  • 221. Data: 2009-02-07 08:52:27
    Temat: Re: ktore z "bezlustrzankowych" rozwiazan?
    Od: j...@a...at

    O> dostępnych szkieł itd) czy wezmę do ręki hybrydę 2/3"
    > czy lustrzankę APS bądź FF - jak mam *minimalną* GO
    > w zasięgu mniejszej matrycy, to przy założeniu maksymalnego
    > szumu i tego samego czasu ekspozycji mam taki sam limit
    > "jakość <> GO".

    >   Tzw. "niższe szumy" w aparatach z większymi matrycami
    > uzyskuje się WYŁACZNIE kosztem PRZYMUSU mniejszej GO!

    no nie , nie ..... , panowie tego sie nie da czytac.
    temat chyba sie wyexploatowal.
    czasami jak sie wypije jednego kielicha za duzo , ludzie tez sadza ze
    ziemnia jest w ksztalcie talerza , bo inaczej by sie morza wylaly.

    Fakt , na bani jak sie zwieksza GO to szumy spadaja i odwrotnie jak
    maleje GO to rosna szumy.

    kiedys trzeba skonczyc.

  • 222. Data: 2009-02-07 10:30:52
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    jerzy szczudlowski pisze:
    > Ja nie piszę o dwóch różnych aparatach, tylko o dwóch różnych
    > obiektywach na tej samej matrycy, z których jeden ma niedopasowane
    > pole obrazowania.

    Jednak liczba przysłony Ci o tym nie mówi :) Ona Ci daje miarę światła w
    jednostce powierzchni. Wiesz że obiektyw puszcz f/4 to niezależnie czy
    przypniesz do cropa czy do pełnej klatki to parametry naświetlania są te
    same.
    Zresztą nawet pełna klatka nie ma idealnie dopasowanego pola
    obrazowania. To przecież jest mniej więcej w kształcie koła, a Ty
    wycinasz z tego prostokąt :)

    > I w tym sęk: skoro to światło pada tam gdzie nie powinno (poza
    > matrycę), to jednak (tak logika podpowiada) tracę.

    Tyle że tak to ująłeś jakby helios pod cropem musiałby być bardziej
    otwarty do uzyskania tych samych parametrów naświetlania. Z małej
    powierzchni oczywiście trudniej uzyskać tak dobre efekty jak z dużej -
    dlatego im mniejsza matryca tym większe szumy.

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \

  • 223. Data: 2009-02-07 12:51:07
    Od: jerzy szczudlowski <j...@j...net.pI>

    dominik wrote:

> [...]
    > jednostce powierzchni. Wiesz że obiektyw puszcz f/4 to niezależnie czy
    > przypniesz do cropa czy do pełnej klatki to parametry naświetlania są te

    Pierwsze kłóci się z drugim. Między cropem a pełną klatką powierzchnia
    naświetlania _zmienia_ się właśnie.

    > Zresztą nawet pełna klatka nie ma idealnie dopasowanego pola
    > obrazowania. To przecież jest mniej więcej w kształcie koła, a Ty
    > wycinasz z tego prostokąt :)

    Chyba od złej strony patrzysz na sprawę. Popatrz od strony tego prostokąta.

    Matematycznie to byłoby jakoś tak:
    r: promień koła obrazu
    FXn, DXn: wymiary większej i mniejszej matrycy

    S_FX = PI*r^2-FX1*FX2
    S_DX = PI*r^2-DX1*DX2

    Jeżeli promień "r" jest stały to S_FX<S_DX ("S" to pole niewykorzystane).

    > Tyle że tak to ująłeś jakby helios pod cropem musiałby być bardziej
    > otwarty do uzyskania tych samych parametrów naświetlania.

    Bo tak jest (pomijając dywagacje na temat GO:) Przynajmniej z tymi
    obiektywami, które posiadam.

    --
    http://www.flickr.com/jerzy_szczudlowski/

  • 224. Data: 2009-02-07 14:16:04
    Od: Michal Tyrala <w...@b...com.pl>

    On Fri, 6 Feb 2009 15:49:22 +0100, Winetoo wrote:

    > Np. pan młody stoi a panna młoda przed nim siedzi.

    Mozesz pokazac takie zdjecie? Bo wydaje mi się[1], ze bez kombinowania z
    ptasia perspektywa (polozenie plaszczyzny ostrosci tak, zeby zlapala
    obie twarze) takie zdjecie przy f/1.4 Ci się nie uda (w sensie ostrych
    obu postaci).

    [1] oprocz instynktu -- przejrzalem moje zdjecia z wiecej niz jedna osoba :-)

    pozdrawiam,
    --
    Michał

    wiesiu jest spamtrapem. ja jestem kbns

  • 225. Data: 2009-02-07 14:52:00
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    jerzy szczudlowski pisze:
    > Pierwsze kłóci się z drugim. Między cropem a pełną klatką powierzchnia
    > naświetlania _zmienia_ się właśnie.

