  • Data: 2009-07-08 20:07:19
    Temat: Re: modemy
    Od: Grzexs <grzexs@usu_n_to.gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Muszę przeszperać notatki, bo znaje mi się, że było więcej, choć nie
    > wykluczam, że to "więcej" rzeczywiście, było robione przez jedną
    > centralę, po prostu wydzielało się wtedy osobne przyjścia dla jednej
    > dziesiątki tysięcy, osobno dla drugiej i jakoś to działało. W stolicy

    Pamiętam, że była to centrala o numeracji 3xxxx i była gdzieś w centrum,
    chyba na Purkyniego. Ta numeracja utrzymała się bardzo długo, aż do
    przejścia na numerację siedmiocyfrową (343xxxx) i były to - zdaje się -
    pierwsze siedmiocyfrowe numery we Wrocławiu.

    Były też numery 186xx w rejonie Psar i bodajże 182xx, też gdzieś pod
    Wrocławiem. I chyba płaciło się za połączenie z takimi numerami tzw. I
    strefę m/m (do 25 km). Tyle pamiętam.

    A dużo wcześniej (początek lat 70. XX w.?) były same 5-cio cyfrowe:
    2xxxx - okolice Grunwaldzkiego, Nowowiejskiej, 3xxxx i 4xxxx - centrum,
    5xxxx - Psie Pole, 6xxxx - Borek (na zachód od Powstańców Śl.), 7xxxx -
    okolice Ślężnej, na wschód od Powstańców Śl., 8xxxx - Wielka Wyspa
    (Sępolno, Biskupin - gdzieś tam). No i 1xxxx - wiochy wokół Wrocławia
    (?), 493xxx - Leśnica (podobno było 93xxx, ale ja tego nie pamiętam;
    gdzieś przy jakiejś okazji cytowano dawną gazetę z lat chyba 50. XX w.,
    że "wreszcie można się dodzwonić do Leśnicy - należy wykręcić 3 i po
    usłyszeniu sygnału - numer leśnicki").

    > Przeważnie tak. Ino, nie wszędzie było wszystko wykreowane. Były też
    > drobne różnice w samych usługach, ale tu bliższych danych nie mam. Po
    > prostu tak wychodziło ze skanowania. A i to bywało, że zmieniało się.
    > Np. jednego dnia muzyka, drugiego totek... i tak na zmianę.

    Tak na 100% było we Wrocławiu, ale reguły były bardziej skomplikowane.
    Pamiętam opis w książce telefonicznej - "wyniki losowania totolotka, a
    [w pewne dni w określonych godzinach, a w inne przez całą dobę] -
    bajki". Szczęściem było trafić na początek bajki, jak miało się pecha a
    bajka długa, to trzeba było sporo się nasłuchać bajki bez początku, aby
    odsłuchać początek.

    --
    Grzexs