  • 31. Data: 2014-05-08 19:52:11
    Temat: Re: monitor do pracy po ciemku
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Donnerstag, 8. Mai 2014 19:36:20 UTC+2 schrieb Marek:
> [...]
    czyli od roku 2006.- obslugujace m.inn. 30b /pixel

    > �wietnie, dzi�kuj�. A monitor? Najlepiej 24+ cale 1920x1200. Cena ma
    >
    > znaczenie.
    >

    > --
    >
    > Pozdrawiam
    >
    > Marek

    wielkosc monitora zalezy od tego jak sobie ulozysz stanowisko.
    wiekszy monitor winen byc w nieco wiekszej odleglosci.
    wieksza odleglosc to przy tej samej dpi oznacza , ze widzisz obraz nieco mniej
    dokladnie. Do obrobki moze to i wada , do ogladania gotowych obrazow - zaleta.
    mniejszy - blizej - zalezy ile masz miejsca na stole.
    ja wole nieco mniejsze , nieco blizej .
    duze ,jasne jednak potrafia naswietlic oczy , zaleta jest, ze mozna wieksza czesc
    obrazu zobaczyc w calosci, albo obok zdjecia jest wiecej miejsca na narzedzia z
    programow obrobczych.. Z drugiej strony nieraz trzeba przykleic nos do szyby , zeby
    opracowac jakis drobny detal , w tej systuacji wielkosc nie jest krytyczna.
    mysle , ze nie ma jakiejs uniwersalnej reguly.
    dlugi czas pracowalem na chyba 15 calach z bliska i bylem w sumie zadowolony .
    na wiekszym monitorze szybciej mi sie mecza oczy .
    ja mysle ze 22 - 24 cale sa w zupelnosci wystarczajace.
    duzy monitor to takze wieksze zuzycie energii, wieksze grzanie .
    wygodna jest proporcja 16:9 lub 16:10.
    obok zdjcia w 3:2 jest miejsce na narzedzia.
    w sumie dochodze d wniosku , ze nie ma sensu wkladac duzej kasy w monitory , roznice
    nie sa wielkie. pomiedzy dobrym a przecietnym monitorem roznica jest mniejsza niz dla
    dobrego monitora pomiedzy dniem a wieczorkiem.

    duzo gorszy obraz lubi byc z laptopa , ale miedzy stacjonarynmi monitorami , roznice
    sa takie , ze oko sie akomoduje i specjalnie roznic nie widac.

  • 32. Data: 2014-05-08 21:45:41
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-05-08 19:22, XX YY pisze:

    > sytuacja jest paradoxalna kupuje sie monitor wysokiej klasy ,
    > potrafiacy przeniesc duzy kontrast np 1:1000 - 1:1500 , Aby uzyskac
    > taki kontrast niestety potrzebna jest wysoka jaskrawosc. a to boli.
    > sciemniajac , obnizasz kontrast , tym samym te wspaniale parametry
    > monitora. po znacznym sciemnieniu uzyskujesz porownywalne parametry
    > przenoszenia obrazu jak z monitoru duzo slabszego / tanszego.

    Racja. Sytuacja nie jest paradoksalna. Zauważ, że gdy latem wychodzisz
    na słońce to też zakładasz okulary przeciwsłoneczne. Inaczej oślepniesz.
    Ważniejsze od kontrastu jest zachowanie liniowości tonalnej. Pal sześć
    kontrast, szczególnie, że na papierze i tak go nie osiągniesz, a naszym
    medium końcowym właśnie on jest. Paradoksalne jest to, że robi się
    monitory "wysokiej klasy", które oślepiają bez sensu. Tymczasem gdy
    bawimy się RAWami, to spłaszczamy tą kontrastowość.

    > Twoje pytania - przejscie na 10 b . w praktyce zobaczysz wiele zdjec
    > / obrazow z sieci nawet nieco gorzej. szczegolnie w zakresie koloru
    > niebieskiego , ktory teraz bedzie bardziej przechodzil w cyjan.

    Chyba przy braku kalibracji tak jest? Hipotetycznie nic takiego nie
    powinno mieć miejsca. Podobnie jak na wielu laptopach obraz to jakaś
    rzeźnia, z którą nic się nie da w ich przypadku zrobić.

    > roznica niewielka , ale trudno powiedziec , zeby bylo lepiej. Ladny
    > blekit nieba bedzie mial odcien leciutko seledynowy.

