eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikano żesz nie zdążyłem...Re: no żesz nie zdążyłem...
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.
    atman.pl!goblin2!goblin.stu.neva.ru!xlned.com!feeder5.xlned.com!news.astraweb.c
    om!border5.a.newsrouter.astraweb.com!proxad.net!feeder2-2.proxad.net!nx02.iad01
    .newshosting.com!newshosting.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-02.news.neostrad
    a.pl!unt-spo-a-01.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: no żesz nie zdążyłem...
    References: <li73uo$1q8$1@node1.news.atman.pl> <li9mbi$v2a$1@usenet.news.interia.pl>
    <li9pkv$rjk$1@node1.news.atman.pl> <liark6$smq$1@node2.news.atman.pl>
    <534903b8$0$2165$65785112@news.neostrada.pl>
    <534919f5$0$22560$6d5eeec5@news.sunnyusenet.com>
    <libcud$fg1$1@node1.news.atman.pl> <g...@n...chmurka.net>
    <lih9oi$omu$1@node1.news.atman.pl> <g...@n...chmurka.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <g...@n...chmurka.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <g...@n...chmurka.net>
    Organization: : : :
    Date: Wed, 16 Apr 2014 13:02:46 +0200
    User-Agent: slrn/pre1.0.2-14 (Linux)
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-2
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Message-ID: <s...@f...lasek.waw.pl>
    Lines: 26
    NNTP-Posting-Host: 77-253-217-116.ip.netia.com.pl
    X-Trace: 1397646190 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 2140 77.253.217.116:41814
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:663222
    [ ukryj nagłówki ]

    Pan Adam Wysocki napisał:

    >> się tranzystory, to polaryzacja się zmieniła -- bo na początku
    >> dostępne były wyłącznie germanowe tranzystory pnp i plus na masie
    >> był bardziej praktyczny.
    >
    > Tego nie wiedziałem.

    Tego, jakie były kiedyś tranzystory, czy tego, jak zasilano urządzenia?

    >> A samochody długo nie miały nic wspólnego z elektroniką, więc to czy
    >> na masie był plus, czy minus, nie było istotne.
    >
    > Też racja, żarówce obojętne, w którą stronę płynie prąd... a i przerywacze
    > były bimetaliczne, z grzałkami. Wygrzebałem taki kiedyś z jakiegoś (chyba)
    > Wartburga.

    Więcej powiem. Rozrusznik i prądnica, to były maszyny z szeregowo
    połączonym wirnikiem i uzwojeniem stojana. Taki silnik kręci się
    zawsze w jedną stronę, a prądnica wytwarza prąd o polaryzacji
    wynikającej ze szczątkowego magnetyzmu żelastwa. Przy odrobinie
    szczęścia stary samochód mógł w ogóle nie zauwżyć, że mu podłączono
    odwrotnie akumulator.

    --
    Jarek

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: