  • Data: 2009-11-14 15:54:51
    Temat: Re: kupilem dzisiaj statyw
    Od: XX YY <f...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    > Cóz... post pod tytulem 'zjadlem dzis jablko' tez jakis sens moze miec...

    zaloz taki watek - nie mozna przewidziec jak sie rozwinie.

    ktos napisal ze kupil tamrona

    ja wczesniej napisalem ze kupilem statyw

    obydwa posty sa tak samo zasadne.

    > --
    > Pozdrawiam!
    > Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

    a praktyka jest taka ze obciazylem tego lekkiego slika 16 kg i ani
    drgnal , nozki sie nie rozeszly ani o milimetr

    gdzies przy dwukrotnie wiekszym obciazeniu , ale juz nie mierzylem
    zaczal sie uginac.
    manfrotto nie , wytrzymuje z pewnoscia wieksze obciazenia.

    a wiec jesli aparat z duzym tele waza powiedzmy 5 kg to mam jeszcze
    sporo zapasu.

    co do samego tele
    zalozenie na nparat i statyw powoduje przesuniecie srodka ciezkosci w
    taki sam sposob niezaleznie od rodzaju statywu a wiec w taki sam
    sposob zmieni sie stabilnosc ukladu. to zalezy tylko od geometrii -
    czyli rozkladu nozek powiedzmy w tym zakresie do 16 kg ( dla mnfrotto
    pewnie to byloby ok 40 kg stad nadaje sie na rusztowanie ).

    jesli przykrece do statywu przy uzyciu klemy obiektywu to srodek
    ciezkosci pozostanie mniej wiecej w tym samym miejscu.

    jesli zamocuje za korpus aparatu , to srodek ciezkosci przyblizy sie
    do nozek z przodu , bedzie to uklad mniej stabilny niz z zamocowaniem
    za obiektyw , ale sila niezbedna do wywrocenia ( moment obrotowy)
    niezbnedna do wywrocenia statywu moze byc wieksza niz w przypadku np
    lekkiego aparatu z malym obiektywem.

    co do drgan i samej glowicy-
    akurat w moim przypadku glowicy panoramicznej jest ona najmniej
    stabilna , najbardziej wahliwa ( wyobraz sobie aparat zawieszony na
    kilkunastocentymetrowej szynie umocowanej jedna sruba na koncu).
    wazna jest tez sztywnosc polaczen czyli glowica zamocowana na
    statywie ( uzywam dwoch - kulowej i panoramicznej ).
    Akurat tutaj kulowa , ktora wymienilem jest dobrym optimum pomiedzy
    sztywnoscia i lekkoscia.
    Glowice kulowe generalnie do uzytkowania aparatu sa mniej wygodne od
    tych o 3 stopniach swobody , ale ja uzywam kuli dla mocowania glowicy
    panoramicznej co pozwala na natychmiastowe i bardzo wygodne jej
    wypoziomowanie.

    jesli nie uzywam glowicy panoramicznej to stosuje da mocowania apartu
    stabilniejsze i wygodniejsze glowice troj-swobodne.

    mialenm tez bilore kulista.
    qrcze jak piekna glowica , precyzyjna robota , jak mechanizmy z lat 50
    -tych . Pokretla precyzyjnie i miekko chodzace - ale za duza u za
    ciezka - ew. nadajaca sie pod duzy aparat studyjny , ale kto w takim
    celu uzywa gl. kulistej ?-