  • 21. Data: 2010-06-11 18:42:23
    Temat: Re: jaka lodowka nie bedzie dzialac jak jest cieplo?
    Od: "nom" <n...@u...gazeta.pl>

    news:1325749558.20100611114624@pik-net.pl...
    > Miałem dawno temu dwie absorbcyjne. Przy 30+ stopniach zamiast
    > chłodzić zaczynały grzać wnętrze. Ale wystarczył mały wiatraczek
    > (Zefir się bodaj nazywał), żeby nawet 36 stopni przestało robić
    > kłopot.

    W nowszych lodówkach na agregacie nałożony jest plastikowy zbiornik na wodę,
    która jest odprowadzana ze środka lodówki.
    Woda parując obniża temperaturę agregatu, a dodatkowo pozbywamy się wody.
    :-)

  • 22. Data: 2010-06-11 18:43:50
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Fri, 11 Jun 2010 15:40:07 +0200 "Desoft" <D...@i...pl> napisał:

    >Jakaś dziwna teoria. Kompresor może pracować bez przerwy.

    OIMW tylko jeżeli jest do tego przystosowany. Normalnie to podczas
    pracy kompresor pompuje też olej, który powinien powracać (spływać) do
    kompresora w czasie jego postoju. Nie wiem jak wygląda sprawa obiegu
    oleju przez cały układ (przez skraplacz i parownik), ale starsze
    lodówki podobno mogły się uszkodzić jeżeli kompresor pracował bez
    przerwy. W sumie dobry temat dla Pogromców Mitów :-)

    W mojej domowej chłodziarko-zamrażarce (Polar CZ340) można na stałe
    włączyć agregat zamrażarki (jest do tego wyłącznik na panelu
    sterującym), niezależnie od tego co mówi termostat. Ma to w założeniu
    służyć do szybkiego zamrażania dużych ładunków żywności, gdzie
    normalna praca zamrażarki powodowałaby spowolnienie tego procesu -
    zanim ciepło zostanie odebrane z wnętrza ładunku, na zewnątrz niego
    jest już na tyle zimno że termostat wyłączy agregat.

  • 23. Data: 2010-06-11 18:54:10
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    __Maciek wrote:

    > Nie wiem jak wygląda sprawa obiegu
    > oleju przez cały układ (przez skraplacz i parownik),

    Olej nie płynie przez układ (chyba, że jakieś drobinki). Mam agregat od
    starej lodówki i olej tam jest "pompowany" przez ( śrubowy? ) kanalik w
    ośce silnika i chlapie po mechanizmie sprężarki.

    Mirek.

  • 24. Data: 2010-06-11 18:59:18
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2010-06-11 20:42:23 +0200, "nom" <n...@u...gazeta.pl> said:

    > W nowszych lodówkach na agregacie nałożony jest plastikowy zbiornik na
    > wodę, która jest odprowadzana ze środka lodówki.
    > Woda parując obniża temperaturę agregatu, a dodatkowo pozbywamy się wody. :-)

    A i czasem nabywamy tam piękny okaz grzybni...

    --
    DJ

  • 25. Data: 2010-06-11 19:18:50
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2010-06-11 20:43:50 +0200, __Maciek <i...@c...org> said:

    > OIMW tylko jeżeli jest do tego przystosowany. Normalnie to podczas
    > pracy kompresor pompuje też olej, który powinien powracać (spływać) do
    > kompresora w czasie jego postoju.

    Wiesz że gdzieś dzwoni, ale nie wiesz w którym kościele dokładnie ;)
    Problem z "wynoszeniem" oleju występuje w dużo większych układach
    chłodniczych niż lodówka czy zamrażarka. W małych urządzeniach olej
    wraca po prostu linią niskiego ciśnienia, niesiony razem w fazą gazową.
    Zauważ że parownik jest zawsze umiejscowiony wyżej niż kompresor.

