eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikano żesz nie zdążyłem...Re: no żesz nie zdążyłem...
  • Data: 2014-04-16 17:09:14
    Temat: Re: no żesz nie zdążyłem...
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Pan J.F napisał:

    >>>> A samochody długo nie miały nic wspólnego z elektroniką,
    >>>> więc to czy na masie był plus, czy minus, nie było istotne.
    >
    > Z tym ze radia samochodowe wymyslono dawno temu.
    > Lampowe ... a one wola minusa na masie :-)

    Anody zasilane z wibratora, więc im wszystko jedno, kwestia kierunku
    podłączenia uzwojeń. Natomiast napięcie żarzenia 6,3 V, które się
    upowszechniło również w sprzęcie stacjonarnym, to jak najbardziej
    konsekwencja tego, że takie napięcie nominalne miał akumulator
    samochodowy.

    >> Więcej powiem. Rozrusznik i prądnica, to były maszyny z szeregowo
    >> połączonym wirnikiem i uzwojeniem stojana. Taki silnik kręci się
    >> zawsze w jedną stronę, a prądnica wytwarza prąd o polaryzacji
    >> wynikającej ze szczątkowego magnetyzmu żelastwa.
    >
    > Pradnica raczej obcowzbudna/rownolegla, ale jak wzbudzisz odwrotnie
    > to i napiecie wygeneruje odwrotnie.

    Faktycznie, z prądnica trochę inaczej, ale konsekwencja ta sama
    -- można odwrócić zasilanie.

    > Tak sobie mysle ... amperomierz pradu ladowania odwroci, ale nie
    > wszystkie go mialy.

    A te co miały, to taki z zerem po środku skali.

    > Wszelkie pozostale silniki ... magnesy musialy byc slabe, bo
    > faktycznie byly szeregowe czy rownolegle.
    > Zreszta wycieraczkom wszystko jedno w ktora strone sie kreci
    > silnik, tylko wylaczenie moze byc w zlym miejscu.

    Akurat w wycieraczkach mógłby być problem z przekładnią ślimakową.
    Ta bywa projektowana do pracy w jednym kierunku.

    > Mierniki - temperatury, paliwa - tam moze byc problem.
    > Choc ustroj ilorazowy chyba nadal bedzie dzialal.
    > Niestety - syrenki juz nie mam, nie sprawdze :-)

    Mierniki paliwa to się wtedy robiło ze wskaźnikiem termicznym.
    Wskazówka wychylana przez bimetal owinięty drutem oporowym.
    Rozwiązane ma taka zaletę, że strzałka nie gibie się na wybojach.

    --
    Jarek

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: