  • 61. Data: 2010-08-25 20:55:50
    Temat: Re: jak sie uzyskuje takei zdjecia?
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Marek Dyjor" i53t8q$915$...@n...onet.pl

    > Próbowałeś brać jakieś pigułki?

    Tak -- telfexo. A Ty spróbuj kiedyś zobaczyć, jak wygląda zapis
    CR2 i PNG oraz TIFF i BMP, bo na razie to reprezentujesz poziom
    zerowy. :) CR2 można zmienić (na przykład ekspozycję) i zapisać
    oraz ponownie :) zedytować tak, iż ta ekspozycja wróci na swoje
    miejsce i cały CR2 będzie po tych dwóch edycjach wyglądał co do
    bita dokładnie tak jak przed tymi dwiema zmianami. JPG zapisany
    ponownie (nawet bez jakiejkolwiek :) edycji) rzadko wygląda tak
    samo, natomiast TIFF czy BMP bez edycji może wyglądać tak samo,
    gdyż nie ma tam kompresji stratnej jaka ma miejsce w JPG; w PNG
    można dokonać dwóch zmian, które w efekcie dadzą taki sam plik.

    A teraz, skoro uważasz, że nie umiem dorównać Tobie, napiszę
    ci, że takiego chuja jak ty nie spotyka się zbyt często -- weź
    sobie jakieś pigułki i spierdalaj do psychiatry. :)

    Powyższy akapit pokazuje, iż umiem pisać Twoim językiem, :) ale
    jakoś tak się stało, że wolę swój język -- jakżesz niezrozumiały
    w rzymskokatolickiej Polsce Jana Pawła II.

    Ja wiem, jak wyglądają zapisy w CR2 czy BMP, mniej więcej jak wygląda
    kanał alpha w PNG (i w ICO -- a ICO czasami przypomina BMP) ale wątpię
    w to, że Ty kiedykolwiek zastanawiałeś się nad tym, co ulega zmianie
    w CR2, gdy zmieniasz coś jakimś suwaczkiem -- na przykład co ulega
    zmianie w CR2, gdy zmieniasz tam balans beli, a co ulega zmianie
    w TIFF czy w JPG, gdy ruszasz balansem bieli w obrazkach zapisanych
    w tych formatach. Gdybyś wiedział -- moglibyśmy ze sobą porozmawiać.

    Jak wrócisz od psychiatry, możesz zmienić coś w CR2 (czy w innym RAW)
    i zapisać plik, po czym zedytować tak zapisany plik w taki sposób, że
    po tych dwóch zmianach otrzymasz dokładnie to, co przed tymi dwiema zmianami.
    Ani w TIFF, ani w BMP, ani tym bardziej w JPG taka sztuczka się nie powiedzie,
    gdyż inaczej zapisuje się w tych formatach dokonywane zmiany niż w CR2. Oczywiście
    pomijam pseudoetytowanie specjalnymi programami, które dokonują jedynie dopisania
    informacji do edytowanego pliku -- zrozumiałej jedynie sobie, ale nie zmieniają
    całego JPG czy TIFF... :)

    -=-

    Gdy idiocie kończą się argumenty (jak tobie) zaczyna obrażanie adwersarza.
    Ja też potrafię obrażać, ale droga ta prowadzi donikąd. :) Gdybyś miał choć
    nikłe pojęcie o RAWkowatych formatach, pojąłbyś, dlaczego piszę o kanale alpha
    w PNG. Wątpię jednak w to, że kiedykolwiek zastanawiałeś się nad zapisem
    RAWkowatym czy zapisem tego kanału w PNG czy w innych formatach. Oczywiście
    nie twierdzę, że zapis informacji w RAWkach ma miejsce na dodatkowych
    bitach poszczególnych pikseli, jak ma miejsce w PNG kanał alpha.

