    From: Marek <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.comp.dtp,pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: monitor do pracy po ciemku
    Date: Thu, 08 May 2014 19:33:58 +0200
    <sukkacnm6x4t.18f4ikbeskghn$.dlg@40tude.net>

    W dniu 2014-05-08 18:03, Sylwester Zarębski pisze:

    > Trudno powiedzieć. 10-bitowe wyjście i odpowiedni monitor może dać
    > szersze pole do popisu, niż tylko kalibracja/profilowanie toru.

    Ale nawet jak masz 10 bitów, to i tak kalibrować musisz. Duża bitowość
    nie ma związku z liniowością koloru, która w dodatku jest zmienną w
    czasie. X-Rite zaleca powtórną kalibrację raz na miesiąc z tego powodu.
    Na tych Dellach nie zauważyłem żadnej różnicy po miesiącu, ale po pół
    roku już tak.

    > Poza tym różnica pomiędzy jednym i drugim rozwiązaniem jest raczej
    > akademicka (istnieje, ale praktycznie 99% gospodyń nie zobaczy różnicy).

    Jak to? Jeśli przepchniesz z PCta niekalibrowane 8 bitów i kalibrujesz
    to na LUT monitora N-bitowego gdzie N>8, to i tak masz 256 odcieni. Przy
    dużej ilości pikseli (np 1920+ w poziomie a więc sporo więcej niż 1 px
    na 1 krok tonacji) gdzie liniowy gradient ma 256 odcieni, widać
    posteryzację. A w życiowych sytuacjach, gdzie przejście tonalne nigdy
    nie jest od 0 do 100% tylko w węższym zakresie, to już w ogóle "schody"
    się tworzą. Zrób sobie test. Wygeneruj przejście ze 100% czerni do 75%
    na całą szerokość ekranu. Zakładam, że Twój monitor potrafi wyświetlić
    przejścia w całym tym zakresie szarości. Zauważ, że będziesz miał dobrze
    widoczne paski.

    Pracując na jakimś materiale zdjęciowym zawierającym długie przejścia
    tonalne zdarza mi się popełniać błędy interpretacji tego co widzę. Nie
    wiem czy paski jakie obserwuję to kiepski materiał czy kiepski tor
    graficzny jakiego używam. Badałem kiedyś sytuację na monitorze EIZO z
    LUTem programowalnym - uznałem, że niewielką korzyść daje. Owszem,
    kalibracja mniej psuje ale Delle U2410 mają same z siebie wysoką
    liniowość więc profilowanie nie wnosi drastycznych zmian. Szkoda kasy na
    droższy monitor tego typu. Natomiast gdybym mógł mieć prawdziwe 10 bitów
    w całym torze, to profilowanie LUTa karty nie zepsułoby mi przejść
    tonalnych a i byłyby one pozbawione posteryzacji. Dlatego żywo
    zainteresowały mnie 10-bitowe rozwiązania. Nie wiem tylko jaki monitor
    mi zagwarantuje 10 bitów bez oszukiwania (czyt. wewnętrznej konwersji na
    8 bitów).

    Marek