używa języka nauki.
    Jako że ten ktoś (pierwszy) nie rozumie o co chodzi, ale czepia
    się słów, więc raczej to lingwistyka.

    > Milion takich bylo. Jemu sie udalo wymyslic cos co sie w rzeczywistosci
    > ziscilo. Ot, zalozyl pewne sprawy, dodal matematyke i wyszlo ze sie
    > zgadza. Masie innych nie wyszlo.

    "Szaleństwem jest robić wciąż to samo i oczekiwać różnych rezultatów"
    -- to stwierdzenie też mu wyszło. Te miliony jakoś inaczej musiały
    kombinować, skoro im nie wychodziło. Czyli nie tacy sami byli, a inni.
    Zweisteiny.

    > W odroznieniu od tych strunowych.

    To jakiś nowy poboczny temat? Teraz piszemy o języku nauki. Na temat
    "strunowych" nie mam zbyt wiele do powiedzenia.

    Jarek

    --
    Natáh jsem sadu nových strun
    Made in Hungary

  • 103. Data: 2024-10-21 12:00:48
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl>

    > Pan Arnold Ziffel napisał:
    [...]
> [...]
    > Wtedy nawet foton, który przenika jednocześnie przez dwie szczeliny
    > i sam ze sobą interferuje, przestaje być dziwny.

    Zgodzę się, ale z drobnymi zastrzeżeniami. Z punktu widzenia
    fizykochemika który coś miał wspólnego z kwantami są tu dwa poziomy:
    1. Matematyka. Mogę rozumieć, co znaczy ten bohomaz wyglądający jak
    niedbale narysowana litera d. Albo trójkącik podniesiony do kwadratu.
    Ale zrozumienie zjawiska za tym nie idzie.
    2. Interpretacja. Mogę za Bohrem przyjąć, że pojedynczy elektron biegnie
    równocześnie dwoma drogami. Albo za Everettem że Wszechświat się
    podzielił przy tym eksperymencie i widzę tylko jeden z nich, bo ten
    drugi jest absolutnie niedostępny. Ale to nie przestaje być dziwne (i
    chwała Bogu). A na dodatek to bardziej filozofia niż fizyka.

    Paweł

  • 104. Data: 2024-10-21 13:22:59
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    > Czas poszedł na technikalia, czy na czytanie?

    Głównie na technikalia.

    > Co do tego pierwszego, to ja przełączam czytnik na news.icm.edu.pl i mam
    > wszystko jak na dłoni.

    Ja przełączyłem na news-archive.icm.edu.pl, ale pobranie overview z niego
    przerasta możliwości... w zasadzie nie czytnika, a serwera. Zrywa
    połączenie po jakimś czasie. Testowane na dwóch czytnikach.

    O samym news.icm.edu.pl nie pomyślałem, a faktycznie najstarszy artykuł na
    pme stamtąd jest z 2010 r. To w sam raz.

    Ściągnąłem archiwum z https://usenet.nereid.pl/, ściągnąłem tbrowser z
    https://github.com/wolfpld/usenetarchive/, zbudowałem (brakowało kilku
    rzeczy, bibliotek, samego systemu budowania), zadziałało. Obsługa tbrowser
    okazała się intuicyjna, więc nie musiałem czytać żadnych manuali, itd.

> [...]
    > Wtedy nawet foton, który przenika jednocześnie przez dwie szczeliny i
    > sam ze sobą interferuje, przestaje być dziwny.

    Fizyka kwantowa zawsze była dla mnie dziwna i niezrozumiała. Nawet ten
    foton. Niby cząsteczka, a fala. Czemu w ogóle funkcja falowa się załamuje
    w momencie dokonania obserwacji? Z tego co wiem, nadal tego nie wiadomo.

    I co ten foton (czy ogólnie zjawiska kwantowe) ma do opisanego
    eksperymentu myślowego z magnesem i ferromagnetykiem? Jakie tam zjawiska
    zachodzą, że to perpetuum mobile nie działa (bo zakładam, że nie działa)?

    --
    Spotyka się dwóch Polaków. Dawno się nie widzieli.
    - Co tam u ciebie?

  • 105. Data: 2024-10-21 13:23:45
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    io <i...@o...pl.invalid> wrote:

    > Do nieba pójdzie.

    Do stadniny. Ale na leżąco, prawda?

    --
    Idą dwie mrówki przez pustynię.
    Jedna niesie lufcik i mówi:

  • 106. Data: 2024-10-21 14:20:30
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Paweł Pawłowicz napisał:

> [...]
    > bo ten drugi jest absolutnie niedostępny. Ale to nie przestaje być
    > dziwne (i chwała Bogu). A na dodatek to bardziej filozofia niż fizyka.

    Albo przyjąć (np. za mną), że Tak Po Prostu Jest, a następnie popaść
    w Odmienny Stan Świadomości. Niektórzy potrzebują do tego jakichś
    dragów, innym wystarczy pomyśleć trochę o fizyce czy matematyce.
    Chemia też dobra (używana inaczej, niż robią to ci pierwsi).

    Jarek

    PS:
    Najdziwniejszy sen, jak i mi się przyśnił, to Hotel Hilberta.
    Przyjechałem, miejsc nie było. Potem wiadomo co. Wycieczka też
    się w końcu trafiła. Sen był skrajnie realistyczny, do dzisiaj
    pamiętam miękkość pluszowych obić, czerwone dywany, chłód mosiężnych
    klamek przy drzwiach. Napis nad wejściem do hotelu też pamiętam.
    Boy, który przenosił moje walizki do innego pokoju, miał nienaganną
    liberię i był przykładnie uczynny i oddany. Ja w tych przenosinach
    nie widziałem niczego nadzwyczajnego ani dziwnego.

    --
    Das ist nicht Mathematik. Das ist Theologie.

  • 107. Data: 2024-10-21 14:24:59
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Arnold Ziffel napisał:

> [...]
    >
    > O samym news.icm.edu.pl nie pomyślałem, a faktycznie najstarszy artykuł na
    > pme stamtąd jest z 2010 r. To w sam raz.

    Moja pomyłka, oczywiście chodziło mi o news-archive.icm.edu.pl.

> [...]
    > rzeczy, bibliotek, samego systemu budowania), zadziałało. Obsługa tbrowser
    > okazała się intuicyjna, więc nie musiałem czytać żadnych manuali, itd.

    Ja używam wyłącznie swojego czytnika, który znam, więc tym bardziej nie
    muszę niczego czytać. Slrn radzi sobie dobrze ze wszystkim. Wystarczy:
    (1) wejść na grupę i zaznaczyć wszystkie wiadomości jako przeczytane,
    (2) wyszukać (Alt-L) interesujący Msg-ID, zaznaczyć jako nieprzeczytany,
    (3) po zamknięci czytnika wyedytować plik .jnewsrc -- bez trudu można
    się domyśleć, co zmienić, by przy kolejnym wejściu pokazało się np. 300
    starszych i 300 nowszych wiadomości razem z całym szukanym wątkiem.

    > Fizyka kwantowa zawsze była dla mnie dziwna i niezrozumiała. Nawet ten
    > foton. Niby cząsteczka, a fala. Czemu w ogóle funkcja falowa się załamuje
    > w momencie dokonania obserwacji? Z tego co wiem, nadal tego nie wiadomo.

    Przede wszystkim nie wiadomo, co by mogło tu znaczyć "nie wiadomo".
    Fizyka subatomowa nijak się ma to bezpośrednio obserwowanej rzeczywistości.
    Nasze reguły tam ie funkcjonują. Dlatego nie ma po co pytać "dlaczego" albo
    "czemu".

