    From: " M.M." <m...@g...pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: nazwa dla procedury
    Date: Sun, 22 Apr 2012 16:10:39 +0000 (UTC)

    <f...@g...pl> napisał(a):
    > co do tematu zlych nazw to mysle ze nalezy sie zajac tematem
    > i podszkolic w tym temacie, przede wszystkim nauczyc odrozniac
    > co jest zla nazwa a co dobra
    Dobra to taka która pomaga zrealizować założony cel, zła to taka
    która nie pomaga, albo wręcz przeszkadza. Często celem jest szybkie
    napisanie aplikacji, więc zbytnie dumanie nad dobrymi nazwami nie
    przybliży nikogo do tego celu, bo dumanie samo w sobie zajmuje czas :)

    Niemniej nazwy muszą pomagać w poruszaniu się w kodzie. Moje nazwy
    są... hmmm... nie wiem.... chyba średniej jakości. Zwykle są długie bo
    mam rozdzielczość 1600px :) Na nazwę wpływa w znacznej mierze to jakie
    parametry przyjmuje. Często dobra nazwa parametrów jest równie
    wymowna jak nazwa samej procedury. Na pewno jeśli nie mam w danej
    chwili dobrego pomysłu na nazwę to biorę pierwszą lepszą.
    Często (jak już pisałem) po zmianach projektowych te dopracowane funkcje jak i
    ich nazwy stają się mało użyteczne, więc i tak i tak wymagają poprawek.

    Co innego w bibliotekach wykorzystywanych w wielu projektach, albo w
    zestawach procedur wielokrotne używanych choćby w jednym programie. Jeśli
    coś ma być wiele razy używane to warto to dopracować.

    Dla wyznaczania następnego ruchu krowy z Twojej gry być może dobrą nazwą
    jest:
    Ruch następnyRuch( Plansza plansza , Krowa krowa );

    Ale gdy okaże się po zmianach projektowych że w grze mają być i krowy i
    węże, tamta nazwa robi się słaba. Lepsze byłyby:
    Ruch następnyRuchKrowy( Plansza plansza , Krowa krowa );
    Ruch następnyRuchWeza( Plansza plansza , Waz waz );

    Po kolejnych zmianach/rozbudowach może okazać się że ruch krowy i ruch
    węża mają podobny kod, np. jakieś wspólne inicjalizacje. Nie wystarczy
    już jedna nazwa na ruchu, potrzeba:

    void ruchInicjalizacja( Plansza plansza , Ruch &ruch );
    Ruch ruchWlasciwyKrowy( Plansza plansza , Krowa krowa );
    Ruch ruchWlasciwyWeza( Plansza plansza , Waz waz );

    Przedrostek następny w pierwszej wersji wydawał się dobry, nazwa miała
    jak na moje oko dobrą długość. Po kilku zmianach okazuje się że nazwa
    z nim byłaby zbyt długa....

    Konkretna definicja dobrej nazwy zmienia się od kontekstu.