    -=-

    Temu, kto miał do czynienia z wieloma formatami zapisu bitmapy, CR2 (czy
    inny RAW) jawi się jak zwykły format zapisu bitmapy, ale głąbowi wydaje
    się ten zapis tajemniczym. A t po prostu zwykła mapa bitowa z dopiskami
    -- z masą dopisków, z EXIFami, z miniaturkami kompresowanymi do JPG,
    ale nadal zwykły zapis bitmapowy. :) Na dodatek cwanie kompresowany
    bezstratnie -- jednowarstwowy TIFF (albo BMP -- ten jest zwykle bardzo
    prosty) bez dokładek, tej samej wielkości liczonej liczbą pikseli zajmuje
    kilka razy więcej miejsca niż RAW, gdyż na każdy piksel przypada
    (niepotrzebnie) za dużo bitów, których aparat zwykle nie wykorzystuje
    z uwagi na techniczne niemożliwości matrycy.

    Ja wiem, jak wygląda zapis CR2, wiem na czym polega oszczędność miejsca
    (sam kiedyś pisałem algorytmy tak pakujące) natomiast ty nie masz o tym
    żadnego pojęcia. Zamiast jakiejkolwiek dyskusji prowadzisz rozmowę tak,
    jak ,,obrońcy krzyża''. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 62. Data: 2010-08-25 21:11:20
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
> [...]
    > gdyż nie ma tam kompresji stratnej jaka ma miejsce w JPG; w PNG
    > można dokonać dwóch zmian, które w efekcie dadzą taki sam plik.

    ciach dużo wody bez sensu

> [...]
    > miejsca (sam kiedyś pisałem algorytmy tak pakujące) natomiast ty nie
    > masz o tym żadnego pojęcia. Zamiast jakiejkolwiek dyskusji prowadzisz

    A teraz napisz mi co jest w pliku RAW, a potem napisz mi czemu tyle mocy
    obliczeniowej potrzeba aby z tego RAWa zrobić normalny plik graficzny, skoro
    RAWA nie trzeba przetwarzać.

  • 63. Data: 2010-08-25 21:56:55
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Marek Dyjor" i540tr$it0$...@n...onet.pl

    > A teraz napisz mi co jest w pliku RAW, a potem napisz mi czemu tyle mocy
    obliczeniowej potrzeba aby z tego RAWa zrobić normalny
    > plik graficzny, skoro RAWA nie trzeba przetwarzać.

    0. Specyfikację CR2 można znaleźć w internecie.
    (inna sprawa, że CR2 nie jest zawsze takim samym CR2)

    1. Każdy RAW ma swój własny zapis -- nie jest to
    format uniwersalny, choć i JPG, BMP, TIFF, PNG
    itp. bitmapy nie do końca są zunifikowane.

    2. Ile tej mocy potrzeba? Chyba tylko do odszumienia
    jest potrzebna jakakolwiek wielka moc obliczeniowa.
    Niektóre przeglądarki graficzne radzą sobie z CR2
    bez trudu -- nie z JPG umieszczonymi w CR2, ale
    z samymi RAWkami. Aparat wprawdzie traci bardzo
    dużo czasu na zapisanie JPG, ale dlatego, że ma
    między innymi odszumianie i kompresowanie do JPG.
    Sama zamiana CR2 w JPG, TIFF czy jakikolwiek prosty
    format zapisu bitmapy nie pochłania wielkich mocy
    obliczeniowych, co łatwo zobaczyć choćby oprogramowaniem
    Canona pokazującym zawartość CR2 bez odszumiania.
    Odszumianie jest czasochłonne -- wymaga analizowania
    zapisu, nie jest prostą konwersją z formatu na format.
    Podobnie rzecz się ma z kompresją stratną do JPG, gdzie
    też trzeba analizować całe zdjęcie.

    Bywa tak, że rozkompresowanie (konieczne do wyświetlenia na
    ekranie) cwanie skompresowanego JPG zajmuje kilka razy więcej
    czasu niż wyświetlenie zawartości nieodszumianego CR2. Oczywiście
    odszumianie CR2 nie dokonuje się raz na zawsze, ale za każdym razem
    (przy każdym wyświetlaniu) trzeba je ponawiać. W JPG po prostu zapisuje
    się odszumiony obraz -- ponowne odszumianie nie jest więc potrzebne, ale
    i powrót do sytuacji sprzed odszumienia nie jest już możliwy. I nie dlatego,
    że JPG to stratna kompresja, czasami bardzo cwana, ale z innego powodu -- BMP
    bez kompresji też nie pozwala na powrót do sytuacji sprzed odszumienia.

