  • Data: 2012-11-25 17:10:38
    Temat: Re: nowa alfa A99
    Od: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Sat, 24 Nov 2012 01:00:39 +0100, Marek napisał(a):

    [...]
    > Na samym dole jest to fajnie rozrysowane. Przy matrycach CMOS EXMOR
    > element zbierający jest pod pikselem więc nie zajmuje powierzchni
    > przetwornika więc ten czerwony obszar zniknie. W efekcie 4px potrafią
    > zebrać dokładnie tyle samo co 1px lecz 4x większy.

    Nie, bo nie są w tym samym miejscu :). Strumień światła może wysycić
    wcześniej jeden mały piksel, a innych wcale, a przy większym pikselu
    mogło by się okazać, że zmieściłby on spokojnie 50% swojej pojemności, a
    po uśrednieniu z 4 małych tylko 25% - poważny błąd, chociaż trudno
    zauważalny, bo dotyczy specyficznych warunków brzegowych.

    > Natomiast co do "pojemności" czy raczej wrażliwości piksela na światło -
    > to duży piksel może zebrać więcej a mały mniej ale w danej jednostce
    > czasu. Jednakże ilości maksymalne/minimalne fotonów jakie zamienią na
    > prąd - są chyba takie same? To (chyba) nie jest tak, że mały piksel
    > szybciej się nasyca lecz ma jedynie mniejsze szanse na wyłapanie tych
    > "kropel" z "deszczu" światła. Jeśli by dać mu więcej czasu, to zgromadzi
    > w sobie tyle samo co duży? Czyli nocna fotka z ISO 100 i długim czasem
    > naświetlania wyjdzie lepiej niż fotka z ISO 6400 z krótszym czasem. Czy
> [...]

    Problem nie w tym, że szybciej się wysyca, ale że *łatwiej* (mniej
    fotonów), bo ma mniejszą pojemność, która jest warunkowana powierzchnią
    piksela.
    Zauważ, że póki co, nie ma struktur 3D, które będą również miały
    'głębokość', bo ta jest mniej więcej stała ze względów technologicznych
    produkcji wafli krzemu.

    > To tak jak z kondensatorami jest: mały i duży potrafią naładować się do
    > identycznego napięcia ale ten mały zgromadzi mniejszy ładunek. 4 małe są
    > dokładnym ekwiwalentem jednego 4x większego.

    Porównanie jest mylące, bo kondensatory łączy się równolegle i każdy
    dostanie część strumienia elektronów, a na matrycy piksele są w
    fizycznie innych miejscach, w związku z czym mogą dostać światło lub
    nie, ponieważ strumień ma swój fizyczny wymiar.

    > Taki był mój tok rozumowania, który doprowadził do wniosku, że
    > przetworzenie na PCcie zaszumionej fotki o dużej ilości px i odszumienie
    > a następnie pomniejszenie jej da podobny efekt do matrycy z dużymi
    > pikselami. Bo informacja zebrana z 4 zaszumionych pikseli o kolorze jest
    > taka jak z jednego 4x większego.

    W przeciętnym przypadku tak, ale tam gdzie są np. prześwietlenia, już
    nie. Na granicy wysycenia mniejszy piksel nie ma już nic do
    zaoferowania, gdzie większy ma jeszcze kilka *różnych* wartości bliskich
    wysyceniu.

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski