  • 11. Data: 2014-05-06 18:50:20
    Temat: Re: monitor do pracy po ciemku
    Od: Uncle Pete <433koz_remove_it@remove_it_gmail.com>

> [...]
    > sie do pracy w słabym oświetleniu?
    >
    > Kolor wiadomo warto by sie zasadniczo zgadzał ale nie jest ze tak powiem
    > wartością krytyczną.
    > Aktualnie mam eizo 2231 i zasadniczo jest ok ale ma już 13k h przebiegu i
    > zaczynam sie rozgladać za następcą.
    > Dobrze by było by dało sie na nim zjechać z luminancją jak najniżej bo w
    > tym eizo najcześciej pracuje z podświetleniem na 0%.
    >
    > W ogóle jest aktualnie coś takiego? PVA/MVA to już wyginęły chyba a IPS to
    > nie za bardzo wypadają w takich warunkach.
    > No chyba ze sa takie które dają radę. No ale to już własnie jest pytanie.

    Przyjrzyj się Eizo FS2331 z matrycą PVA 23", jeżeli jeszcze gdzieś
    znajdziesz, nie jest już produkowany. Był pozycjonowany jako
    multimedialny, ale całkiem nadaje się do niezbyt wymagających prac
    graficznych. Wychodziły z fabryki nawet przyzwoicie skalibrowane,
    dodatkowa kalibracja prawie nic nie daje. Można ustawić niską
    luminancję, tak jak chcesz.

    Mam go od roku i jestem zadowolony.

    Piotr

  • 12. Data: 2014-05-06 20:05:13
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2014-05-06 18:37, Marek pisze:

> [...]
    > na 2 monitorach: jeden z nich IPSowy DELL U2410 (z przestrzenią Adobe
    > RGB) a drugi z nich zachowałem jako sRGB w obawie przed niespodziankami.
    > Obecnie przesiadłem się całkowicie na 2 x aRGB (oba Delle) bo moje obawy
    > okazały się całkowicie nieuzasadnione. Oczywiście kalibracja obowiązkowa
    > + programy honorujące kalibrację. Również pracuję w warunkach niskiego
    > oświetlenia (aby nie przeszkadzało), choć nie po ciemku gdyż to jest
    > wysoce nieergonomiczne dla wzroku. Po drugie, ustawiasz sobie luminancję
    > na 80 - 90 cd/m2 i pracujesz komfortowo. W czym problem? To typowa

    Chciałeś powiedzieć profilowanie, te Delle nie są kalibrowalne.

    --
    marcin

  • 13. Data: 2014-05-06 20:43:29
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-05-06 20:05, mt pisze:

    > Chciałeś powiedzieć profilowanie, te Delle nie są kalibrowalne.

    Skoro mamy precyzyjnie mówić to te Delle nie mają kalibracji sprzętowej,
    wymagają programowej - bazują na tym co PC im przyśle. Kalibrowanie i
    profilowanie to praktycznie to samo. Kalibrator generuje profil ICC a
    proces posługiwania się tym urządzeniem nazywa się kalibracją.

    To czy zapiszesz ten profil w pamięci monitora czy PCta to już inna
    sprawa. Innymi słowy sprofilujesz kartę graficzną albo monitor.

    Nie chciałem rozwijać wątku no ale chyba powinienem. Chodziło mi o to,
    że szeroka przestrzeń barw wymaga konsekwencji. Czyli jeśli grafik
    pracuje na materiale sRGB, to bez kalibracji nasycone kolory R, G i B
    będą świecić jak latarnia. Założyłem, że wątkotwórca właśnie tak może
    pracować i to skomentowałem. Jeśli robisz zdjęcia od razu w aRGB to
    problem znika. Ponadto te Delle da się przełączyć w tryb sRGB choć moim
    zdaniem, takie przełączanie sprzętu, to proteza. Po to są ICC.

    Marek

  • 14. Data: 2014-05-06 21:11:21
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2014-05-06 20:43, Marek pisze:

> [...]
    > profilowanie to praktycznie to samo. Kalibrator generuje profil ICC a
    > proces posługiwania się tym urządzeniem nazywa się kalibracją.

