  • 21. Data: 2010-11-29 10:38:27
    Temat: Re: minimalne wymagania wobec skretki dla 1000BASE-T
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@m...com.pl>

    Dnia 29.11.2010 Mark <t...@a...w.pl> napisał/a:

    > A chcesz osiagnac 1Gbit na cross-ie? Nawet nie wiem czy tak sie da, troche
    > to bez sensu - z wlasnych doswiadczen wiem ze polaczenie bezposrednie
    > skrosowane zawsze dziala gorzej niz "normalne"
    > pary niebieska i brazowa OIDP sa wykorzystywane od kat. 6, ale nigdy nie
    > natknalem sie na krosowanie ich.

    Dać się da bez problemu bez switcha - kros jest _zbędny_ 1000baset ma autonegocjacje
    par i prędkości, kabel krosowy czy prosty - nie ma znaczenia.

    ukcje/Instr_kabel.pdf

    > Cos dziwny ten opis. Albo ja moze niewyraznie czytam;) Ale jest tam napisane
    > ze to instrukcja kabla krosowego, ale przeczytalem trzy razy i nie ma slowa
    > o krosie.
    > Jest tylko instrukcja jak rozszyc kabel, w oparciu o standard A lub B, i tu
    > pokazano rozszycie B, i ze tak samo postapic z drugiej strony. Gdzie tu
    > kross?:)

    1000baset używa 4 par, muszą być wszystkie sprawne, jak jakaś szwankuje to uzyskamy
    setke na 2 parach. W przypadku autora wątku zainteresowałbym się głównie sprawdzeniem
    wszystkich par prostym testerem, od biedy dla 1 kabla można się posłużyć miernikiem z
    2 szpilkami i zamkniętym gniazdkiem z 2 strony, ale tester bez problemu pożyczysz
    w każdym sklepie komputerowym czy firmie instalacyjnej - tani jest.

    coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".

  • 22. Data: 2010-11-29 12:43:35
    Od: "W.P." <l...@w...pl>

    Użytkownik Sergiusz Rozanski napisał:
> [...]

    <ciach>

> [...]
    > w każdym sklepie komputerowym czy firmie instalacyjnej - tani jest.

    W przypadku JUŻ położonej skrętki TANIEJ może być nawet pomierzyć to
    "normalnym" testerem - Fluke itp - ZAMIAST kucia ścian...

    Firmy instalacyjne powinny mieć taki sprzęt (i usługę pomiaru kabli...)

    Kiedyś (jeszcze w czasach 100M miałem przypadek: na testach "przepadło"
    kilka połączeń - przyczyna - zbyt mocno zasiśnięta opaska na wiązce, ale
    mieli, zmierzyli i poprawili - no i oczywiście policzyli...)

    W.P.

  • 23. Data: 2010-11-29 13:36:38
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@m...com.pl>

    Dnia 29.11.2010 W.P. <l...@w...pl> napisał/a:

    ><ciach>

    > W przypadku JUŻ położonej skrętki TANIEJ może być nawet pomierzyć to
    > "normalnym" testerem - Fluke itp - ZAMIAST kucia ścian...

    A to na pewno taniej :) Ale zacząć można od testu przejścia, do jest tani i prosty,
    a chodzi o link pewnie między pc a centrum multimedialnym w domu a nie o core link
    między piętrami serwerowni :D

    coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".

  • 24. Data: 2010-11-29 19:47:20
    Od: "Piotr Wozniacki" <p...@w...pl>

    "Piotr Wozniacki" <p...@w...pl> wrote in message
    > Witam,
    >
    > Lata temu, podczas wykonczanai domu, polozylem pod tynkiem zwykla skretke
    > do Ethernetu. Teraz chcialbym ja wykorzystac, ale dziala tylko na 100
    > Mbps. Wiem, ze 1000 Mbps wymaga specjalnej skretki jako minimum (standard
    > Gigabit Ethernet je definiuje), ale czy jest w ogole mozliwe poprawienie
    > czegos bez wymiany kabla?
    Panowie,

    Bardzo dziękuję za szeroki odzew, i interesującą dyskusję - dla mnie bardzo
    pouczającą, jako że nie jestem specem od infrastruktury sieciowej.

