    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: nurtuje mnie
    Date: Mon, 21 Oct 2024 14:24:59 +0200

    Pan Arnold Ziffel napisał:

    > Ja przełączyłem na news-archive.icm.edu.pl, ale pobranie overview z niego
    > przerasta możliwości... w zasadzie nie czytnika, a serwera. Zrywa
    > połączenie po jakimś czasie. Testowane na dwóch czytnikach.
    >
    > O samym news.icm.edu.pl nie pomyślałem, a faktycznie najstarszy artykuł na
    > pme stamtąd jest z 2010 r. To w sam raz.

    Moja pomyłka, oczywiście chodziło mi o news-archive.icm.edu.pl.

    > Ściągnąłem archiwum z https://usenet.nereid.pl/, ściągnąłem tbrowser z
    > https://github.com/wolfpld/usenetarchive/, zbudowałem (brakowało kilku
    > rzeczy, bibliotek, samego systemu budowania), zadziałało. Obsługa tbrowser
    > okazała się intuicyjna, więc nie musiałem czytać żadnych manuali, itd.

    Ja używam wyłącznie swojego czytnika, który znam, więc tym bardziej nie
    muszę niczego czytać. Slrn radzi sobie dobrze ze wszystkim. Wystarczy:
    (1) wejść na grupę i zaznaczyć wszystkie wiadomości jako przeczytane,
    (2) wyszukać (Alt-L) interesujący Msg-ID, zaznaczyć jako nieprzeczytany,
    (3) po zamknięci czytnika wyedytować plik .jnewsrc -- bez trudu można
    się domyśleć, co zmienić, by przy kolejnym wejściu pokazało się np. 300
    starszych i 300 nowszych wiadomości razem z całym szukanym wątkiem.

    > Fizyka kwantowa zawsze była dla mnie dziwna i niezrozumiała. Nawet ten
    > foton. Niby cząsteczka, a fala. Czemu w ogóle funkcja falowa się załamuje
    > w momencie dokonania obserwacji? Z tego co wiem, nadal tego nie wiadomo.

    Przede wszystkim nie wiadomo, co by mogło tu znaczyć "nie wiadomo".
    Fizyka subatomowa nijak się ma to bezpośrednio obserwowanej rzeczywistości.
    Nasze reguły tam ie funkcjonują. Dlatego nie ma po co pytać "dlaczego" albo
    "czemu".

    Jarek

    --
    coś tak ględził raz | jak tu orzec czy