  • 1. Data: 2014-01-27 19:09:08
    Temat: Część wspólna wielu odczytów
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    W telefonie mam dostępnych providerów network i gps. Czy network to
    pozycja zmierzona na postawie sieci komórkowej? Jest niewiele gorsza niż
    ta dawana przez gps, szczególnie na postoju, bo w ruchu precyzja gps
    wzrasta. Będąc w jednym punkcie mam wiele odczytów z GPS które dają
    współrzędne oraz dokładność wyrażoną w metrach. Teraz mając wiele
    odczytów, chciałbym obliczyć ich część wspólną która jest odczytem
    najdokładniejszym. Czy dokładność podawana przez GPS to średnica (raczej
    niż promień) koła czy może jest to elipsa?

  • 2. Data: 2014-01-27 20:10:01
    Temat: Re: Część wspólna wielu odczytów
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 2014-01-27 19:09, Borneq wrote:
> [...]
    > najdokładniejszym. Czy dokładność podawana przez GPS to średnica (raczej
    > niż promień) koła czy może jest to elipsa?

    A jak wyjdzie przecięcie równe 0? :)

    Obstawiam odchylenie standardowe:) Albo jego wielokrotność.
    Bez wnikania w sam mechanizm, jeśli pomoar zakłóca
    wiele czynników, to najczęściej rozkład wygląda jak gauss.

    Jeśli pomiary są niezależny*) to bierzesz średnią,
    a błąd to błąd pojedyńczego przez pierwiastek z liczby pomiarów.
    16 pomiarów - 4 razy mniejszy błąd.

    *) jak klikniesz 16 razy pod rząd, jakiś czynnik mogł się
    w tym czasie nie zmienić i odchyla wskazania w tą samą
    stronę, a więc i średnią.

    pzdr
    bartekltg

  • 3. Data: 2014-01-27 20:24:21
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    W dniu 2014-01-27 20:10, bartekltg pisze:
    > Jeśli pomiary są niezależny*) to bierzesz średnią,
    > a błąd to błąd pojedyńczego przez pierwiastek z liczby pomiarów.
    > 16 pomiarów - 4 razy mniejszy błąd.

    A jeżeli dokładność różnych pomiarów jest różna to brać średnią ważoną?
    Są znaczne rozbieżności: np. jeden pomiar z dokładnością 48 metrów a
    inny 12 metrów. jednak czy ta metoda statystyczna nie uwzględnia pewnych
    informacji?
    Mamy punkt i dokładność 20 metrów, więc możemy przypuszczać że punkt
    dokładny mieści się na pewno (czy z prawdopodobieństwem 95%) w tym kole.
    Mamy inny pomiar i inne koło. Bardzo zawęża ich przecięcie np do punktu
    na ich granicach. Z drugiej strony gdy mamy dwa identyczne pomiary -
    statystycznie średnica zmniejszy się o pierwiastek z dwóch a sposób na
    przecięcie niewiele nam zmniejszy.

  • 4. Data: 2014-01-27 20:29:52
    Od: firr <p...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 27 stycznia 2014 19:09:08 UTC+1 użytkownik Borneq napisał:
> [...]
    >
    > najdokładniejszym. Czy dokładność podawana przez GPS to średnica (raczej
    >
    > niż promień) koła czy może jest to elipsa?

    a jakim odczytem api sprawdzasz ten gps?

  • 5. Data: 2014-01-27 20:40:15
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    W dniu 2014-01-27 20:29, firr pisze:
    > a jakim odczytem api sprawdzasz ten gps?

    Location location = mLocationManager.getLastKnownLocation(provider);
    gdzie private LocationManager mLocationManager;
    ustawiam sekundowe powtarzanie:
    mLocationManager.requestLocationUpdates(LocationMana
    ger.GPS_PROVIDER,
    1000, 0, mLocationListener);

  • 6. Data: 2014-01-27 20:41:37
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    W dniu 2014-01-27 20:29, firr pisze:
    > a jakim odczytem api sprawdzasz ten gps?