    Przypomnę, że chodzi o "wyciśnięcie" z istniejącego kabla typu Cat 5e
    połączenia 1 Gbps; wszystkie urządzenia (2 komputery i router) obsługują
    Gigabit Ethernet (teoretycznie- wg specyfikacji, praktyczie - po połączeniu
    nawet podrzędnej jakości kablami ok. 2m). Kabel, położony 8 lat temu pod
    tynkiem, łączący dwa pokoje (długość kilkanaście metrów), umozliwiał do tej
    pory połączzenie o prędkości 100 Mbps.

    Konsensus wśród dyskutujących jest taki, że po odpowiednim zarobieniu wtyków
    RJ-45 (gniazdek u mnie nie ma), kabel do 100m długości również powinien
    umożliwić zestawienie 1000BASE-T.

    Fachowiec, któremu to zadanie powierzyłem, odwiedził mnie 2-krotnie, i za
    każdym razem - przyznaję to ze szczerym uznaniem - nie szczędził wysiłków,
    aby znaleźć przyczynę niemozności uzyskania gigabitowego połączenia.
    Zamontował (i zmarnował) niezliczoną liczbę wtyków RJ-45; sprawdzał
    wielokrotnie kabel specjalistycznym miernikiem - i nic, nadal tylko 100
    Mbps... Zmontował nawet podobnej długości swój własny kabel (również Cat5e,
    ale z drutami - mój ma linki) - i ten także nie "zagadał" !

    Postanowiliśmy, że zakupi i zmontuje dla mnie odpowiedniej długości kabel
    conajmniej Cat 6, co umożliwi mi przynajmniej w razie pilnej potrzeby
    realiizację gigabitowego połączenia - niestety, do najbliższego remontu z
    kablem leżącym na podłodze....

    Mam więc do Was pytanie: czy wiecie z własnego doświadczenia, że
    kilkunastometrowy kabel Cat5e _powinien_na_100_% dawać 1GBps, czy
    powtarzacie tylko zasłyszane opinie? Bo faktem jest, że dwa różne kable o
    tej długości nie działają, a 2-metrowe - łaczą 1GBps bez problemu!

    Ewentualnie, macie jakieś inne sugestie?

    Pozdrawiam Wszystkich

    Piotr

  • 25. Data: 2010-11-29 20:16:31
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@m...com.pl>

    Dnia 29.11.2010 Piotr Wozniacki <p...@w...pl> napisał/a:

> [...]
    > tej długości nie działają, a 2-metrowe - łaczą 1GBps bez problemu!
    >
    > Ewentualnie, macie jakieś inne sugestie?

    Walnięty kabel, skoro fachowiec umiał zrobić kabel podobnej długości - sprawny
    to nie wiem czemu miałby zrobić zły z tego drutu co masz w ścianie,
    kabel za pewne prześwietlony więc to nie jest machaniczne jego uszkodzenia.
    Więc zapewne nie trzyma jakiejś normy tłumienia, opóźnienia itd, pewnie
    idzie to wyjaśnić jakimś wspomnianym we wątku testerem, ale można stwierdzić:
    ok walnięty, może się da ustalić na którym metrze jest uszkodzenia, wtedy może
    nie trzeba pruć całej ściany, a oddłubać kawałek.

    No i masz nauczkę na przyszłość: wygóglaj 'peszel' ;)

  • 26. Data: 2010-11-29 20:30:44
    Od: "Piotr Wozniacki" <p...@w...pl>

    "Sergiusz Rozanski" <w...@m...com.pl> wrote in message
    b.com.pl...