    Temu nie przeczę, ale z oznaczeń obiektywu dotyczących światła tego nie
    wyczytasz.
    Równie dobrze mógłbyś powiedzieć, że zmienia się światło, kiedy
    kadrujesz zdjęcie, a to brzmi conajmniej dziwnie.
    To co zwykło się nazywać światłem obiektywu i wyrażać w oznaczeniach
    liczbami jest zupełnie niezależne od koła obrazowego jakie daje
    obiektyw. Wielkość powierzchni, wynikowa odbitka, czułość i jakość która
    za tym idzie to zupełnie osobne zagadnienie i o nim pisał Gotfryd.

    > Chyba od złej strony patrzysz na sprawę. Popatrz od strony tego prostokąta.

    Wiem o co Ci chodzi, ale jednak przeciwny jestem temu spojrzeniu. Tak
    jak pisałem oznaczałoby to, że kadrując zmieniasz światło, a inna
    wielkość matrycy to inny kadr tak naprawdę.

> [...]

    > S_DX = PI*r^2-DX1*DX2

    > Jeżeli promień "r" jest stały to S_FX<S_DX ("S" to pole niewykorzystane).

    Tak jak pisałem doskonale rozumiem co chcesz powiedzieć, jednak to jak
    to ujmujesz nie jest raczej prawidłowe. Po prostu światło obiektywu to
    nie jest cokolwiek związane z powierzchnią, ale transmisją. O
    powierzchni mówi Ci inny parametr. To tak jak byś kupował wykładzinę i
    dziwił się, że nie podają Ci ceny za centymetr kwadratowy tylko w
    metrach bieżących (i w nawiasie z jak szerokiej roli).
    Te parametry świetnie z siebie wynikają, ale terminologia jest taka, że
    światło obiektywu oznaczone jest na jednostkę powierzchni.

    > Bo tak jest (pomijając dywagacje na temat GO:) Przynajmniej z tymi
    > obiektywami, które posiadam.

    Oczywiście że tak nie jest :)
    To wszystko jest zeskalowane przez iso i jego jakość.
    Gdyby było jak opisujesz to aparaty kompaktowe musiałyby naświetlać
    zupełnie inaczej. Wtedy wszędzie wybierałoby się konkretne iso i byłoby
    się pewnym konkretnej jakości.
    Tymczasem zarówno lustrzanką z pełną klatką jak i kompaktem zrobisz
    zdjęcie o tych samych parametrach (innej ogniskowej tylko, ale żeby kadr
    był taki sam). Tyle, że lustrzanka będzie na iso400 dawała ładny obraz,
    a iso400 w kompakcie to już będzie sam szum.

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \

  • 226. Data: 2009-02-07 16:44:28
    Od: jerzy szczudlowski <j...@j...net.pI>

    dominik wrote:
> [...]
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > nie jest cokolwiek związane z powierzchnią, ale transmisją. O
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > powierzchni mówi Ci inny parametr.
    [...]
    > Te parametry świetnie z siebie wynikają, ale terminologia jest taka, że
    > światło obiektywu oznaczone jest na jednostkę powierzchni.
    ^^^^^

    Ja nie rozumiem co chciałeś napisać. A Ty rozumiesz co napisałeś?:) Może
    podaj jedną definicję "światła obiektywu" (i jego ewentualne powiązanie do
    przysłony), do której mam się odnosić.

    > Oczywiście że tak nie jest :)

    Jest, tylko znowu użyłem skrótu myślowego: bardziej otwarty niż odpowiadający mu
    obiektyw cropowy, na tej samej matrycy. Teraz jaśniej?:)

    > Tymczasem zarówno lustrzanką z pełną klatką jak i kompaktem zrobisz
    > zdjęcie o tych samych parametrach

    Jakbyś zrozumiał o czym pisałem, to nie porównywałbyś teraz lustrzanki do
    kompaktu, bo to dwie różnej wielkości matryce. A ja pisałem o przypadku
    _jednej_ i tej samej matrycy. No more, no less. One shall be the number thou
    shalt count, and the number of the counting shall be one. Five is right out.
    (parafrazując klasyka)

    Podłącz obiektyw z kompaktu do lustrzanki, to pogadamy o tych parametrach.

    --
    http://www.flickr.com/jerzy_szczudlowski/

  • 227. Data: 2009-02-07 17:45:04
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    jerzy szczudlowski pisze:
    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > [...]
    >>
    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^ Ja nie
    > rozumiem co chciałeś napisać.

    To przeczytaj raz jeszcze i się zastanów nad tym.

    > A Ty rozumiesz co napisałeś?:)

    Tak - doskonale, pewnie możesz się czepiać nieścisłości jakichś, ale my
    nie o tym.

    > Może podaj jedną definicję "światła obiektywu" (i jego ewentualne
    > powiązanie do przysłony), do której mam się odnosić.

    Tu:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Przys%C5%82ona_fotograf
    iczna

    "Wartość przysłony f / 1.0 oznacza, że ogniskowa obiektywu jest równa
    średnicy przysłony. Każda następna pozycja oznacza ustawienie przysłony,
    przy którym do wnętrza obiektywu przepuszczana jest dwa razy mniejsza
    ilość światła.
    Najniższa wartość przysłony określa jasność obiektywu."