    Proponuję sprawdzenie -- ile czasu zajmuje wyświetlenie:

    -- odszumionego CR2
    -- tego samego, ale nieodszumionego CR2

    -- BMP
    -- JPG powstałego z tegoż BMP

    Widać wyraźnie, że żadne piekielne moce obliczeniowe nie są potrzebne
    do wyświetlenia BMP (piksel przechodzi na piksel niemal bez przeliczeń)
    ale już wyświetlenie JPG jest czasochłonne. O wiele bardziej czasochłonne
    jest kompresowanie BMP do JPG niż dekompresowanie JPG do widzialnej postaci,
    gdyż dekompresja może postępować jedyną, zapisaną w pliku JPG drogą, zaś
    kompresować można na wiele sposobów, czyli przed kompresją należy podjąć
    decyzję co do wyboru metody optymalnej przy narzuconych założeniach.

    Widać też, że jakikolwiek zapis do JPG trwa znacznie dłużej niż do BMP,
    choć sam plik wynikowy jest znacznie mniejszy w JPG, czyli i czas
    potrzebny na samo zapisanie na dysku jest krótszy w JPG niż w BMP.
    Dłuższy zapis bierze się właśnie z konieczności kompresowania.

    I widać też, że wyświetlenie CR2 nieodszumionego (suwaczki odszumiania
    na zero) trwa niepomiernie krócej niż odszumionego, i że każde ponowne
    wyświetlenie (poza sytuacjami, gdy coś brane jest z keszów procesora
    czy dysku) odszumionego CR2 trwa dokładnie tyle samo, czyli za każdym
    razem odszumianie jest dokonywane od początku.

    -=-

    Odszumianie BMP, zmiana w nim kolorów, na przykład zmiana balansu bieli
    itp. czynności trwają także długo -- nie tylko odszumianie CR2 zajmuje
    czas. Problem w tym, że w CR2 każde wyświetlenie powoduje odszumianie,
    podczas gdy JPG wymaga odszumienia tylko raz. Wyświetlenie mocno i cwanie
    skompresowanego JPG także pochłania moce obliczeniowe, może nawet czasami
    większe niż wyświetlanie CR2 -- każde wyświetlenie JPG wymaga dekompresji.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 64. Data: 2010-08-25 22:47:42
    Od: Olek <alexhawk@usuntentekst_onet.pl>

    On 2010-08-22 11:08, h...@p...onett.pl wrote:
    > Jest sobie zdjecie (modelka nieistotna)
    >
    > http://teleshow.pl/gid,12547133,img,12547211,kat,102
    4837,title,Jaki-jest-naprawde-Kuba-Wojewodzki-Ostra-
    Doda,galeria.html

    > Czy efekt tego zdjecia (miekkosc kolorow, wyrazistosc, brak szlonego kontrastu)
    > to efekt pozniejszego postprocesingu w komputerze czy to kwestia obiektywu?
    > Zastanawiam sie, czy takie zdjecie da sie zrobic (jesli tak to czym) bez
    pozniejszej obrobki,
    > zeby efekt byl taki jak w zamieszczonym linku?

    efekt dobrze zrobionego zdjęcia

  • 65. Data: 2010-08-26 04:56:46
    Od: KOMTUR <k...@a...przed.maupa.pl>

    W dniu 2010-08-23 14:18, kamil pisze:

    > Dokladnie kolego, wycwiczony mozg nie ma takich problemow. Ja np.
    > otwieram to zdjecie i tez dode widze, ze wszystkimi szczegolami:
    >

    > http://tinyurl.com/33dlh67

    Troche plaska jak na Dode :)

    --

    POzdrowka

    KOMTUR

  • 66. Data: 2010-08-26 11:03:21
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Marek Dyjor" i540tr$it0$...@n...onet.pl

    > A teraz napisz mi co jest w pliku RAW, a potem napisz mi czemu tyle mocy
    obliczeniowej potrzeba aby z tego RAWa zrobić normalny
    > plik graficzny, skoro RAWA nie trzeba przetwarzać.

