    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Mon, 13 May 2013 04:51:53 -0700 (PDT)
    <6...@g...com>
    <kmau09$ju5$1@speranza.aioe.org>
    <8...@g...com>
    <kmbgce$ile$1@speranza.aioe.org>
    <e...@g...com>
    <kmd4e5$k0a$1@speranza.aioe.org>
    <3...@g...com>
    <kmijq0$tc$1@speranza.aioe.org>
    <2...@g...com>
    <kmq6hd$rac$1@speranza.aioe.org>
    <6...@g...com>
    <kmqih9$1lc$1@speranza.aioe.org>
    Subject: Re: jsp vs php
    From: "M.M." <m...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 13 maja 2013 13:24:32 UTC+2 użytkownik Michal Kleczek napisał:

    > Tak, ale nie chce mi sie, bo to oczywista oczywistosc dla kogokolwiek,
    > kto ma chocby blade pojecie co to jest i jak dziala system plikow oraz
    > czym "plik" tak naprawde jest.
    Nie umiesz uzasadnic.

    > Jasne. I dlatego wlasnie ktos wymysla struktury danych typu B-drzewa -
    > specjalizowane wlasnie w celu minimalizacji ilosci operacji we/wy.
    To uzasadnij jak b-drzewo umozliwia oczytanie np. 30 losowo rozrzuconych
    rekordow po dysku w sekwencyjny sposob.

    > _Zawsze_ trzeba odczytac przynajmniej tyle, zeby potrzebne dane z dysku
    > wczytac do pamieci. Kwestia jest jak te dane na dysku znalezc, zeby
    > zminimalizowac koniecznosc niepotrzebnych dodatkowych odczytow.
    To polowa problemu i w dodatku ta, co co ktorej nie kwestionuje
    skutecznosci baz danych.

    > Przyklad z twoim plikiem CSV posortowanym po dacie. Zalozmy, ze zawiera
    > N rekordow. Pierwszy ma w kolumnie daty wartosc 2001-01-01. Ile potrzeba
    > odczytow, zeby znalezc rekordy z data 2011-02-23?
    Nie wiem, za malo danych podales. U mnie budowanie z normalizowanej
    bazy tego co jest w pliku csv trwa 10-30 sekund. Wyszukanie pliku csv
    na dysku i wczytanie trwa ulamek sekundy.

    > Moze.
    Ciesze sie ze dobrze zrozumialem.

    > Nie rozumiem pytania... Tak samo jak na jednym.
    Ja czytalem ze to jest niemozliwe i logika podpowaida to samo: ze bez
    dodatkowych zabiegow jest to niemozliwe. Pytam wiec jakie dodatkowe
    zabiegi stosuja silniki baz danych aby bylo mozliwe indeksowanie
    culstered po kilku polach.

    > Mozesz pokazac kod jednego i drugiego? W szczegolnosci strukture bazy i
    > zapytanie?
    Po co? Przeciez to oczywiste ze kazde zlaczenie trwa potencjalnie dluzej niz
    odczytanie gotowych danych z csv.

    > Bo jesli masz taka roznice, to znaczy, ze cos straszliwie schrzaniles.
    Nie zchrznilem, model relacyjny, choc moze byc perfekcyjnie
    zaindeksowany, ma swoje ograniczenia.

    Co dokladnie?