  • 51. Data: 2014-10-10 22:56:28
    Temat: Re: licznik energii elektrycznej mechaniczny vs elektroniczny
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    > Hello Tomasz,
    >
    > Friday, October 10, 2014, 9:52:56 PM, you wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Może go nasycić i to bardzo szybko.

    A to zupełnie inna para kaloszy. Puszczenie prądu stałego przez licznik
    może zadziałać tak samo jak umieszczenie neodyma na obudowie. Tylko że
    liczniki elektroniczne mają zdaje się wbudowany magnetometr do
    wykrywania takich anomalii i sygnalizowania inkasentowi podejrzenia
    oszustwa.

  • 52. Data: 2014-10-10 23:41:43
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu piątek, 10 października 2014 22:56:28 UTC+2 użytkownik Tomasz Wójtowicz
    napisał:

> [...]
    >
    > liczniki elektroniczne mają zdaje się wbudowany magnetometr do
    >
    > wykrywania takich anomalii i sygnalizowania inkasentowi podejrzenia

    Jeśli prąd stały działałby na licznik korzystnie dla odbiorcy prądu to potrzeba
    zrobić składową stałą za licznikiem. Wtykasz coś w gniazdko i wolniej liczy. Tylko
    nie da się tego zrobić bo ma się do dyspozycji coś co wcześniej licznik policzył.
    Przerabianie prądu na stały przed licznikiem nie jest takie proste bo prostownik musi
    być duży ze względu na możliwe duże prądy. Poza tym konieczny jest falownik a
    przynajmniej przetwornica żeby lodówkę, pralkę czy zmywarkę zasilić przemiennym. No i
    ścigane z większą surowością będzie. Kiedyś dawno temu, tak z 60 lat, licznik szło
    wyhamować dławikiem włączonym do gniazdka za licznikiem. Z 30 lat temu w tramwaju
    dwie starsze panie rozmawiały że z nowszymi licznikami już się nie da tego zrobić.
    Wiem ze nieładnie podsłuchiwać, ale one całkiem głośno o tym rozmawiały.

  • 53. Data: 2014-10-11 01:19:44
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2014-10-10 23:41, Zachariasz Dorożyński pisze:

> [...]
    Wiem ze nieładnie podsłuchiwać, ale one całkiem głośno o tym rozmawiały.

    Natężenie prądu jest takie samo w każdym punkcie obwodu. Więc jeśli
    element aktywny pobierający prąd stały z sieci AC będzie za licznikiem,
    to przez licznik też będzie płynął prąd stały.

    Ta sztuczka z dławikiem z grubsza też podobnie działa.

    Tylko podkreślam, że chodzi o pobieranie prądu stałego z sieci AC, a nie
    o prostownik, bo on prądu stałego nie pobiera. No chyba że jednopołówkowy.

  • 54. Data: 2014-10-11 02:07:44
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu sobota, 11 października 2014 01:19:44 UTC+2 użytkownik Tomasz Wójtowicz
    napisał:

> [...]
    >
    > o prostownik, bo on prądu stałego nie pobiera. No chyba że jednopołówkowy.

    Jak chcesz pobierać prąd stały ze źródła prądu przemiennego?

  • 55. Data: 2014-10-11 10:17:19
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    napisał:

    > Jak chcesz pobierać prąd stały ze źródła prądu przemiennego?

    W jednej połówce.

  • 56. Data: 2014-10-11 10:54:45
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 11 Oct 2014 10:17:19 +0200, Tomasz
    Wójtowicz<s...@s...spam.spam.com> wrote:
    > W jednej połówce.

    Ale taki porad nie jest stały bo jego wartość się zimienia w czasie
    :).

    --
    Marek

  • 57. Data: 2014-10-11 11:11:39
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Marek,

    Saturday, October 11, 2014, 10:54:45 AM, you wrote:

    > Ale taki porad nie jest stały bo jego wartość się zimienia w czasie
    > :).

    Zawiera niezerową składową stałą.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 58. Data: 2014-10-11 11:46:02
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2014-10-11 10:54, Marek pisze:

    > Ale taki porad nie jest stały bo jego wartość się zimienia w czasie :).

    No to już dwa razy padło, że i(t) = const. nie przenosi mocy czynnej i
    trzeba pobierać jednopołówkowo. Chodziło o to, czy taki prąd namagnesuje
    licznik.

  • 59. Data: 2014-10-11 12:05:43
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    > Zawiera niezerową składową stałą.

    Zgadza się, choć moc przenoszona przez składową stałą jest znikoma. Mało
    prawdopodobne by składowa stała prądu nasyciła rdzeń przekładnika. Ale jest.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 60. Data: 2014-10-11 12:24:06
    Od: mk <reverse_lp.pw@myzskm>

    W licznikach dla rynku komunalnego większość konstrukcji bazuje na
    boczniku...

    > Pewności nie mam ale - znając księgowych - obstawiam, że jednak
    > zamiast skomplikowanych, precyzyjnych ADC dali jednak przekładnik i
    > składową stałą olewają.

    Owszem olewają bo i dlaczego nie olewać. O ile napięcie nie zawiera
    składowej stałej (a nie zawiera, no poza naprawdę jakimiś mV) to
    składowa stała prądu nie koreluje z napięciem -- zatem pominięcie tej
    części nie ma wpływu na pomiar mocy czynnej.
    Olewają, bo chociażby normy nie wymagają takiego pomiaru.
    Oczywiście, składowa stała w torze prądowym może wpłynąć na
    charakterystykę metrologiczną licznika, ale to już jest sprawdzane i na
    to są odpowiednie paragrafy w normach.

    Podobnie jest w układzie pomiarowym z bocznikiem -- sygnały na nim są
    tak maleńkie, a pomiar składowych stałych wymagałby skompensowania
    różnych zjawisk termoelektrycznych, niezrównoważeń, dryfów, a to byłoby
    horrorem. Wszystkie te zjawiska eliminuje się jednym ciosem, poprzez
    eliminację składowych stałych (b. wolno zmiennych).

    > Na rezystorze 0.01? przy 22mA (5W obciążenia) napięcie skuteczne
    > wyniesie 0.22mV - jakiej stabilności musiałby być ADC, żeby był w
    > stanie odczytywać składową stałą?
    >
    > Większej rezystancji szeregowej nie ma sensu dawać - nawet te 0.01?
    > daje przy 25Arms ponad 6W strat do rozproszenia.

    Rezystancje boczników są tak co najmniej o rząd mniejsze...

    pzdr
    mk