    Kup sobie Acera z Biedronki z i3 na pokładzie. Będzie szybciej.
    Skoro tu wszyscy zarabiają krocie (jedna sesja to właśnie taki
    notebook) chyba z kupnem nie powinno być trudności.
    Acer to dobra firma -- z dobrymi tradycjami.

    -=-

    A korzystając z obecnego demona szybkości weź BMP (prymitywną bitmapę)
    i poddaj dwom procesom -- odszumiania i zamiany na JPG. Czas potrzebny
    na te dwa procesy powinien być taki, jak zamiany CR2 w ,,normalny plik
    graficzny''.

    Ja mam procesor mniejszej mocy -- T7300 z dużym keszem i zegarkiem 2 GHz.
    I zamierzam dokupić do tego demona szybkości Seagate, który zwiększyć ma
    na oko szybkość całego komputera dziesięciokrotnie. W Biedronce kupię Acera
    z i11 ;) na pokładzie za śmiesznie niskie pieniądze, gdy taki Acer będzie
    miał już USB 3.0 na pokładzie.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 67. Data: 2010-08-26 11:30:29
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" i55htj$g78$...@i...gazeta.pl

> [...]

    > notebook) chyba z kupnem nie powinno być trudności.
    > Acer to dobra firma -- z dobrymi tradycjami.

    Athlon z zegarkiem 500 MHz wyświetlał CR2 z aparatu C 450 D kilka razy
    szybciej niż inne programy wyświetlały JPGi cwanie skompresowane o tej
    samej liczbie pikseli. Byłem pod wrażeniem szybkości wyświetlania CR2
    przez oprogramowanie Canona, gdyż znałem szybkość wyświetlania małych
    (około 768 na 1024) JPG przez różne przeglądarki graficzne
    skompresowanych w sposób przeciętny.

    Natomiast odszumianie zabierało tyle czasu, że można było iść na zakupy
    do pobliskiego sklepu albo można było wziąć prysznic w czasie odszumiania
    jednego zdjęcia. Z tego powodu kupiłem właśnie ten notebook 12 sierpnia,
    gdy aparat kupiłem pod koniec czerwca -- po prostu jakakolwiek obróbka
    CR2 na Athlonie nie była możliwa. Zdjęcia można było jedynie oglądać
    po odszumieniu (zwykle odszumianie niewiele dawało dobrego) i konwersji
    na JPG, ale nie można ich było obrabiać.

    Ten komputer (z T7300) też dużo traci czasu na odszumianie, ale można
    się z tym pogodzić -- zwłaszcza wówczas można, gdy się przejdzie na
    oprogramowanie Adobe lub odszumia małe fragmenty bądź odszumia bez
    zastanawiania się. ;) (na wyczucie -- zwykle przy ISO1600 trzeba
    odszumić maksymalnie)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 68. Data: 2010-08-26 12:05:31
    Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...USUNTO.pl>

> [...]
    > przez oprogramowanie Canona, gdyż znałem szybkość wyświetlania małych
    > (około 768 na 1024) JPG przez różne przeglądarki graficzne

    Tak to jest, jak się nie odróżnia podglądu zabudowanego w CR2 JPEGa od CR2

  • 69. Data: 2010-08-26 12:10:43
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    On 26.08.2010 14:05, Andrzej Libiszewski wrote:

    > Tak to jest, jak się nie odróżnia podglądu zabudowanego w CR2 JPEGa od CR2

    Musisz go wyciągać z kf?

    --
    http://szumofob.eu

  • 70. Data: 2010-08-26 12:18:42
    Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...USUNTO.pl>

    W dniu 2010-08-26 14:10, b...@n...pl pisze:

    > Musisz go wyciągać z kf?

    Właściwie to przepraszam, w domu też go tam wrzuciłem, ale klepię z pracy.