  • 21. Data: 2014-05-08 10:25:13
    Temat: Re: monitor do pracy po ciemku
    Od: Marek <p...@s...com>

    > Z tym że nie na pewno - niestety te czujniki odbierają także odbity
    > obraz z monitora, i ciągną jasność do góry.

    Uzupełnię, że tego typu rozwiązania zawsze były kontrowersyjne. Po
    zmianie jasności świecenia monitora szlag może trafić starannie wykonaną
    kalibrację. W gronie osób zajmujących się grafiką często ta kwestia była
    podnoszona jako argument przeciw.

    Marek

  • 22. Data: 2014-05-08 10:43:51
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]
    >
    > zmianie jasności świecenia monitora szlag może trafić starannie wykonaną
    >
    > kalibrację. W gronie osób zajmujących się grafiką często ta kwestia była

    pozostaja wiec neutralnie szare okulary sloneczne
    takie np rajbenki w top pilot look. - zakladasz wieczorkiem , kiedy monitor jarzy
    ;-)))

  • 23. Data: 2014-05-08 10:59:16
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-05-07 23:14, Sylwester Zarębski pisze:

    > Po drugie, DVI nie wspiera więcej niż 8-bit na kanał (w teorii mogłoby,
    > ale w praktyce nie znam takiego rozwiązania).
    > Po trzecie, HDMI i DP potrafią przesłać 10 i więcej.

    To tak jak pisałem. Zainteresował mnie temat... Ok, mam Delle U2410
    podłączone przez HDMI. Jak można stwierdzić, że takie rozwiązanie jest w
    stanie pracować na 10 bitach? Szczerze mówiąc nie widuję w instrukcji
    monitorów, że "przyjmują" 10 bitowe kodowanie koloru.

    Czy dobrze rozumuję, że dużo lepsze efekty kalibracji osiągniemy jeśli
    zamiast posiadać wyjście 8-bitowe z karty graficznej + monitor z
    programowalnym LUTem lepiej kupić kartę 10bitową i profilować tą kartę a
    monitor powinien być też 10 bitowy (w sensie wejścia a nie matrycy,
    która może mieć więcej bitów) bez programowalnego LUTa. Rozumuję
    następująco: w rozwiązaniu 1 mamy dostępną mniejszą gradację tonalną niż
    w 2 bo 10 bitów zredukowane poprzez ICC do np. 9 i tak da nam dużo
    lepsze efekty.

    Marek

  • 24. Data: 2014-05-08 11:08:40
    Od: Marek <p...@s...com>

    > 10-bitowe były już dość dawno.

    Jak to wygląda z fizycznym przesyłaniem 8+ bitowego obrazu z aplikacji.
    Mam np. zdjęcie zapisane na 16 bitach. Otwieram je w aplikacji X. Mam
    kartę 10cio bitową, mam monitor 10cio bitowy. Jaką mam gwarancję, że
    obraz nie zostanie zredukowany gdzieś po drodze do 8 bitów?

    > Jeśli chodzi o kalibrację na poziomie drivera, to system operacyjny się
    > tym nie interesuje. Po prostu zamiast w monitorze, mamy w komputerze LUT
    > np. [256] -> [1024].

    Tak, to wiem - chodziło mi o zagwarantowanie przepływy pełnej bitowości
    obrazu począwszy od aplikacji a skończywszy na wyjściu do monitora.

    > Kilka razy więcej obecnie.

    Ok, dzięki za sprostowanie.

    > Zarówno karta jak i wyświetlacz muszą to obsługiwać i musi to być
    > włączone. Można sprawdzić w EDIDzie.

    Tzn jak? Bo chyba nie poprzez przechwycenie jakimś analizatorem cyfrowym
    sygnału w kablu HDMI? :-) Windows / karta graficzna to odczytuje i
    udostępnia?

    Czy orientujesz się jak sobie zagwarantować 10cio bitowe środowisko
    pracy? W sklepie mi nie powiedzą co kupić aby tak się stało.