    > Walnięty kabel, skoro fachowiec umiał zrobić kabel podobnej długości -
    > sprawny
    > to nie wiem czemu miałby zrobić zły z tego drutu co masz w ścianie

    Sergiusz, przeczytaj proszę raz jeszcze powyższy fragment z mojego postu :)

  • 27. Data: 2010-11-30 01:06:34
    Od: "W.P." <l...@w...pl>

    Użytkownik Piotr Wozniacki napisał:
> [...]
    b.com.pl...

    > Sergiusz, przeczytaj proszę raz jeszcze powyższy fragment z mojego postu :)

    Aaaaa tam, taki "fachura". Odżałuj na FACHOWCA z Fluke a nie testerkiem
    za 10zł (jak JEGO kabel "nie gadał" to co za fachowiec..). Powie Ci
    wtedy 100% PRAWDY: parametry, który NIE spełnia normy i co z tym zrobić
    (poza pruciem ścian...) A WTYCZKI zarabiamy na LINCE. Na DRUT stosujemy
    GNIAZDA... (+ patchcordy)

    W.P.

  • 28. Data: 2010-11-30 07:12:08
    Od: Jacek Kalinski <jacek_kal@go2._NOSPAMPLEASE_.pl>

    W artykule <4cf40349$0$22804$65785112@news.neostrada.pl>, Piotr Wozniacki
    napisał(a):

> [...]
    > powtarzacie tylko zasłyszane opinie? Bo faktem jest, że dwa różne kable o
    > tej długości nie działają, a 2-metrowe - łaczą 1GBps bez problemu!

    Tak, kabel kategorii 5e bez najmniejszego problemu da Gbit (tak mam
    w firmie). I to nie tylko na kilkunastometrowym kablu, ale
    i kilkudziesięciotmetrowym (a jeśli jest to niemożliwe, to nie mów
    o tym moim kablom, bo jeszcze przestaną działać).

    Natomiast w domu jak kilka lat temu robiłem remont, to fachowiec położył
    mi kabel w ścianie na moją prośbę - kat 6 (specjalnie kupowałem).
    I co z tego mam? G..., bo na jednym odcinku musiał go przeciąć i mam
    co najwyżej 100Mbps. Na drugim odcinku musiałem żyły zamieniać kolejnością
    bo uszkodził kabel tak, że tylko 10Mbps chodziło.
    I co mi z tego, że mam kabel kat6 w ścianie...

    PS: nauczka na przyszłość: nie dawaj kabla do położenia osobie, która
    nie zna się na nich.
    Nauczka 2: kładź kable o ile to możliwe w peszlach lub rynienkach
    natynkowych.
    Teraz muszę się zadowolić 100Mbps albo pruć ściany.

    Jacek

  • 29. Data: 2010-11-30 08:08:26
    Od: Robson <r...@...pl>

    > Fachowiec twierdzi, że kabel (oznaczony "Cat5 Enhanced") ma linki
    > zamiast drutów, i pewnie dlatego nie uzyska pełnej prędkości... Wierzyć
    > mu, czy wezwać innego?

    spusc tego "fachowca" z najwyzszego stopnia, niech nie kala tego
    zawodu... A nawet jesli to jego hobby, to niech jak najszybciej je
    zmieni. Jakby to byla prawda, to zaden patchcord nei mialby prawa
    dzialac w gigabicie, a dzialaja, laski nie robia.

  • 30. Data: 2010-11-30 08:13:43
    Od: Robson <r...@...pl>

> [...]
    > połączenia. Zamontował (i zmarnował) niezliczoną liczbę wtyków RJ-45;
    > sprawdzał wielokrotnie kabel specjalistycznym miernikiem - i nic, nadal

    Ostatnie zdanie utwuerdza mnie w przekonaniu, ze to dupa nie fachowiec.
    Ja "specjalistycznym miernikiem" mierze raz albo dwa i po wynikach wiem,
    co jest z kablem, gdzie jest problem.