    Nie, kalibracja polega na sposobie zmiany pracy LUT monitora, ty masz
    tylko nałożony profil na wyjściu z karty graficznej. W praktyce, jeśli
    chodzi o uzyskiwane efekty to nie jest to samo, gdyż profilowanie daje
    co prawda pożądany poziom odwzorowania bieli, ale kosztem utraty pewnych
    odcieni, utraty płynności przejść tonalnych czy pojawiającą się
    dominantą jednej z barw podstawowych przy wyświetlaniu obrazów w skali
    szarości. Kalibracja sprzętowa monitora jest wolna od tych defektów i
    oprócz uzyskania zadanego odwzorowania bieli poprawna będzie również
    tonalność barw podstawowych i brak dominant.

    --
    marcin

  • 15. Data: 2014-05-07 17:06:55
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-05-06 21:11, mt pisze:

    > Nie, kalibracja polega na sposobie zmiany pracy LUT monitora, ty masz
    > tylko nałożony profil na wyjściu z karty graficznej.

    Kalibracja jest czynnością ogólną nie musi dotyczyć nawet kolorów.
    Kalibrować możesz przyrząd pomiarowy również. W szczególnym przypadku
    powstaje z tego ICC itp. Ten szczególny przypadek kalibracji nazywamy
    profilowaniem.
    Kalibracj

    http://portalwiedzy.onet.pl/68153,,,,kalibracja,hasl
    o.html

    w angielskim podobnie

    http://en.wikipedia.org/wiki/Calibration

    > W praktyce, jeśli
    > chodzi o uzyskiwane efekty to nie jest to samo,

    To jest oczywiste. Karta daje o bitów / kolor zawsze a monitor
    wewnętrznie może mieć np. 12 więc utrata gradacji tonalnej będzie
    mniejsza (czyt. niezauważalna).

    > Kalibracja sprzętowa monitora jest wolna od tych defektów(...)

    Skoro mamy mówić o definicjach, to kalibracja sprzętowa oznacza proces
    kalibracji z użyciem urządzenia technicznego. Inną odmianą kalibracji
    jest programowa.

    To co gwarowo nazywamy kalibracją sprzętową w odniesieniu do LUT
    monitora to jest de facto kalibracja dokonana np. dołączonym
    kalibratorem lub kalibratorem innej firmy (czyli "sprzętem"), którego
    efekt pracy umieszczany jest w pamięci LUT monitora.

    Marek

  • 16. Data: 2014-05-07 17:43:33
    Od: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl>

    Dnia Wed, 07 May 2014 17:06:55 +0200, Marek napisał(a):

    [...]
    > To jest oczywiste. Karta daje o bitów / kolor zawsze a monitor
    > wewnętrznie może mieć np. 12 więc utrata gradacji tonalnej będzie
    > mniejsza (czyt. niezauważalna).

    Widzę, że popełnione jest błędne założenie, że karta ma co najwyżej 8
    bitowy sygnał, w związku z tym spieszę donieść, że wyższe modele kart
    popularnych wspierają 10 bitowy sygnał (czyli per kolor, w sumie 30
    bit). Karty profesjonalne potrafią również pokazać 16 bit / kolor.
    Warto też wspomnieć, że istniały (może nawet gdzieś są jeszcze używane)
    stacje graficzne typu SGI, które już w zamierzchłych czasach miewały po
    16 bitów / kanał.

    Wniosek: nie wrzucajmy wszystkiego do jednego worka, bo to, że popularne
    monitory są lepsze od popularnych kart nie znaczy, że karta pro nie może
    być lepsza (16 bit) niż pro monitor (14 bit).

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski

  • 17. Data: 2014-05-07 18:10:38
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-05-07 17:43, Sylwester Zarębski pisze:

> [...]
    > monitory są lepsze od popularnych kart nie znaczy, że karta pro nie może
    > być lepsza (16 bit) niż pro monitor (14 bit).

    Nawet nie wiedziałem, że tak jest. Widywałem wyłącznie karty z
    32-bitowym kolorem (czyli po 8 bitów na RGBA). Czy systemy operacyjne
    nie mają ograniczeń w tym zakresie?

