  • 1. Data: 2014-01-30 15:04:15
    Temat: kompilowanie jezyków skryptowych
    Od: firr <p...@g...com>

    jest to dla mnie niejasna sprawa - czy jezyki
    skryptowe (tj programy napisane w jezykach
    skryptowych) mozna po prostu skompilowac czy nie
    mozna? jesli nie to dlaczego?

  • 2. Data: 2014-01-30 15:37:44
    Temat: Re: kompilowanie jezyków skryptowych
    Od: Wilk <h...@1...pl>

    W dniu 2014-01-30 15:04, firr pisze:
    > jest to dla mnie niejasna sprawa - czy jezyki
    > skryptowe (tj programy napisane w jezykach
    > skryptowych) mozna po prostu skompilowac czy nie
    > mozna? jesli nie to dlaczego?

    Są dostępne jakieś tamkompilatory np. do tworzenia samodzielnych plików
    wykonywalnych z *.bat, *.php itp.

    Skrypty sa po to, że tworząc aplikację dajesz możliwość
    tworzenia/implementowania własnych skryptów (które są wykonywane przez
    interpreter) co rozszerza znacząco możliwości programu (nie trzeba
    ingerować w wew. kod aplikacji aby coś zmienić bądź stworzy.Np. gry
    fabularne i skrypty wydarzeń, gry RTS skrypty triggerów (starcraft?) czy
    np. programy automatyzujące zadania w systemie).

    https://pl.wikipedia.org/wiki/J%C4%99zyk_skryptowy

    mwwilk

  • 3. Data: 2014-01-31 00:39:22
    Od: firr <p...@g...com>

    W dniu czwartek, 30 stycznia 2014 15:37:44 UTC+1 użytkownik Wilk napisał:

> [...]
    >
    > fabularne i skrypty wydarzeń, gry RTS skrypty triggerów (starcraft?) czy
    >
    > np. programy automatyzujące zadania w systemie).

    nie calkiem o to mi chodzilo w pytanie, po prostu
    nie wiem czy dany program w jezyku skryptowym zasadniczo mozna skompilowac czy tez
    nie (zasadniczo chyba powinno byc mozna,

    akurat przypomina mi sie, pamietam jak bedac w podstawowce mialem c64, ktory mial
    wbudowany basic,
    taki basic nie byl wtedy nazywany jezykiem skryptowym, tylko pamietam byl traktowany
    jako normalny jezyk programowania kompow, natomiast
    kompilacja wydawala sie czyms nietypowym, jakims dodatkowym i skomplikowanym
    nadbudowanym procesem
    z innego swiata ;/

    w sumie nie wiem czy powinienem sie poduczyc moze
    ytoche ktoregos z tych jezyków skryptowych, javascript python albo lua pewnie :U
    szkoda ze nie
    maja chyba kompilatorów bo pewnie wtedy bardziej by mi sie podobały

  • 4. Data: 2014-01-31 10:00:24
    Od: Wilk <h...@1...pl>

    W dniu 2014-01-31 00:39, firr pisze:

> [...]
    szkoda ze nie
    > maja chyba kompilatorów bo pewnie wtedy bardziej by mi sie podobały

    Jeśli chcesz LUA do EXE to możesz wykorzystać srlua

    http://www.tecgraf.puc-rio.br/~lhf/ftp/lua/#srlua

    Może coś takiego się przyda.

    mwwilk

  • 5. Data: 2014-01-31 18:41:06
    Od: g...@g...com

    W dniu piątek, 31 stycznia 2014 00:39:22 UTC+1 użytkownik firr napisał:
    > nie wiem czy dany program w jezyku skryptowym zasadniczo
    > mozna skompilowac czy tez nie (zasadniczo chyba powinno byc mozna,

    zasadniczo mozna. jest nawet bardzo ladny wynik teoretyczny,
    ktory mowi, ze jezeli mamy do dyspozycji tzw. czesciowy
    ewaluator dla danego jezyka oraz interpreter tego jezyka,
    to mozemy "za darmo" uzyskac kompilator (nazywa sie to
    "projekcja futamury")

> [...]
    > ytoche ktoregos z tych jezyków skryptowych, javascript
    > python albo lua pewnie :U szkoda ze nie
    > maja chyba kompilatorów bo pewnie wtedy bardziej

    scisle rzecz biorac, wiekszosc uzywanych wspolczesnie
    implementacji javascriptu jest kompilowana. Wprawdzie
    nie bezposrednio do kodu maszynowego, ale do maszyny
    wirtualnej, na ktorej jest wykonywany kod bajtowy.

    Dla Pythona rowniez istnieje kompilator JIT o nazwie
    PyPy. Jezeli martwisz sie wydajnoscia, moze zainteresowalby
    Cie jezyk programowania Julia:
    http://julialang.org/
    Wedlug benczmarkow jest wydajnosciowo porownywalny z C,
    i oferuje interfejs FFI do wolania funkcji z bibliotek
    napisanych w C.

