  • 71. Data: 2014-10-13 20:05:59
    Temat: Re: licznik energii elektrycznej mechaniczny vs elektroniczny
    Od: mk <reverse_lp.pw@myzskm>

    > Nie zmierzysz mocy czynnej nie mierząc prądu, u diabła!
    >
    > [...]

    Niech do pomiaru prądu będzie użyty bocznik 0,5 mOhm. Niech obciążenie
    wynosi 1 W (czyli prąd 4,35 mA dla PF bliskiego 1). Napięcie na boczniku
    w takiej sytuacji to troszkę ponad 2 uV. Obstawiam, że szumy będą jednak
    tak z rząd wielkości większe (całość toru od bocznika do postaci
    cyfrowej na wyjściu ADC), czyli gdyby interesować się tylko wartością
    skuteczną prądu dostaniemy pomiar kilkudziesięciu mA, czyli wartość nie
    mającą nic wspólnego z rzeczywistością...

    ...jednak taki zaszumiony sygnał kanału prądu wciąż całkiem dobrze
    będzie się nadawał do pomiaru mocy! Mnożąc (na poziomie próbek z ADC)
    taki sygnał z sygnałem kanału napięciowego i akumulując (sumując,
    całkując) wynik, otrzymamy energię (moc), a pomiar ten będzie wciąż
    dawać wynik zgodny z rzeczywistością (z całkiem niezłą dokładnością).
    Wyjaśnienie: wspomniana już, bliska zeru korelacja szumu losowego z
    sygnałem napięcia.

    pzdr
    mk

  • 72. Data: 2014-10-13 20:54:20
    Od: mk <reverse_lp.pw@myzskm>

    W dniu 2014-10-09 15:19, fifak pisze:
    > tak w temacie:
    >

    > co liczy licznik 3fazowy indukcyjny w przypadku barku zera na zacisku
    > zerowym:)?

    Ustroje napięciowe są nominalnie identyczne -- na odpiętym zacisku
    wytworzy się pływające zero. Licznik dalej będzie mierzył z grubsza
    poprawnie.

    > co liczy licznik 3fazowy indukcyjny w przypadku zamienionego dopływu z
    > odpływem na jednej fazie?

    Dla obciążenia symetrycznego, wskazania licznika wyniosą 1/3 wartości
    rzeczywistej. Techniczna kontrola z łatwością wyłapie taką sytuację.

    > co liczy licznik 3fazowy indukcyjny w przypadku braku kolejności faz?

    Sama kolejność faz nie ma znaczenia (o ile dodatkowo nie pomieszano
    odpowiadającym sobie torów prądowych i napięciowych).

    > co liczy licznik 3fazowy indukcyjny w przypadku braku napięcia na jednej
    > fazie?

    Powyższy opis sytuacji jest wieloznaczny...

    pzdr
    mk