    Natomiast problem pracy ciągłej raczej bierze się zwykle z braku
    zaprojektowania stosownego chłodzenia samego kompresora, i braku
    kontroli nad jego temperaturą. Jak jest termik, to powie stop, no i już
    nie mamy pracy ciągłej. Jak termika nie ma, to hm... to samo powie
    jakaś część kompresora, czy to mechaniczna, czy elektryczna, i
    kompresor mówi papa ;)

    --
    DJ

  • 26. Data: 2010-06-11 19:24:00
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2010-06-11 20:54:10 +0200, Mirek <i...@z...adres> said:

    > Olej nie płynie przez układ (chyba, że jakieś drobinki).

    Płynie, i właśnie chodzi o tą odrobinkę. Ziarnko do ziarnka, i można
    przy odrobinie nie-szczęścia wynieść cały olej ze sprężarki, kiedy jest
    jakiś kłopot z jego powrotem.

    --
    DJ

  • 27. Data: 2010-06-11 19:58:32
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Fri, 11 Jun 2010 21:24:00 +0200 DJ <j...@p...onet.pl>
    napisał:

    >Płynie, i właśnie chodzi o tą odrobinkę. Ziarnko do ziarnka, i można

    Ziarnko do ziarnka i zepsuta sprężarka! :-)

    (przepraszam, głupawka piątkowa :-) )

  • 28. Data: 2010-06-11 20:14:01
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

    > Opisałeś przypadek, że w zatartej sprężarce wyłącznik termiczny
    > zatrzymywał silnik. A sprawdzałeś czy nie wyłączał czasem silnika tzw
    > termik czyli wyłącznik bimetaliczny montowany zazwyczaj na stykach
    > zasilających agregatu? Jak masz zatartą sprężarkę to silnik albo ma
    > zwiększone opory albo całkiem stoi w miejscu. Powoduje to przekroczenie
    > prądu maksymalnego i ten zewnętrzny termik rozłącza silnik. Małe
    > sprężarki nie mają wbudowanego wewnątrz bezpiecznika termicznego.
    > Przynajmniej sprężarki w starych lodówkach nie miały go.

> [...]
    Nie opisałem żadnego przypadku. W tym co piszę boleję nad głupotą ludzi. Komuś
    fachowiec od lodówek powiedział po sprawdzeniu że ma ją popsutą, POPSUTĄ,
    popsutą. kur.. popsuta jest ta lodówka. Zje... bała się ze starości. Można ją
    przerobić na kurnik, budę dla psa, szafkę na grabie. Reperować się już nie
    opłaca. On chce jeszcze potwierdzenia tego faktu na odległość od ludzi co na
    oczy jego lodówki nie widzieli. A grupa baranów za moment doktorat z lodówek i
    temperatur w domu napisze tylko po to żeby się popisać wątpliwą wiedzą. W
    każdym agregacie od lodówki jest zabezpieczenie przed przegrzaniem agregatu. To
    że nie wiesz jak wygląda i nie jesteś w stanie sobie wyobrazić jak działa to nie
    mój problem.

  • 29. Data: 2010-06-11 21:02:59
    Od: "Michał" <b...@h...pl>

> [...]
    > agregatu. To
    > że nie wiesz jak wygląda i nie jesteś w stanie sobie wyobrazić jak działa

    Doczytaj co napisałem, baranie - serwisant powiedział ze niektóre typy tak
    mają że nie będą działać jak jest tak ciepło, że muszę zmienić lodówkę to
    logiczne, tylko nie chcę kupić takiej samej co działa w domu bo chłodniej a
    tam nie, a że nie wiem w czym problem że niektóre działają a inne nie to
    pytam - takie to trudne do pojęcia?
    pozdrawiam
    michal

  • 30. Data: 2010-06-11 21:05:17
    Od: "Michał" <b...@h...pl>

    Użytkownik "PC" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Pewnie to lodówka absorpcyjna a nie sprężarkowa.
    > http://www.sciaga.pl/tekst/63751-64-chlodziarka_abso
    rpcyjna_i_sprezarkowa

    Bardzo możliwe, że o to właśnie chodziło, dzięki za linke, przegryzę temat:)
    pozdrawiam
    Michał