  • 6. Data: 2014-01-31 19:38:30
    Od: firr <p...@g...com>

    W dniu piątek, 31 stycznia 2014 18:41:06 UTC+1 użytkownik g...@g...com
    napisał:

> [...]
    >
    > Wedlug benczmarkow jest wydajnosciowo porownywalny z C,
    >
    > i oferuje interfejs FFI do wolania funkcji z bibliotek

    wlasnie nie wiem czy earto tracic na te jezyki skryptowe czas czy nie (i pewnie nie
    dowiem sie
    bez poswiecenia czasu na nie, a poswiecac czasu
    na nie bez swiadomosci ze warto mi sie nie chce)

  • 7. Data: 2014-02-01 01:01:01
    Od: g...@g...com

    W dniu piątek, 31 stycznia 2014 19:38:30 UTC+1 użytkownik firr napisał:

    > wlasnie nie wiem czy earto tracic na te
    > jezyki skryptowe czas czy nie (i pewnie
    > nie dowiem sie bez poswiecenia czasu na nie,
    > a poswiecac czasu na nie bez swiadomosci
    > ze warto mi sie nie chce)

    o stracie czasu mozna mowic wtedy, kiedy
    mamy jakis okreslony cel, na osiagnieciu
    ktorego nam zalezy. gdybys byl w stanie
    wyartykulowac ten cel, to moze ktos na tej
    grupie moglby podpowiedziec na podstawie wlasnych
    doswiadczen, czy poznawanie jezykow skryptowych
    moze Cie do tego celu przyblizyc, czy nie.

  • 8. Data: 2014-02-01 15:22:21
    Od: firr <p...@g...com>

    W dniu sobota, 1 lutego 2014 01:01:01 UTC+1 użytkownik g...@g...com napisał:

> [...]
    >
    > grupie moglby podpowiedziec na podstawie wlasnych
    >
    > doswiadczen, czy poznawanie jezykow skryptowych
    >
    > moze Cie do tego celu przyblizyc, czy nie.

    konkretnie co do skryptów to interesowała by mnie
    odpowiedz do czego moze przydac sie sktyptowy c

    1) do czego moze sie przydac interpreter c (standalone interpreter)

    2) do czego moze przydac sie osadzany skrypt w c
    (na wbudowanym engine)

    (to drugie tutaj to akurat moze sie przydac do udostepniania skryptow uzytkownikowi,
    programowania
    botów itp)

    3) jak to wyglada w praktyce, czy da sie to łaczyc
    zupelnie 'seamless' i jak to robią dostepne interpretery

  • 9. Data: 2014-02-01 22:16:20
    Od: g...@g...com

    W dniu sobota, 1 lutego 2014 15:22:21 UTC+1 użytkownik firr napisał:

    > konkretnie co do skryptów to interesowała by mnie
    > odpowiedz do czego moze przydac sie sktyptowy c

    To jest proba dobrania problemu do narzedzia, a nie
    sformulowanie celu.

    > 1) do czego moze sie przydac interpreter c (standalone interpreter)

    Mysle ze przede wszystkim do tworzenia programow ulatwiajacych
    prace z kodem w C.

    > 2) do czego moze przydac sie osadzany skrypt w c
    > (na wbudowanym engine)

    Nie wiem.

    > (to drugie tutaj to akurat moze sie przydac do
    > udostepniania skryptow uzytkownikowi, programowania
    > botów itp)

    Raczej nie. Uzywajac interpretowanego jezyka w miejsce
    tego samego jezyka kompilowanego nic nie zyskujesz,
    a tracisz na wydajnosci. Dlaczego uzytkownik nie mialby
    skompilowac swojego bota i np. zaladowac go dynamicznie
    do engine'u, skoro juz napisal go w C?

    C z natury sluzy do oprogramowywania sprzetu. Jezyki
    wysokiego poziomu wymyslono po to, zeby ulatwiac
    programowanie. Ich interfejsy do obslugi elastycznych
    struktur danych (takich jak lista czy slownik) sa
    duzo wygodniejsze niz to, co ma do zaoferowania C.

    > 3) jak to wyglada w praktyce, czy da sie to łaczyc
    > zupelnie 'seamless' i jak to robią dostepne interpretery

    Co do tego "zupelnie 'seamless'", to nie wiem, co
    masz na mysli. Co do pytania, jak to robia dostepne
    interpretery, to tez nie bardzo wiem, o co pytasz.

  • 10. Data: 2014-02-01 22:40:03
    Od: firr <p...@g...com>

    > To jest proba dobrania problemu do narzedzia, a nie
    >
    > sformulowanie celu.

    bo tez to gadanie o celach mnie nie interesuje,
    nie jest ono moim celem ;\ tak ze sam to poruszyles sam sobie na to odpowiadaj :U

    jak juz to zwykle bardziej interesuja mnie tematy
    'specyficzne', choc ciezko sa tez trudne, na przyklad temat interpreterów c jest moze
    troche za trudny dla mnie jak na dziś