  • Data: 2012-11-24 00:18:51
    Temat: Re: nowa alfa A99
    Od: Marek <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2012-11-23 18:49, Mariusz [mr.] pisze:

    > Nie.
    >
    > To skutek tego, że piksele z grubsza przypominają rurki - im więcej
    > pikseli, tym siłą rzeczy są one coraz węższe. W efekcie tym bardziej są
    > wrażliwe na nieidealny kąt padania światła. Stąd, przynajmniej
    > teoretycznie, "gęste" matryce powinny dawać gorszy obraz po krawędziach.

    A to nie zrozumieliśmy się :-)

    > Ale w praktyce sam tego nie zauważyłem na samplach.

    Przypuszczam, że to zostało uwzględnione w konstrukcji.W końcu kąt
    padania światła na matryce jest bliższy prostemu niż ostremu :-)

    > No właśnie - ten sam obiektyw. Zapominasz, że z różnymi matrycami
    > używamy różnych obiektywów i wszystko się przeskalowywuje. :)

    Tak tak, tu nie zrozumieliśmy się i komentowałem zupełnie coś innego :-D

    > Ja bym powiedział tak: dla matrycy FF wystarczyłoby mi 12 MPix. To
    > rozdzielczość prawie idealna. Jednak dla APS-C pewnie nie odważyłbym się
    > prosić o mniej, niż 9-10 MPix. Obraz też musi mieć trochę szczegółów. :))

    Co do ilości pikseli, to sądzę, że "jakoś" trzeba rozwiązać problem ich
    marnej czułości i nie zwiększać px powyżej 24M niż schodzić do 12Mpx.
    Czytałem w paru miejsca wypowiedzi różnych osób na temat jakości obrazu
    z różnych aparatów i dostrzegłem ciekawą zależność (choć pewnie trudno
    moje obserwacje badaniami statystycznymi nazwać). Otóż wiele razy
    czytałem, że aparat 24M ostrzy lepiej niż 12-16M. Nie tak to było
    sformułowane ale taką zacząłem zbieżność dostrzegać. Tłumaczą sobie to
    tak: wyobraźmy sobie biały okrąg na czarnym tle. Gdy spróbujemy go
    narysować cieniując (skala szarości) kratki na papierze w kratkę, to
    wyjdzie nam poszarpany. Używa się w grafice antyaliasingu do tego aby
    pozbyć się kanciatości. Sąsiednie piksele robi się coraz bardziej szare
    a zanikną. Okrąg wygląda wtedy ładnie. To samo dzieje się w sposób
    naturalny na przetworniku. Promień światła nigdy nie trafia na środek
    piksela lecz gdzieś pomiędzy. Więc w tworzeniu 1 punktu mogą brać udział
    4 piksele. A więc optycznie z 12Mpx robi się nam 3Mpx tłumacząc
    obrazowo. Dlatego 24Mpx => 6Mpx wydaje się ostrzejsze. Przynajmniej na
    jakimś "standardowym" wydruku bo na ekranie w skali 1:1 wyjdzie na to
    samo :-)