    Kalibracja musi zniwelować takie efekty. Po to ona jest. Jeśli
    podłączasz taki sprzęt i oczekujesz cudownego obrazu, to możesz poczuć
    się rozczarowany. Pamiętasz moje przykłady wydruków przed i po
    kalibracji? Sam stwierdziłeś, że to duża różnica. Kupiłem niedawno
    profesjonalną drukarkę fotograficzną (to nie z niej pochodziła
    prezentacja). Sądzisz, że było lepiej? Bez kalibracji wydruki były
    również paskudne. Zapewne efekty jakie doświadczasz to właśnie brak
    kalibracji lub trefna kalibracja (np. gdy kolorymetr nie pokrywa gamuta
    monitora).

    Marek

  • 33. Data: 2014-05-08 21:49:55
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-05-08 19:52, XX YY pisze:

    > wielkosc monitora zalezy od tego jak sobie ulozysz stanowisko.
    > wiekszy monitor winen byc w nieco wiekszej odleglosci.

    Nie zrozumiałeś :-) Pytałem jaki monitor obsługuje 10 bitów w sposób
    prawdziwy. Czyli nie przetworzy sobie wewnętrznie 10 -> 8 gdy podamy mu
    sygnał HDMI 10 bitowy.

    Rozmiar podałem jako dla mnie konieczny: przynajmniej 24" i
    rozdzielczość (choć nie wiem skąd ten termin bo nie ma on nic wspólnego
    z dpi) 1920x1200.

    Marek

  • 34. Data: 2014-05-08 23:55:52
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Marek <p...@s...com> writes:

    > Czy dobrze rozumuję, że dużo lepsze efekty kalibracji osiągniemy jeśli
    > zamiast posiadać wyjście 8-bitowe z karty graficznej + monitor z
    > programowalnym LUTem lepiej kupić kartę 10bitową i profilować tą kartę
    > a monitor powinien być też 10 bitowy (w sensie wejścia a nie matrycy,
    > która może mieć więcej bitów) bez programowalnego LUTa.

    Nie wiem czy są takie matryce. Normalne matryce mają 6 lub 8 bitów, tam
    jest standardowe złącze LVDS. 10-bitowy kolor robi normalnie skaler, po
    prostu robi coś w rodzaju ditheringu, tyle że nie w przestrzeni,
    a w czasie. Oko nie widzi tak małych zmian w zmieniającym się obrazie
    (wtedy nie da się tego zrobić), tylko w statycznym (gdzie można
    modulować luminancję pikseli).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 35. Data: 2014-05-09 00:01:10
    Od: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl>

    Dnia Thu, 08 May 2014 19:33:58 +0200, Marek napisał(a):

    [...]
    > Jak to? Jeśli przepchniesz z PCta niekalibrowane 8 bitów i kalibrujesz
    > to na LUT monitora N-bitowego gdzie N>8, to i tak masz 256 odcieni.
    [...]

    Źle mnie zrozumiałeś. Chodziło mi o różnicę pomiędzy:
    a) 10-bit z profilem w LUT karty + 10-bit monitora,
    b) 8-bit karty + profil w LUT monitora.

    Różnica, moim zdaniem będzie mała, w zasadzie akademicka.

    [...]
    > Nie wiem tylko jaki monitor mi zagwarantuje 10 bitów bez oszukiwania
    > (czyt. wewnętrznej konwersji na 8 bitów).

    Faktycznie, problem jest z taką informacją. Niektórzy tylko się chwalą,
    że mają 10-bit na wejściu (30-bit color).

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski

  • 36. Data: 2014-05-09 00:46:53
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-05-09 00:01, Sylwester Zarębski pisze:
    > [...]
    > [...]
    >
    > Źle mnie zrozumiałeś. Chodziło mi o różnicę pomiędzy:
    > a) 10-bit z profilem w LUT karty + 10-bit monitora,
    > b) 8-bit karty + profil w LUT monitora.

    No coś Ty :-) 256 stopni gradacji w przypadku b) będzie zawsze widoczne.
    LUT monitora ma zastosowanie gdy kalibrujesz. Na zwykłym,
    nieskalibrowanym monitorze 8-bitowym też zobaczysz banding tak samo jak
    na skalibrowanym (lub nie) monitorem z LUTem. 8 bitów zawsze ograniczy
    ilość stopni tonalnych. Oto test:

    https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7ck9XU0d
    iOFhOajA/edit?usp=sharing

    Zrobiłem pasek szarości od 100% do 75% na 1000px / 8bit. Widzisz
    banding? (pionowe paski). Kalibracja jedynie może pogorszyć efekt, choć
    na monitorach z LUTem niezauważalnie. I tylko w tym kalibracja poprzez
    umieszczenie w LUT jest lepsza. Banding i tak otrzymasz.

    > Różnica, moim zdaniem będzie mała, w zasadzie akademicka.