    Jak widzisz nie ma tu czegokolwiek o powierzchni. Jak usłyszysz o
    obiektywie 50mm f/4 to z tego nie masz prawa wywnioskować jakie pole
    kryje ten obiektyw. Czy to średnioformatowy flektogon, czy może jakaś
    stałka pod małą klatkę, a może nawet jakiś obiektyw do projektora
    filmowego? Za to wiesz jakie ma światło/jasność itd.
    Dlatego Ci pisałem, że to miara związana z transmisją, a dodatkowym
    parametrem jest format materiału światłoczułego np fx, dx.

    > Jest, tylko znowu użyłem skrótu myślowego: bardziej otwarty niż
    > odpowiadający mu obiektyw cropowy, na tej samej matrycy. Teraz
    > jaśniej?:)

    Ciągle się upieram - marnujesz pole obrazowe, a nie światło w ogólnie
    rozumianym znaczeniu. Ewentualnie możesz powiedzieć, że marnujesz
    światło, które pada na niużywane obszary, ale to prowadzi do nonsensów
    bo zawsze cośtam marnujesz i nikt się tym nie przejmuje.

    > Jakbyś zrozumiał o czym pisałem, to nie porównywałbyś teraz
    > lustrzanki do kompaktu, bo to dwie różnej wielkości matryce.

    O tym właśnie rozmawiamy i od tego zacząłeś.

> [...]
    > counting shall be one. Five is right out. (parafrazując klasyka)
    > Podłącz obiektyw z kompaktu do lustrzanki, to pogadamy o tych

    Fajny cytat, ale pisałeś o heliosie 85/1.5 podłączanym do 4/3, potem o
    dwóch obiektywach gdzie jeden ma pole obrazowe większe, ciągle więc to
    taki przypadek heliosa.
    Ciągle też - światło obiektywu nie zależy od powierzchni - obiektyw z
    f/1.4 puszcza dwa razy mniej światła, z f/2 cztery razy mniej itd. Nikt
    nie zajmuje się podłączaniem obiektywów z cropa pod pełną klatkę bo
    dostanie winietę, w drugą stronę jak podłączy to nie wykorzysta pola
    obrazowania. Ma ochotę za to by ustawienie wartości z światłomierza
    odpowiadały tym z obiektywu, a nie bawić się w całkowanie i liczyć ile
    światła stracił.

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \

  • 228. Data: 2009-02-09 08:35:43
    Od: "Winetoo" <w...@n...spam.please.com>

    Użytkownik "Michal Tyrala" <w...@b...com.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > obu postaci).
    >
    > [1] oprocz instynktu -- przejrzalem moje zdjecia z wiecej niz jedna osoba

    Bo Ty pewnie masz na myśli klasyczny portret gdzie obie postacie wypełniają
    cały kadr. A ja mam na myśli takie zdjęcie gdzie młodzi zajmują jakieś 10%
    albo mniej kadru, a dookoła jest zieleń. Ustaw sobie jakiś obiektyw na 35mm
    i odejdź na jakieś 10m lub więcej i zobacz co widzisz - to szeroki kadr. GO
    już nie jest taka mała - obie twarze spokojnie się mieszczą, a jednocześnie
    chcę, aby to co za nimi było nieostre.

    Zdjęć pokazać nie mogę bo ich nie trzymam. Nie mam zgody młodych na
    pokazywanie to ich nawet na dysku nie zostawiam aby nie kusiło, ale przy
    następnej okazji mogę o zgodę zapytać i takie zdjęcie tu wrzucić.

    Pozdrawiam
    Winetoo

  • 229. Data: 2009-02-09 13:56:41
    Od: jerzy szczudlowski <j...@j...net.pI>

    dominik wrote:
    > jerzy szczudlowski pisze:
    > Jak widzisz nie ma tu czegokolwiek o powierzchni. Jak usłyszysz o
    > obiektywie 50mm f/4 to z tego nie masz prawa wywnioskować jakie pole
    > kryje ten obiektyw.

    Owszem, nie mam i nie wnioskuję.

> [...]
    > obrazowania. Ma ochotę za to by ustawienie wartości z światłomierza
    > odpowiadały tym z obiektywu, a nie bawić się w całkowanie i liczyć ile

    Ochotę może mieć, ale w rzeczywistości np. mi światłomierz wbudowany w
    aparat pokazuje różnicę między obiektywami FX i DX wynoszącą 0.5EV na
    korzyść tego drugiego. To gdzie leży problem?[1]

    --
    http://www.flickr.com/jerzy_szczudlowski/

  • 230. Data: 2009-02-09 14:12:48
    Od: j...@a...at

    On 9 Feb., 14:56, jerzy szczudlowski <j...@j...net.pI> wrote:

> [...]
    > aparat pokazuje różnicę między obiektywami FX i DX wynoszącą 0.5EV na
    > korzyść tego drugiego. To gdzie leży problem?[1]

    czy sa o tej samej ogniskowej?