    From: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: licznik energii elektrycznej mechaniczny vs elektroniczny
    Date: Sat, 11 Oct 2014 01:19:44 +0200
    <m1992s$k6n$1@node2.news.atman.pl> <m19df6$oq7$1@node2.news.atman.pl>
    <1...@p...pl.invalid>
    <m19h69$upc$1@node1.news.atman.pl>
    <e...@g...com>

    W dniu 2014-10-10 23:41, Zachariasz Dorożyński pisze:

    > Jeśli prąd stały działałby na licznik korzystnie dla odbiorcy prądu to potrzeba
    zrobić składową stałą za licznikiem. Wtykasz coś w gniazdko i wolniej liczy. Tylko
    nie da się tego zrobić bo ma się do dyspozycji coś co wcześniej licznik policzył.
    Przerabianie prądu na stały przed licznikiem nie jest takie proste bo prostownik musi
    być duży ze względu na możliwe duże prądy. Poza tym konieczny jest falownik a
    przynajmniej przetwornica żeby lodówkę, pralkę czy zmywarkę zasilić przemiennym. No i
    ścigane z większą surowością będzie. Kiedyś dawno temu, tak z 60 lat, licznik szło
    wyhamować dławikiem włączonym do gniazdka za licznikiem. Z 30 lat temu w tramwaju
    dwie starsze panie rozmawiały że z nowszymi licznikami już się nie da tego zrobić.
    Wiem ze nieładnie podsłuchiwać, ale one całkiem głośno o tym rozmawiały.

    Natężenie prądu jest takie samo w każdym punkcie obwodu. Więc jeśli
    element aktywny pobierający prąd stały z sieci AC będzie za licznikiem,
    to przez licznik też będzie płynął prąd stały.

    Ta sztuczka z dławikiem z grubsza też podobnie działa.

    Tylko podkreślam, że chodzi o pobieranie prądu stałego z sieci AC, a nie
    o prostownik, bo on prądu stałego nie pobiera. No chyba że jednopołówkowy.