  • 41. Data: 2010-06-13 18:13:01
    Temat: Re: jaka lodowka nie bedzie dzialac jak jest cieplo?
    Od: Grzexs <g...@g...pXl>

    > Miałem dawno temu dwie absorbcyjne. Przy 30+ stopniach zamiast
    > chłodzić zaczynały grzać wnętrze. Ale wystarczył mały wiatraczek
    > (Zefir się bodaj nazywał), żeby nawet 36 stopni przestało robić
    > kłopot.
    > Temperatura powietrze 30 stopni to nie wszystko - w okolicach
    > skraplacza może być znacznie więcej. Ale wystarcza zaskakująco
    > niewielki, wymuszony ruch powietrza, żeby chłodziarka znów działała
    > jako chłodziarka.

    Ostatnio spotkałem się z chłodziarką absorbcyjną w pewnym hotelu. Wyrób
    raczej nowy jakiejś bliżej nieznanej firmy. I tam już był na stałe
    zamontowany wentylatorek, a co gorsza - działał cały czas. I, niestety,
    główną zaletę tej konstrukcji - ciszę podczas pracy - zupełnie
    zaprzepaszczono.
    --
    Grzexs

  • 42. Data: 2010-06-13 19:03:44
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 13 Jun 2010 20:13:01 +0200, Grzexs wrote:
> [...]
    >zamontowany wentylatorek, a co gorsza - działał cały czas. I, niestety,
    >główną zaletę tej konstrukcji - ciszę podczas pracy - zupełnie

    Zaleta jest tez inna - brak czesci ruchomych, zuzywajacych sie.

    Tylko biorac pod uwage ze sprezarka w lodowce wytrzymuje ponad 20 lat,
    to jest to zaleta iluzoryczna.

    J.

  • 43. Data: 2010-06-13 19:07:45
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 11 Jun 2010 20:43:50 +0200, __Maciek wrote:
    >W mojej domowej chłodziarko-zamrażarce (Polar CZ340) można na stałe
    >włączyć agregat zamrażarki (jest do tego wyłącznik na panelu
    >sterującym), niezależnie od tego co mówi termostat. Ma to w założeniu
    >służyć do szybkiego zamrażania dużych ładunków żywności, gdzie
    >normalna praca zamrażarki powodowałaby spowolnienie tego procesu -
    >zanim ciepło zostanie odebrane z wnętrza ładunku,

    Co mnie nawiasem mowiac nieco dziwi - czy termostat nie powinien
    zapewnic ciaglej pracy agregatu zanim nie schlodzi ?

    No chyba ze chodzi o to zeby przez pewien czas bylo w zamrazarce nie
    np -20, ale maksymalnie niska temperatura ..

    J.

  • 44. Data: 2010-06-17 02:32:32
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Sun, 13 Jun 2010 21:07:45 +0200 J.F. <j...@p...onet.pl>
    napisał:

    >Co mnie nawiasem mowiac nieco dziwi - czy termostat nie powinien
    >zapewnic ciaglej pracy agregatu zanim nie schlodzi ?

    Ale przecież czujnik termostatu nie znajduje się w środku chłodzonego
    ładunku (który ma przecież jakąś tam rezystancję termiczną i pojemność
    cieplną) tylko na jego zewnątrz, gdzieś w ściankach zamrażarki.
    Dlatego przy schładzaniu takiego ładunku sytuacja będzie taka że w
    środku nie będzie on jeszcze zamrożony, a na jego zewnątrz (m.in. w
    tym w miejscu gdzie jest czujnik) temperatura spadnie już do poziomu
    przy którym termostat wyłączy agregat. Po jakimś czasie ciepło ze
    środka ładunku "wyjdzie" na zewnątrz i ustali się jakaś wyższa
    temperatura i termostat+agregat znowu się włączy itd. Załączenie
    agregatu na stałe wyłącznikiem spowoduje że ładunek będzie zamrożony
    szybciej.