    Pokazałem ten pasek 2 osobom nie mających zielonego pojęcia o grafice.
    Zapytałem czy widzą pionowe paski na swoich zwykłych monitorach. Wszyscy
    widzieli. Trzecia osoba używa skalibrowanego EIZO z LUTem (ale nie
    poprzez DisplayPort lecz HDMI lub DVI). Również widzi te paski.

    > Faktycznie, problem jest z taką informacją. Niektórzy tylko się chwalą,
    > że mają 10-bit na wejściu (30-bit color).

    Znalazłem już. Niektóre modele Eizo

    http://www.eizo.pl/monitor/coloredge-cx240/#opis

    lub Nec

    http://www.necdisplay.com/p/desktop-monitors/pa242w-
    bk

    Podobno jest jeszcze jakiś HP. Nie zdążyłem wyszukać.

    Marek

  • 37. Data: 2014-05-09 00:49:18
    Od: Marek <p...@s...com>

    > Nie wiem czy są takie matryce.

    Znalazłem w międzyczasie kilka monitorów tego typu. Poniżej przykładowe.

    http://www.eizo.pl/monitor/coloredge-cx240/#opis
    http://www.necdisplay.com/p/desktop-monitors/pa242w-
    bk

    Nie są nawet beznadziejnie drogie. Ok 4k zł.

    Marek

  • 38. Data: 2014-05-09 00:55:46
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Marek <p...@s...com> writes:

    > Jak to wygląda z fizycznym przesyłaniem 8+ bitowego obrazu z
    > aplikacji. Mam np. zdjęcie zapisane na 16 bitach. Otwieram je w
    > aplikacji X. Mam kartę 10cio bitową, mam monitor 10cio bitowy.

    Nigdy czegoś takiego nie robiłem. To kwestia sprzętu i przestrzeni
    kolorów w komputerze. Normalnie to służy chyba tylko jako LUT +
    ustawienie jasności itd. Może też być używane w GLu i podczas
    wyświetlania video (przeliczenia z YUV), ale żeby tak po prostu mieć
    frame buffer lepszy niż 8-bitowy RGB(A), to nie wiem.

    > Jaką
    > mam gwarancję, że obraz nie zostanie zredukowany gdzieś po drodze do 8
    > bitów?

    To byłoby oszustwo, nie? Łatwo sprawdzić, tu bym się nie spodziewał
    zasadzki. Gorzej może być z liniowością i wysyceniem na końcach.

    > Tzn jak? Bo chyba nie poprzez przechwycenie jakimś analizatorem
    > cyfrowym sygnału w kablu HDMI? :-)

    Tak też można, to jest sygnał do 100 kHz, dwie linie (SDA i SCL), tam
    nie ma GHz, ale mam nadzieję, że są łatwiejsze sposoby.

    > Windows / karta graficzna to
    > odczytuje i udostępnia?

    Odczytuje, na pewno, bo na tej podstawie ustawia tryby graficzne.
    Czy udostępnia, to nie wiem.

    Np. w jednym z monitorów, których używam, wygląda to tak (w postaci
    tekstowej, bo normalnie to jest binarny fragment zapisany w EEPROMie
    monitora):

    Manufacturer: PHL Model: 81b
    Year: 2005 Week: 3
    EDID Version: 1.3
    Digital Display Input
    Max Image Size [cm]: horiz.: 38 vert.: 30
    Gamma: 2.20
    DPMS capabilities: StandBy Suspend Off
    Supported color encodings: RGB 4:4:4 YCrCb 4:4:4
    Default color space is primary color space
    First detailed timing is preferred mode
    redX: 0.640 redY: 0.349 greenX: 0.283 greenY: 0.598
    blueX: 0.142 blueY: 0.071 whiteX: 0.313 whiteY: 0.329
    Supported established timings:
    720x400@70Hz
    640x480@60Hz
    640x480@67Hz
    640x480@72Hz
    640x480@75Hz
    800x600@56Hz
    800x600@60Hz
    800x600@72Hz
    800x600@75Hz
    832x624@75Hz
    1024x768@60Hz
    1024x768@70Hz
    1024x768@75Hz
    1280x1024@75Hz
    1152x864@75Hz
    Manufacturer's mask: 0
    Supported standard timings:
    #0: hsize: 640 vsize 480 refresh: 75 vid: 20273
    #1: hsize: 800 vsize 600 refresh: 75 vid: 20293
    #2: hsize: 1024 vsize 768 refresh: 75 vid: 20321
    #3: hsize: 1152 vsize 864 refresh: 75 vid: 20337
    #4: hsize: 1280 vsize 1024 refresh: 60 vid: 32897
    Supported detailed timing:
    clock: 108.0 MHz Image Size: 376 x 301 mm
    h_active: 1280 h_sync: 1328 h_sync_end 1440 h_blank_end 1688 h_border: 0
    v_active: 1024 v_sync: 1025 v_sync_end 1028 v_blanking: 1066 v_border: 0
    Ranges: V min: 56 V max: 76 Hz, H min: 30 H max: 82 kHz, PixClock max 145 MHz

    To jest oczywiście stary monitor, żadnych 10-bitowych itp. kolorów nie
    rozumie. Niektóre monitory mają specjalny util, który pozwala na
    modyfikację tych danych (oczywiście w sensownych granicach), tak żeby
    podłączone urządzenie było maksymalnie szczęśliwe.

    W innym monitorze (laptopowy TN) mam m.in.:
    6 bits per channel
    Supported color encodings: RGB 4:4:4 YCrCb 4:4:4

    Ten, nieco nowszy, ma dodatkowo np.:
    CEA extension block
    Extension version: 3
    51 bytes of CEA data
    Video data block
    VIC 16
    VIC 31
    VIC 04 (native)
    VIC 19
    VIC 05
    VIC 20
    VIC 03
    VIC 02
    VIC 18
    VIC 32
    VIC 33
    VIC 34
    VIC 21
    Audio data block
    Vendor-specific data block, OUI 000c03 (HDMI)
    Source physical address 2.0.0.0
    Supports_AI
    DC_36bit
    DC_30bit
    DC_Y444
    Maximum TMDS clock: 225MHz
    Extended tag: Colorimetry data block
    Underscans PC formats by default
    Basic audio support
    Supports YCbCr 4:4:4
    Supports YCbCr 4:2:2
    1 native detailed modes

    Może tam być więcej informacji.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Extended_display_identi
    fication_data
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 39. Data: 2014-05-09 01:22:10
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Marek <p...@s...com> writes:

    > No coś Ty :-) 256 stopni gradacji w przypadku b) będzie zawsze
    > widoczne.

    Na a) też. Bo to jest przecież RGB888.

    > http://www.eizo.pl/monitor/coloredge-cx240/#opis

    Śmieszne szczegóły
    Przy podłączeniu poprzez DisplayPort przez złącze sygnałowe możliwe jest
    dostarczanie do monitora 10-bitowej informacji o kolorze*. Monitor
    korzystając z 16-bitowej tablicy LUT, przetwarza informację o kolorze z
    16-bitową precyzją, co pozwala na uzyskanie bardziej płynnych przejść
    tonalnych i zmniejszenia Delta-E pomiędzy poszczególnymi punktami. To 64
    razy większa precyzja więcej niż w przypadku 16,7-milionowej palety
    barw, jaką oferuje sygnał 8-bitowy.

    Już ja widzę jak oni naprawdę używają 16-bitowych kolorów. Uzyskanie
    tego jest praktycznie niemożliwe, zresztą obrazek pokazuje, że z tych
    16-bitów używa się tylko 10 (zapewne jako 8-bitów dla matrycy + FRC).
    16 bitów to jest chyba po prostu wyrównanie elementów tablicy.

    > lub Nec
    >
    > http://www.necdisplay.com/p/desktop-monitors/pa242w-
    bk

    Też nie piszą co się później z tymi bitami dzieje. Piszą o 14-bitowych
    LUTach, upchanie 6 bitów (64 poziomy) przez FRC przy 60 Hz jest może
    możliwe marketingowo, ale nie technicznie.
    Z tym że nikt tego pewnie nie zauważy, przy 10 bitach już nie widać
    skokowych przejść.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 40. Data: 2014-05-09 07:01:51
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Chyba przy braku kalibracji tak jest? Hipotetycznie nic takiego nie
    >
    > powinno mieďż˝ miejsca. Podobnie jak na wielu laptopach obraz to jakaďż˝
    >
    > rze�nia, z kt�r� nic si� nie da w ich przypadku zrobi�.

    to wynika z faktu, iz te 10 b monitory sa szerokogamutowe.
    maja rozszerzona przestrzen barwna i wlasnie w kierunku cyjan , a w ogole ta
    przestrzen w tym obrzarze jest nieco inna , tzn gamut klasycznych monitorow nie
    zawiera sie calkwicie w szerokiogamutowcach . ( roznica cos jak pomiedzy sRGB i aRGB)
    wiekszosc zdjec jakie sa prezentowane w sieci na tych monitorach oddaja nibeski
    leciutko zazieleniony , widac udzial komponentu C.
    z kolei jesli zobaczyc zdjecie obrobione przy uzyciu szerokogamutowca na monitorze
    normalnym , niebieski kolor bedzie bardziej intensywny . w sumie mnie sie bardziej
    podoba , ale to nie sa istotne roznice , mozna sie przyzwyczaic , w kazdym razie sa
    to roznice widoczne.

    przechodzac z klasycznego mnitora na szerkogamutowca szoku ne przezylem.