    Jarek

    --
    coś tak ględził raz | jak tu orzec czy
    fizyk teoretyk | fizycy się mylą

  • 108. Data: 2024-10-21 15:14:19
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 19 Oct 2024 18:59:39 -0500, ptoki <p...@e...pl> wrote:
    > Taaa, czyli nadal nie rozumiesz w czym rzecz.

    Dawaj, gdzie jest zmiana kierunku prądu w silniku homopolarnym,
    prosiłeś o wskazanie i dostałeś. Dla uproszczenia żebyś się nie
    zmęczył szukaniem - w takim zbudowanym z jednej AA.

    > Ale ok, podumaj gdzie tam masz te twoje strumienie i jak z magnesu
    > wycisnac energie.

    Bosh... kolejny fachowiec od "energii magnesów", "prędkości względem
    próżni" i innych paranaukowych bzdetów.

    --
    Marek

  • 109. Data: 2024-10-21 22:42:01
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    > Ja używam wyłącznie swojego czytnika, który znam, więc tym bardziej nie
    > muszę niczego czytać. Slrn radzi sobie dobrze ze wszystkim. Wystarczy:

    Prześledziłem z ciekawości, co tam się dzieje, że się nie udaje.

    Serwer dostaje prośbę o overview (OVER 1-794641), odpowiada, że wyśle (224
    Overview information for 1-794641 follows), zaczyna myśleć i to myślenie
    zajmuje mu więcej, niż timeout, który mam ustawiony w tinie (domyślnie
    jest 120 sekund, ja mam ustawione 30 sekund).

    Zwiększyłem do 480 sekund (8 minut, dla pewności) i poszło.

> [...]
    > się domyśleć, co zmienić, by przy kolejnym wejściu pokazało się np. 300
    > starszych i 300 nowszych wiadomości razem z całym szukanym wątkiem.

    W tinie jest nawet prościej, bez edycji .newsrc.

    Wchodzę na grupę, zaznaczam posty jako przeczytane (c, potwierdzając y).
    Wchodzę znowu (wychodzi z grupy po zaznaczeniu jako przeczytane, zdaje się
    że jest do tego przełącznik w konfiguracji), wciskam r, żeby wyświetlić
    wszystkie posty (a nie tylko nieprzeczytane), potem L, wpisuję Message-ID,
    i pokazuje dany artykuł. Wciskam q, przechodzi do listy wątków z
    zaznaczonym danym wątkiem. Wciskam strzałkę w prawo, wchodzi do wątku -- i
    mogę czytać cały wątek (będąc w artykule mogę się przesuwać przez p i n).

    > Przede wszystkim nie wiadomo, co by mogło tu znaczyć "nie wiadomo".

    Nie wiadomo, jakie zjawisko za to odpowiada.

    > Fizyka subatomowa nijak się ma to bezpośrednio obserwowanej
    > rzeczywistości. Nasze reguły tam ie funkcjonują. Dlatego nie ma po co
    > pytać "dlaczego" albo "czemu".

    Tak, to prawda. Jakoś ciężko jest mi odrzucić nasze reguły. Nie dziwne,
    chyba każdemu jest ciężko. Ale trudno jest mi przyjąć te dziwactwa fizyki
    kwantowej na wiarę -- "bo tak". Staram się zrozumieć. Tylko rozumienie
    tutaj zawodzi.

    Więc jaka jest odpowiedź na tę zagadkę z magnesem? Nurtuje mnie to.

    --
    Jaki śliczny z ciebie chłopiec! - wykrzykuje ciocia.
    - Nosek masz po mamusi, oczy po tatusiu, usta po babci...

  • 110. Data: 2024-10-21 22:50:11
    Od: Pixel(R)?? <m...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > W tinie jest nawet prościej, bez edycji .newsrc.
    >
    > Wchodzę na grupę, zaznaczam posty jako przeczytane

    Pizda nie haker :D
    https://groups.google.com/g/pl.misc.elektronika/c/0f
    nbMxU1ic0/m/dObY6M_UWX4J

    Gugiel ma jednak fajne archiwum :)