    Marek

  • 25. Data: 2014-05-08 11:45:41
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Czy orientujesz się jak sobie zagwarantować 10cio bitowe środowisko
    >
    > pracy? W sklepie mi nie powiedzą co kupić aby tak się stało.

    karta graficzna 10 b / kanal i wyjscie hdmi w standardzie co najmniej 1.3 , czyli od
    roku 2006.- obslugujace m.inn. 30b /pixel

  • 26. Data: 2014-05-08 18:03:17
    Od: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl>

    Dnia Thu, 08 May 2014 10:59:16 +0200, Marek napisał(a):

> [...]
    > stanie pracować na 10 bitach? Szczerze mówiąc nie widuję w instrukcji
    > monitorów, że "przyjmują" 10 bitowe kodowanie koloru.

    Nie mam pojęcia czy U2410 obsługuje wejście 10-bit, czy tylko w celu
    wewnętrznego przeliczenia przez wbudowany LUT. Matryca wg informacji
    jest 8-bit, więc szału raczej nie będzie.

> [...]
    > następująco: w rozwiązaniu 1 mamy dostępną mniejszą gradację tonalną niż
    > w 2 bo 10 bitów zredukowane poprzez ICC do np. 9 i tak da nam dużo

    Trudno powiedzieć. 10-bitowe wyjście i odpowiedni monitor może dać
    szersze pole do popisu, niż tylko kalibracja/profilowanie toru.
    Poza tym różnica pomiędzy jednym i drugim rozwiązaniem jest raczej
    akademicka (istnieje, ale praktycznie 99% gospodyń nie zobaczy różnicy).

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski

  • 27. Data: 2014-05-08 18:58:07
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-05-08 10:43, XX YY pisze:

    > pozostaja wiec neutralnie szare okulary sloneczne
    > takie np rajbenki w top pilot look. - zakladasz wieczorkiem , kiedy monitor jarzy
    ;-)))

    Śmiej się - jeśli pracuję przy grafice to zawsze w półmroku, nawet w
    najbardziej słoneczny dzień. :-D Boję się, że będę jak komar w
    londyńskim metrze - biały, bez możliwości przeżycia na zewnątrz :-D

    A tak na serio, to jest tak jak pisałem. Jasność monitorów ustawia się
    na 80-90 a nawet można zaryzykować 70 choć już nie każdy monitor to
    oferuje. Taka jasność nie razi, jest komfortowa. Przy jaśniejszych
    ślepniesz, a przy 120 jest już totalna masakra. Powstaje cień sylwetki
    na przeciwległej ścianie jak po wybuchu jądrowym :-D

    Marek

  • 28. Data: 2014-05-08 19:22:23
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Donnerstag, 8. Mai 2014 18:58:07 UTC+2 schrieb Marek:

    > �miej si� - je�li pracuj� przy grafice to zawsze w p�mroku, nawet w
    >
    > najbardziej s�oneczny dzie�. :-D Boj� si�, �e b�d� jak komar w
    >
    > londy�skim metrze - bia�y, bez mo�liwo�ci prze�ycia na zewn�trz :-D
    >

    > A tak na serio, to jest tak jak pisa�em. Jasno�� monitor�w ustawia si�
    >
    > na 80-90 a nawet mo�na zaryzykowa� 70 cho� ju� nie ka�dy monitor to
    >
    > oferuje. Taka jasno�� nie razi, jest komfortowa. Przy ja�niejszych
    >
    > �lepniesz, a przy 120 jest ju� totalna masakra. Powstaje cie� sylwetki
    >
    > na przeciwleg�ej �cianie jak po wybuchu j�drowym :-D

> [...]

    sytuacja jest paradoxalna
    kupuje sie monitor wysokiej klasy , potrafiacy przeniesc duzy kontrast np 1:1000 -
    1:1500 , Aby uzyskac taki kontrast niestety potrzebna jest wysoka jaskrawosc.
    a to boli.
    sciemniajac , obnizasz kontrast , tym samym te wspaniale parametry monitora.
    po znacznym sciemnieniu uzyskujesz porownywalne parametry przenoszenia obrazu jak z
    monitoru duzo slabszego / tanszego.

    aktualnie sie nie stosuje , ale kiedys bywaly w sprzedazy i dosyc popularne
    neutralne szare filtry obnizajace jasnosc. Mozna je bylo wieczorkiem zalozyc na
    monitor.
    mialy te zalete, ze jednoczesnie obnizaly jasnosc w swiatlach i cieniach , a wiec
    kontrast w zasadzie nie ulegal pogorszeniu. Rozpietosc tonalna oka jest jednak
    wieksza , absolutna czern monitora jest jednak jasniejsza od granicznej czerni oka
    ludzkiego. wydaje sie , ze taki filtr ma sens , ale warto by sprawdzic .
    teraz sie tym nie zajmuje i specjalnie nie sledze.
    zaliczylem wizyte u okulisty pracujac jakis czas w polmroku na zbyt jasnym i zbyt
    duzym monitorze.
    w dzien monitor ma jasnosc dobra , wieczorem jesli obnize , pogarsza sie obraz i to
    wyraznie - ponizej taniutkiego starego monitora .