    Dane dotyczące odczytu są w location, gdzie mamy:
    location.getTime(),
    location.getProvider(),
    location.getSpeed(),
    location.getAccuracy(),
    location.getAltitude(),
    location.getLatitude(),
    location.getLongitude()

  • 7. Data: 2014-01-27 20:43:05
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 2014-01-27 20:24, Borneq wrote:

    > A jeżeli dokładność różnych pomiarów jest różna to brać średnią ważoną?

    Jeśli ufasz oszacowaniom tego błędu i rzeczywiście się różnią, to tak:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Weighted_mean#Dealing_w
    ith_variance

    Ale jeśli ten błąd mocno skacze, to może rzeczywiscie jest on czymś
    więcej.

    > Są znaczne rozbieżności: np. jeden pomiar z dokładnością 48 metrów a
    > inny 12 metrów. jednak czy ta metoda statystyczna nie uwzględnia pewnych
    > informacji?

    Niestety, pomija wszytko co moglibyśmy wiedzieć o układzie,
    zakładając w zamian, ze wynik jest bez systematycznego (w jedną stronę)
    odchylenia i zaburzany losowo (i do tego normalnie:)

    Bez znajomości bebechów wiencej nie wyciągne, a bebechów nie znam;)

> [...]
    > na ich granicach. Z drugiej strony gdy mamy dwa identyczne pomiary -
    > statystycznie średnica zmniejszy się o pierwiastek z dwóch a sposób na

    Jeśli przecięcie tych kół jest bardzo małe, to widać podawany błąd
    może być to np pojedyncze odchylenie standsardowe, czyli w kole
    mieści się 68% wyników. Aby mieć 95% trzeba wziąć dwa odchylenia.

    pzdr
    bartekltg

  • 8. Data: 2014-01-27 22:22:55
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    W dniu 2014-01-27 20:43, bartekltg pisze:
    > Jeśli ufasz oszacowaniom tego błędu i rzeczywiście się różnią, to tak:
    > http://en.wikipedia.org/wiki/Weighted_mean#Dealing_w
    ith_variance

    Mam dokładność i współrzędne:
    47 51.nn602033 20.nn640058
    45 51.nn60096 20.nn635576
    39 51.nn599231 20.nn62933
    31 51.nn599036 20.nn622385
    29 51.nn597707 20.nn620624
    29 51.nn59732 20.nn625253
    29 51.nn594984 20.nn625486
    27 51.nn59357 20.nn62524

    Pierwsze odczyty trochę z mniejszą niepewnością, następne z większą,
    widać jednak że te dalsze różnią się między sobą minimalnie, znacznie
    mniej niż te 29 metrów, które dawane jest na wyrost.
    Jak się liczy?
    czy 1/47*51.nn602033+1/45*51.nn60096+....
    czy może 1/47^2*51.nn602033+1/45^2*51.nn60096+....

  • 9. Data: 2014-01-27 22:51:40
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 2014-01-27 22:22, Borneq wrote:
> [...]
    > Jak się liczy?
    > czy 1/47*51.nn602033+1/45*51.nn60096+....
    > czy może 1/47^2*51.nn602033+1/45^2*51.nn60096+....

    Masz wzór w dokłądsniew tym linku, który zacytowałeś.
    Druga wersja, waga to 1/odchylenie^2. Nie zapomnij potem podzielić
    przez sumę wag, inaczej wylądujesz w Afryce.

    pzdr
    bartekltg

  • 10. Data: 2014-01-31 09:29:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 27 Jan 2014 20:10:01 +0100, bartekltg napisał(a):

    > A jak wyjdzie przecięcie równe 0? :)

    To znaczy ze go nie ma :-)

> [...]
    > Jeśli pomiary są niezależny*) to bierzesz średnią,
    > a błąd to błąd pojedyńczego przez pierwiastek z liczby pomiarów.

    Ale kolega dobrze kombinuje - jest pozycja, jest blad, trzeba policzyc
    czesc wspolna.

    Matematycznie ciekawe zagadnienie - "srodek" takiej czesci wyznaczyc.

    Ale w GPS sie raczej nie sprawdzi - ten blad to chyba tylko zgrubny,
    dochodza bledy systematyczne, za to wiadomo ze usrednianie
    dlugookresowe sie sprawdza.

    J.