  • 11. Data: 2010-06-11 07:00:17
    Temat: Re: jaka lodowka nie bedzie dzialac jak jest cieplo?
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@N...COM>

    Pszemol pisze:

    > To bardzo proste - lodówka pompuje ciepło ze środka na zewnątrz...
    > W tym procesie ogrzewa się jej kondenser (ta kratka z tyłu) i ciepło
    > z niego musi uciec do otaczającego lodówkę powietrza...

    Po polsku mówi się skraplacz. Condenser to z angielskiego.

    > Kompresor będzie pracował non stop usilnie próbując obniżyć temp
    > wewnątrz lodówki a nie będzie mógł - i w końcu się zatrze biedaczek

    Raczej zadziała zabezpieczenie termiczne i kompresor zatrzyma się, aż
    się ochłodzi.

    Widziałem z kolei przypadek, jak ktoś rozmrażając zamrażalnik za pomocą
    dłuta przedziurawił rurkę z czynnikiem. Ale udawał, chyba przed samym
    sobą, że nic się nie stało i zostawił lodówkę włączoną. Po kilku
    godzinach pompa się zatarła, ale silnik się nie spalił, bo jego pracę co
    chwila przerywał wyłącznik termiczny.

  • 12. Data: 2010-06-11 07:10:13
    Od: "PC" <p...@p...onet.pl>

    Pewnie to lodówka absorpcyjna a nie sprężarkowa.
    http://www.sciaga.pl/tekst/63751-64-chlodziarka_abso
    rpcyjna_i_sprezarkowa

    PC

  • 13. Data: 2010-06-11 07:50:22
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    > Po polsku mówi się skraplacz. Condenser to z angielskiego.

    > Raczej zadziała zabezpieczenie termiczne i kompresor zatrzyma się, aż
    > się ochłodzi.

    Małe sprężarki nie mają zabezpieczenia termicznego. Tak zwany termik to
    jest zabezpieczenie przeciw przeciążeniowe. Rozłącza przy zbyt dużym
    prądzie.

    MD

  • 14. Data: 2010-06-11 08:28:11
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

    > "kogutek" <k...@v...pl> wrote in message
    >
    > Nie, ale może nie mieć zbyt dobrze uszczelnionego dachu...
    >
    > Byłeś kiedyś na strychu w lecie pod blaszanym dachem?

    Nie masz pojęcia o czym piszesz, lepiej nie pisz bo nic nie wniosłeś do tematu.
    Najpierw 60 stopni w domku, chociaż napisał że domek a nie kurnik z blaszanym
    dachem. Potem wywód jak działa lodówka w sytuacji gdy lodówka pytającego jest
    zwyczajnie popsuta. Przykład z liną bez sensu. Inni też nie lepsi. Teoria ze
    domowa lodówka nie ma zabezpieczenia termicznego. Bzdura jakich mało. A teraz
    możesz się pienić do oporu, wisi mi to i powiewa.

  • 15. Data: 2010-06-11 09:07:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michał" <x...@n...pl> napisał w wiadomości
    > Mam na działce lodówkę, przejęta od kogoś, przyszło lato - padłą.
    > przyszedł fachowiec i mówi, że nie będzie działać, bo jest za
    > ciepło na zewnątrz.

    Czy ona przypadkiem nie byla absorbcyjna ?

    Sprezarkowe powinny dzialac chyba zawsze, no przynajmniej polskie
    te 35 stopni powinny znosic, a wloskie i hiszpanskie to chyba z 50,
    pozostaje kwestia wydajnosci.

    Ale absorbcyjne mialy dosc skomplikowana zasade dzialania i kto
    wie- byc moze nie ruszaly w zbyt wysokiej temperaturze.

    J.

  • 16. Data: 2010-06-11 09:46:24
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello J.F.,

    Friday, June 11, 2010, 11:07:33 AM, you wrote:

> [...]
    > Ale absorbcyjne mialy dosc skomplikowana zasade dzialania i kto
    > wie- byc moze nie ruszaly w zbyt wysokiej temperaturze.

    Miałem dawno temu dwie absorbcyjne. Przy 30+ stopniach zamiast
    chłodzić zaczynały grzać wnętrze. Ale wystarczył mały wiatraczek
    (Zefir się bodaj nazywał), żeby nawet 36 stopni przestało robić
    kłopot.
    Temperatura powietrze 30 stopni to nie wszystko - w okolicach
    skraplacza może być znacznie więcej. Ale wystarcza zaskakująco
    niewielki, wymuszony ruch powietrza, żeby chłodziarka znów działała
    jako chłodziarka.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 17. Data: 2010-06-11 10:01:07
    Od: "Robert_J" <d...@o...pl>

> [...]
    > skraplacza może być znacznie więcej. Ale wystarcza
    > zaskakująco
    > niewielki, wymuszony ruch powietrza, żeby chłodziarka znów

    Dokładnie, masz rację :-). Najczęstszym błędem użytkownika
    jest pozbawienie lub znaczne ograniczenie cyrkulacji
    powietrza z tyłu chłodziarki. Większość ludzi chyba po
    prostu nie wie, na jakiej zasadzie lodówka działa, stąd np.
    niewłaściwe jej ustawianie :-)

  • 18. Data: 2010-06-11 12:25:01
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-06-11 10:28, kogutek pisze:

> [...]
    > domowa lodówka nie ma zabezpieczenia termicznego. Bzdura jakich mało. A teraz
    > możesz się pienić do oporu, wisi mi to i powiewa.

    Opisałeś przypadek, że w zatartej sprężarce wyłącznik termiczny
    zatrzymywał silnik. A sprawdzałeś czy nie wyłączał czasem silnika tzw
    termik czyli wyłącznik bimetaliczny montowany zazwyczaj na stykach
    zasilających agregatu? Jak masz zatartą sprężarkę to silnik albo ma
    zwiększone opory albo całkiem stoi w miejscu. Powoduje to przekroczenie
    prądu maksymalnego i ten zewnętrzny termik rozłącza silnik. Małe
    sprężarki nie mają wbudowanego wewnątrz bezpiecznika termicznego.
    Przynajmniej sprężarki w starych lodówkach nie miały go.

    MD

  • 19. Data: 2010-06-11 13:28:44
    Od: "Desoft" <D...@i...pl>

    > Jedne mogą mieć bardziej wytrzymały kompresor, inne gorszy,
    > jedne mogą mieć większy, efektywniejszy kondenser, inne nie...

    Kompresory robione są na określone temperatury. Chociaż na grupie
    elektronicznej można rzecz nazwać po imieniu. Mają określoną moc pompowania
    (analogicznie jak w modułach peltiera). Przy danej swojej mocy mogą uzyskać
    jakąś różnicę temperatur .

    --
    Desoft

  • 20. Data: 2010-06-11 13:40:07
    Od: "Desoft" <D...@i...pl>

    Jakaś dziwna teoria. Kompresor może pracować bez przerwy.

    > Raczej zadziała zabezpieczenie termiczne i kompresor zatrzyma się, aż
    > się ochłodzi.

    W niektórych agregatach spotkałem się z takim ustawieniem chłodnicy, że
    ciepłe powietrze przepływało przez sprężarkę. W wielu przypadkach
    zadziałanie termika czy innego zabezpieczenia to sygnał do wymiany agregatu.

    --
    Desoft