    Twoje pytania - przejscie na 10 b .
    w praktyce zobaczysz wiele zdjec / obrazow z sieci nawet nieco gorzej.
    szczegolnie w zakresie koloru niebieskiego , ktory teraz bedzie bardziej przechodzil
    w cyjan. roznica niewielka , ale trudno powiedziec , zeby bylo lepiej. Ladny blekit
    nieba bedzie mial odcien leciutko seledynowy.

  • 29. Data: 2014-05-08 19:33:58
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-05-08 18:03, Sylwester Zarębski pisze:

    > Trudno powiedzieć. 10-bitowe wyjście i odpowiedni monitor może dać
    > szersze pole do popisu, niż tylko kalibracja/profilowanie toru.

    Ale nawet jak masz 10 bitów, to i tak kalibrować musisz. Duża bitowość
    nie ma związku z liniowością koloru, która w dodatku jest zmienną w
    czasie. X-Rite zaleca powtórną kalibrację raz na miesiąc z tego powodu.
    Na tych Dellach nie zauważyłem żadnej różnicy po miesiącu, ale po pół
    roku już tak.

    > Poza tym różnica pomiędzy jednym i drugim rozwiązaniem jest raczej
    > akademicka (istnieje, ale praktycznie 99% gospodyń nie zobaczy różnicy).

    Jak to? Jeśli przepchniesz z PCta niekalibrowane 8 bitów i kalibrujesz
    to na LUT monitora N-bitowego gdzie N>8, to i tak masz 256 odcieni. Przy
    dużej ilości pikseli (np 1920+ w poziomie a więc sporo więcej niż 1 px
    na 1 krok tonacji) gdzie liniowy gradient ma 256 odcieni, widać
    posteryzację. A w życiowych sytuacjach, gdzie przejście tonalne nigdy
    nie jest od 0 do 100% tylko w węższym zakresie, to już w ogóle "schody"
    się tworzą. Zrób sobie test. Wygeneruj przejście ze 100% czerni do 75%
    na całą szerokość ekranu. Zakładam, że Twój monitor potrafi wyświetlić
    przejścia w całym tym zakresie szarości. Zauważ, że będziesz miał dobrze
    widoczne paski.

    Pracując na jakimś materiale zdjęciowym zawierającym długie przejścia
    tonalne zdarza mi się popełniać błędy interpretacji tego co widzę. Nie
    wiem czy paski jakie obserwuję to kiepski materiał czy kiepski tor
    graficzny jakiego używam. Badałem kiedyś sytuację na monitorze EIZO z
    LUTem programowalnym - uznałem, że niewielką korzyść daje. Owszem,
    kalibracja mniej psuje ale Delle U2410 mają same z siebie wysoką
    liniowość więc profilowanie nie wnosi drastycznych zmian. Szkoda kasy na
    droższy monitor tego typu. Natomiast gdybym mógł mieć prawdziwe 10 bitów
    w całym torze, to profilowanie LUTa karty nie zepsułoby mi przejść
    tonalnych a i byłyby one pozbawione posteryzacji. Dlatego żywo
    zainteresowały mnie 10-bitowe rozwiązania. Nie wiem tylko jaki monitor
    mi zagwarantuje 10 bitów bez oszukiwania (czyt. wewnętrznej konwersji na
    8 bitów).

    Marek

  • 30. Data: 2014-05-08 19:36:20
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-05-08 11:45, XX YY pisze:

    > karta graficzna 10 b / kanal i wyjscie hdmi w standardzie co najmniej 1.3 , czyli
    od roku 2006.- obslugujace m.inn. 30b /pixel

    Świetnie, dziękuję. A monitor? Najlepiej 24+ cale 1920x1200. Cena ma
    znaczenie.

    Marek