  • Data: 2011-07-25 21:56:11
    Temat: Re: moduły Peltiera -- wydajność/sprawność
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik Eneuel Leszek Ciszewski napisał:

> [...]
    >
    > : W porywach odbierzesz połowę energii cieplnej w porównaniu z energią
    > : elektryczną doprowadzoną. Agregat sprężarkowy zabiera od dwóch do trzech
    > : watów ciepła na wat doprowadzony na zaciski silnika elektrycznego,
    > : Peltier odbiera wat ciepła na dwa do trzech watów doprowadzonej na
    > : zaciski energii elektrycznej. Gdyby było odwrotnie to nikt by się
    > : nie bawił z agregatami sprężarkowymi
    > : - Peltier jest dobry tam gdzie elementy ruchome są wykluczone.
    >
    > Zauważ, że w samochodowych lodówkach są Peltiery, nie sprężarki z freonami.

    Pewien jesteś? Poszukać ci linków na całkiem porządne lodówki
    sprężarkowe na 12V? Zaleta - mniej prądu zużywają, spokojnie komorę
    zamrażalnika do -15 schłodzą... Wadę mają jedną - cenę. O ile agregat
    sprężarkowy do domowej lodówki każdy głupi zrobi (bo poza drganiami
    własnymi na żadne inne narażenia mechaniczne nie jest wystawiony) to
    taki samochodowo - jachtowy ma paskudne warunki pracy. W efekcie
    kilkudziesięciolitrowa lodówka z agregatem sprężarkowym przystosowana do
    zabudowania w samochodzie o pojedyncze tysiące złotych się ociera.

    > Moim zdaniem Peltiery kosztują zbyt dużo. Malutka instalacja (jak lodówka
    > samochodowa) jest tańsza z Peltierem, ale dużą moc ,,zimną'' ;) w niskiej
    > cenie może dać jedynie sprężarkowe urządzenie.

    O właśnie. Tylko nie nazywaj tych peltierowskich zabawek lodówkami - to
    zaledwie słabe chłodziarki. A Peltiery nie kosztują "zbyt dużo" w
    sytuacji urządzenia ruchomego - one czasem są najtańszym wyborem,
    instalacja sprężarkowa jak już pisałem potrafi być w tych warunkach
    naprawdę kosztowna - one po prostu w pewnym momencie ograniczają czas
    autonomii energetycznej całego samochodu/jachtu...

    --
    Darek