    A jak to jest przesyłane do monitora? Złącze DVI ma transfer 1.65 Gbps
    co nie pozwala na przesłanie więcej niż 8 bitów / kanał. HDMI ma 5 Gbps
    więc 10 i 12 bitów zaledwie przejdzie. Ponadto nie wiem jak to wygląda
    od strony protokołów między kartą a monitorem, czy tam nie ma jakiegoś
    wąskiego gardła. Jak zatem przesłać np. 14 bitowy kolor?

    No i empiryczna obserwacja: zawsze po kalibracji (profilowanie karty
    graficznej) występuje delikatna posteryzacja. Przy choćby 10 bitach nie
    powinna być widoczna (na chłopski rozum)... a jednak jest. Nie ma
    znaczenia czy obraz w PS jest 8 czy 16 bitowy. Jak to się ma do
    wielobitowości karty?

    Marek

  • 18. Data: 2014-05-07 23:14:12
    Od: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl>

    Dnia Wed, 07 May 2014 18:10:38 +0200, Marek napisał(a):

    [...]
> [...]
    > od strony protokołów między kartą a monitorem, czy tam nie ma jakiegoś
    > wąskiego gardła. Jak zatem przesłać np. 14 bitowy kolor?

    Po pierwsze, z Windowsów dopiero W7 potrafi - za Wikipedią:
    "At WinHEC 2008, Microsoft announced that color depths of 30 bits and 48
    bits would be supported in Windows 7, along with the wide color gamut
    scRGB (which can be converted to xvYCC output)."

    Po drugie, DVI nie wspiera więcej niż 8-bit na kanał (w teorii mogłoby,
    ale w praktyce nie znam takiego rozwiązania).
    Po trzecie, HDMI i DP potrafią przesłać 10 i więcej.
    Po czwarte, ze względu na 2 i 3, tylko monitory z HDMI lub DP wchodzą w
    grę, a i pewnie nie wszystkie realnie to obsługują.
    Po piąte, 16-bit potrafią karty pro typu FireGL czy Quadro.
    Po szóste, monitory 16-bit są dość egzotyczne, np.:
    http://www.photographyblog.com/news/sim2_solar_serie
    s_hdr_lcd_monitor/

    A to tak, że patrz p. 2, 3 i 4 ;).

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski

  • 19. Data: 2014-05-08 00:49:20
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    mr misio <m...@g...pl> writes:

    > czujka swiatla jest? to bedzie dobrze - bo sciemni sie przy mroku sam.

    Z tym że nie na pewno - niestety te czujniki odbierają także odbity
    obraz z monitora, i ciągną jasność do góry.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 20. Data: 2014-05-08 01:01:52
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Marek <p...@s...com> writes:

    > Nawet nie wiedziałem, że tak jest. Widywałem wyłącznie karty z
    > 32-bitowym kolorem (czyli po 8 bitów na RGBA).

    10-bitowe były już dość dawno.

    > Czy systemy operacyjne
    > nie mają ograniczeń w tym zakresie?

    Jeśli chodzi o kalibrację na poziomie drivera, to system operacyjny się
    tym nie interesuje. Po prostu zamiast w monitorze, mamy w komputerze LUT
    np. [256] -> [1024].

    > A jak to jest przesyłane do monitora? Złącze DVI ma transfer 1.65 Gbps

    Teraz ok. 4 Gb/s (single link). 16-bitowy kolor chyba wymaga dual link
    (można rozpoznać po dodatkowych pinach w złączach).

    > co nie pozwala na przesłanie więcej niż 8 bitów / kanał. HDMI ma 5
    > Gbps

    Kilka razy więcej obecnie.

> [...]
    > nie powinna być widoczna (na chłopski rozum)... a jednak jest. Nie ma
    > znaczenia czy obraz w PS jest 8 czy 16 bitowy. Jak to się ma do

    Zarówno karta jak i wyświetlacz muszą to obsługiwać i musi to być
    włączone. Można sprawdzić w EDIDzie.
    --
    Krzysztof Hałasa