  • Data: 2013-01-22 10:45:14
    Temat: Re: kodowanie haseł
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu poniedziałek, 21 stycznia 2013 23:53:49 UTC+1 użytkownik Stachu 'Dozzie' K.
    napisał:

> [...]

    Nie. To mnie nurtuje, bo zwykle widzę uzasadnienia, które mnie nie przekonują.

    Bogusław podał scenariusz, gdzie admini/programiści naśmiewają się z haseł i to jest
    powód, żeby te hasła kodować. OK, nie przyszło mi to do głowy. Myślałem, że celem ma
    być ochrona przed stronami trzecimi - ale jeśli celem ma być ochrona użytkownika
    przed moim własnym zespołem, to faktycznie można małym kosztem ten drobiazg załatwić.
    Piszę "drobiazg", bo hasła to nie jest żaden temat do naśmiewania się - w każdym
    systemie, który do czekogolwiek służy, w bazie są znacznie ciekawsze i znacznie
    bardziej wrażliwe treści. Pomyśl o portalu randkowym, szpitalu, banku, itd. Naprawdę
    sądzisz, że nieuczciwy admin/programista czerpałby radość z naśmiewania się z haseł w
    bazie, skoro już ma dostęp do całej bazy?

    Ale OK. Jest to drobiazg, ale skoro koszt jest żaden, to kupuję takie wyjaśnienie.

    > Jak rozumiem, Maciek nie ma zbyt dokładnego przygotowania
    > z bezpieczeństwa IT, a chciał poznać parę rzeczowych argumentów.

    Dokładnie tak. Przygotowania nie mam, ale słabe argumenty, które zwykle widuję w tej
    okolicy, wykrywam.
    Dlatego temat uważam za otrwarty - jeżeli jest jakiś powód, żeby kodować hasła w
    bazie, oprócz pozbawienia programistów frajdy z ich wyśmiewania, to nadal chętnie ten
    powód poznam.

    Ja rozumiem, że wartość tych systemów nie polega na tym, że hasła nie latają na
    golasa, tylko na tym, że za każdym razem lata co innego. To jest rozwiązanie zupełnie
    innego problemu, którego hashowanie haseł w ogóle nie podejmuje.

    > Maciek oczekiwał konkretnego powodu.

    I dostałem. Ale jeśli są inne powody, to dalej oczekuję.

    --
    Maciej Sobczak * http://www.msobczak.com * http://www.inspirel.com