    From: "Sempiterna" <r...@a...pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: modemy
    Date: Sun, 28 Jun 2009 13:02:11 +0200

    news:9tae45tu74sj4788npjlvltbjij66jpb77@4ax.com...

    > Warszawa duze miasto i im 6 cyfr w koncu zabraklo.

    Właściwie, to jeszcze tu i ówdzie dało by się kilkaedziesiąt tysięcy
    dopchnąć, duże dziury były w numeracji 5xxxxx i 7xxxxx, także 6xxxxx
    zanim zmieniono na 7-cyfrowe. Trochę dziur było w 4xxxxx, dwie duże były
    i kilka mniejszych w 1xxxxx... Tylko, że jakby to zapchać, to później
    mielibyśmy masę problemów ze zmianą. Technicznie dało by się zapewne,
    ale nie zapomnijmy, że większość to Strowgery, na których zrobienie
    analizy ruchu (celem dokładniejszego kierowania na wiązki) nie było
    łatwą sprawą.

    > A we wrocku byly 6 i 5 cyfrowe numery. to 5 to chyba tylko jedna
    > centrala.

    Muszę przeszperać notatki, bo znaje mi się, że było więcej, choć nie
    wykluczam, że to "więcej" rzeczywiście, było robione przez jedną
    centralę, po prostu wydzielało się wtedy osobne przyjścia dla jednej
    dziesiątki tysięcy, osobno dla drugiej i jakoś to działało. W stolicy
    sporo takich było, np. Grochów 10 i 13, Wawer 12 i 15, Piękna 21, 28,
    29, Ochota 22 i 23, Mariańska 20 i 24, Czacki (aka Czackiego) 26 i 27,
    Bielany 34 i 35, Sielce 40 i 41, Służewiec 43 i 47... Muranowy nie były
    razem, pierwszy był na Zamenhofa, drugi na Dzielnej. Rzuciłem tylko
    Strowgerami. Były też oczywiście "zestawy hybrydowe", ktorych nie
    podałem.

    > Prognozy, bajki, zegarynki - to wszystko bylo 9xx, i cos mi sie wydaje
    > ze w calym kraju takie samo ..

    Przeważnie tak. Ino, nie wszędzie było wszystko wykreowane. Były też
    drobne różnice w samych usługach, ale tu bliższych danych nie mam. Po
    prostu tak wychodziło ze skanowania. A i to bywało, że zmieniało się.
    Np. jednego dnia muzyka, drugiego totek... i tak na zmianę. A niekiedy
    dla totka i muzyki był odrębny numer. I chyba tylko w tym był ten
    niuans... Tego już nie mam wynotowanego, więc nie potwierdzę na 100 %.
    Jestem pewien tylko tego, że nie wszędzie wszystko było zrobione (*) i
    nie tylko Warszawy to dotyczy.

    (*) Np. w mniejszych (telefonicznie) miejscowościach, gdzie cały ruch
    kierunkowy, to był kierunek "do sąsiedniej wsi", do województwa, czasem
    do drugiego województwa jeśli np. miejscowość leżała na trakcie nośnym,
    to się zrobiło przy okazji zapewne... Niekiedy był ruch do Warszawy.
    Podawanie 3-4 kierunkowych mijało się wtedy z celem, bo z reguły wszyscy
    to pamiętali, a nawet jeśli, to pod 913 pani nawet do książki patrzeć
    nie musiała. Wtedy nie kreowało się informacji o kierunkach. Przykład -
    Szczecinek, który długie lata miał kierunki tylko do Czaplinka (zagadka
    bez nagród - jaki był to numer kierunkowy?), oraz do Koszalina, przez
    zero. Bardzo uparci mogli liczyć na to, ze Koszalin puści dalej do
    Warszawy, było to b. trudne, ale się udawało. Później po zmianie numerów
    z nową centralą K66 stopniowo przejmującą Strowgera i w późniejszych
    latach satelitowa Pentaconta chyba gdzieś koło poczty głównej...
    Czaplinek wszedł w jedną numerację z Barwicami, Bornem i oczywiście,
    Szczecinkiem... węzeł dorobił sie wtedy kierunku do Drawska, oraz
    bezpośredniego do Warszawy. Dopiero po uruchomieniu ACMM w Koszalinie
    (E10A) ruch krajowy znormalizował się. Nie pamiętam, czy wtedy
    uruchomiono w Szczecinku informację automatyczną o kierunkach.