  • Data: 2012-11-23 19:12:00
    Temat: Re: nowa alfa A99
    Od: Marek <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2012-11-23 00:43, Mariusz [mr.] pisze:

    > [...]
    erformance.summary/unity_gain_2.gif

    > Warto też zwrócić uwagę, że interpolowana krzywa wyraźnie pokazuje
    > dojście do ZEROWEJ efektywności jeszcze przy NIEZEROWYM rozmiarze
    > piksela! A to właśnie osiągamy próbując włożyć ich więcej, niż nam
    > naprawdę potrzeba (i więcej, niż mogą to w mgnieniu oka przełknąć
    > procesory na każdym etapie obróbki i archiwizacji).

    Skomentuję wszystkie 3 wypowiedzi w tej jednej. Zgodzę się, z wynikiem
    eksperymentu jaki podsunąłeś: nie da się wzmocnić i ukazać informacji,
    której nie ma. Zastanowiły mnie 2 kwestie:

    1. Czułości ISO podobne są w aparatach APS-C i FF przy tej samej liczbie
    pikseli (a więc w FF są większe piksele wtedy). Granicę czułości
    wyznacza szum, który ogranicza zakres użytecznych czułości. Jeśli tak
    jest, to dziwi mnie dlaczego te zakresy są podobne? Czy chodzi tylko o
    marketing?

    2. Jest jeszcze kolejny aspekt - znacznie mniej dyskusyjny. Mianowicie
    posiadam w swoim Sony A77 ciekawą funkcję: możliwość robienia zdjęć z
    ISO 26500 (pseudo). Osiąga się tą czułość poprzez zrobienie kilku zdjęć
    i nałożenie ich na siebie. Każdy piksel przy jednym zdjęciu z tą
    czułością to praktycznie sam szum. Ale uśrednienie tego szumu z kilku
    ujęć daje zaskakująco dobre rezultaty. Zauważ, że metoda jaką opisałem
    to analogiczne działanie. Zbierana jest informacja z sąsiadujących
    pikseli w jednej chwili czasu zamiast z tego samego piksela w różnych
    chwilach czasu. To coś na zasadzie transmisji sygnału cyfrowego, który
    bez problemów może być dekodowany nawet gdy jest 20dB poniżej poziomu
    szumu :-) Niby cud a działa i jest wykorzystywane.

    Poczyniłem jeszcze parę drobniejszych obserwacji, które uznałem za zbyt
    ogólnikowe aby móc je dyskutować. "Najsilniejszą" z nich może być
    wizualne porównanie zaszumienia fotki z Sony A99 (to jest FF) z A77.
    Szczerze mówiąc nie widzę specjalnej różnicy. Popatrzałem sobie na fotki
    wykonane w podobnych warunkach przy podobnych (wysokich) czułościach i
    na oko wyglądały podobnie w najbardziej zaszumionych fragmentach.

    A tak na marginesie: jak sądzisz, czy to już wreszcie koniec wyścigu na
    ilość pikseli w matrycy? Bo mi się wydaje, ze dalsza miniaturyzacja
    piksela nie ma żadnego sensu bo i optyka nie zagwarantuje lepszej
    rozdzielczości (ugięcie fali itp) a równocześnie czułość znów oberwie
    więc szlag trafi jakość.