  • Data: 2012-11-23 18:49:47
    Temat: Re: nowa alfa A99
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Marek" <p...@s...com> wrote:

    [...]
    > Serio winietować? To raczej zależy od wymiarów przetwornika.

    Nie.

    To skutek tego, że piksele z grubsza przypominają rurki - im więcej
    pikseli, tym siłą rzeczy są one coraz węższe. W efekcie tym bardziej są
    wrażliwe na nieidealny kąt padania światła. Stąd, przynajmniej
    teoretycznie, "gęste" matryce powinny dawać gorszy obraz po krawędziach.

    Ale w praktyce sam tego nie zauważyłem na samplach.

    > Jeśli obiektyw oświetla mniejszy obszar niż FF a większy niż APS-C, to
    > na APS-C ten sam obiektyw nie wywoła efektu winietowania niezależnie
    > od tego ile pikseli będzie miał ten przetwornik.

    No właśnie - ten sam obiektyw. Zapominasz, że z różnymi matrycami
    używamy różnych obiektywów i wszystko się przeskalowywuje. :)

    > A tak ... duuuże jest piękne (w sensie mniejszych szumów) :-D Tu się
    > zgadzam w 100%.

    Ja bym powiedział tak: dla matrycy FF wystarczyłoby mi 12 MPix. To
    rozdzielczość prawie idealna. Jednak dla APS-C pewnie nie odważyłbym się
    prosić o mniej, niż 9-10 MPix. Obraz też musi mieć trochę szczegółów. :))

    Warto też pamiętać, że przy dużych pikselach obraz składa się z
    "prawdziwych", mocno niezależnych od siebie "wyników pomiaru". Gęste
    matryce generują kolorową pulpę, którą dopiero redukcja w dół może
    częściowo uratować (ale już nie odratuje maksymalnej czułości i zakresu
    dynamiki).

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]