  • Data: 2014-05-15 00:08:10
    Temat: Re: monitor do pracy po ciemku
    Od: Marek <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2014-05-14 19:43, XX YY pisze:

    > tak sie mowi. ale czy tak rzeczywiscie jest ? Kiedy? przykladzik ,
    > ktory zrobilem dzisiaj rano. z tego samego rawu zapisane w 8 b raz do
    > sRGB raz do aRGB bez zmiany jakichkolwiek nastaw liczba barw w poliku
    > : sRGB 460 000 aRGB 333 000

    No i to jest prawidłowe. Nic niezwykłego. Sztuk kolorów w palecie aRGB
    wykraczających poza sRGB jest stosunkowo mało (20%). Po drugie, w
    przyrodzie znaczna część kolorów mieści się w sRGB i tylko mała część
    wykracza poza sRGB. Jeśli zmapujesz "przyrodę" mieszczącą się w
    większości w sRGB na paletę aRGB to musisz otrzymać mniej sztuk kolorów.
    Pisałem o tym.

    Mało tego, jeśli jakiś kolor wykracza poza sRGB to po konwersji
    RAW->sRGB nie otrzymasz w tym miejscu czarnej dziury lecz kolor
    maksymalnie zbliżony, na tyle na ile paleta pozwala. Ten kolor też
    będzie zliczany a nie zignorowany przez licznik.

    Twój test jest niecelowy. Celowy natomiast jest test obrazujący jakie
    fragmenty obrazu wykraczają poza sRGB w konkretnej fotografii. I ja się
    pokusiłem o taki test. Wybrałem zdjęcie zawierające dużo czerwonego koloru:

    https://docs.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7Ny1Pb0NJ
    MHdsXzg/edit

    Wygenerowałem to zdjęcie w sRGB i aRGB i następnie policzyłem różnicę.
    Oto ona:

    https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7SE5kSXh
    BaXVwQWs/edit?usp=sharing

    Ciemne kolory to przekłamania sRGB. Im ciemniejszy kolor tym większe
    przekłamanie. Rysunek ten celowo przekontrastowałem aby był dobrze
    widoczny. Różnice nie są aż tak drastyczne w rzeczywistości. Ewidentnie
    widać, że sRGB - zgodnie z moimi oczekiwaniami - kompletnie sobie nie
    radzi z czerwieniami i świeżą zielenią. Barwy nieba również byłyby
    "czarne" gdyby wystąpiły na tym zdjęciu.

    Tak więc reasumując: zdjęcie w aRGB ma sztuk kolorów mniej ale za to
    rozpiętość kolorów sporo większą. I to widać na wydrukach, zapewniam.

    > do tego dochodzi jeszcze cos. liczba kolorow na zdjeciu nie moze byc
    > wieksza niz liczba pixeli.

    Ależ oczywiście! Liczba kolorów na zdjęciu będzie nieskończona nawet :-)

    > jeden pixel nie moze miec wiecej niz jedna barwe na raz. a wiec
    > pokazujac zdjecie np 22 mpx , ktore ma owe 460 000 px na ekranie
    > monitora w wielksoci monitora np 2 mpx bedzie miec jeszcze mniej
    > kolorow. system dokonujac jakiegos resamplnku czy resizingu dokona
    > jednoczscnie autmatem tej redukcji . Jak ? Wlasciwie zdjecia to ja
    > widze juz przed obrobka w glowie - to jest najwazniejsze , a pozniej
    > to tylko zabawa.

    Problem jest gdy w głowie widzisz kolory aRGB, których monitor sRGB nie
    potrafi wyświetlić. Mi jest nawet aRGB za mało.

    > Ja wlasciwie caly czas odnosze sie do zdjec w sieci

    Wiem. Ale zdjęcia to nie tylko WWW przecież. Dla mnie zdjęcia w sieci to
    szrot w przeważającej części (od strony kolorystycznej). Pięknego
    wydruku z większości z nich nie uczynisz.

    > - wiadomo ze
    > niekoniecznie jest to techniczny high end. majac monitor WG nie widze
    > zalet , czy lepszego obrazowania dla zdjec z sieci.

    Zgadza się. Do oglądania szrotu WG jest nawet szkodliwy jeśli
    zignorowałeś zgranie kolorystyczne systemu. Wtedy masz zafarby, o jakich
    pisałeś. WG nie jest dla Ciebie. Korzyści zobaczysz przy druku dopiero i
    to też tylko wtedy gdy masz porządną drukarkę i skalibrowane wszystko:
    monitor, system, drukarkę.

    Marek