  • 71. Data: 2010-08-26 12:37:29
    Temat: Re: jak sie uzyskuje takei zdjecia?
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Andrzej Libiszewski" 4c7658a0$0$22795$6...@n...neostrada.pl

    > Tak to jest, jak się nie odróżnia podglądu zabudowanego w CR2 JPEGa od CR2

    Nie musisz się chwalić tym, że nie odróżniasz. :)
    Jeśli to oprogramowanie wyświetla JPG, to czym
    kierujesz się modyfikując ten zapis? Intuicją?

    Zmień coś w CR@ za pomocą oprogramowania Canona
    i zobacz, czy uległ modyfikacji podgląd JPG.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 72. Data: 2010-08-26 12:42:19
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Andrzej Libiszewski" 4c765bb7$0$27023$6...@n...neostrada.pl

    > Właściwie to przepraszam, w domu też go tam wrzuciłem, ale klepię z pracy.

    To, co napisałeś w poprzednim swym poście tego wątku wskazuje na
    to, iż nigdy nie przerabiałeś CR2 oprogramowaniem Canona -- gdybyś
    przerabiał, zauważyłbyś, że zawarty tam JPG nie ulega wtedy zmianie,
    podczas gdy widać wyraźnie zmiany w tym, co jest wyświetlane na
    ekranie. (gdyby CR2 nie ulegał zmianie, jak można by było na
    przykład zmniejszyć jasność czy kontrast lub nasycenie barw -- na czuja?)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 73. Data: 2010-08-26 15:24:50
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 26 Aug 2010 14:05:31 +0200, Andrzej Libiszewski wrote:
    >Tak to jest, jak się nie odróżnia podglądu zabudowanego w CR2 JPEGa od CR2

    A jestes pewny ze to tak ?

    JPG jest dosc ambitna kompresja i wymaga troche mocy obliczeniowej.
    Raw jest z kolei banalnie prosty.

    Jeszcze inaczej to wyglada gdy masz sprzetowe wspomaganie, albo mocne
    skalowanie, np 8:1

    J.

  • 74. Data: 2010-08-26 17:22:58
    Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...usunto.pl>

    Dnia Thu, 26 Aug 2010 17:24:50 +0200, J.F. napisał(a):

    > A jestes pewny ze to tak ?

    Jestem. Najpierw jest pokazywany jpeg zabudowany, potem program generuje
    uproszczony podgląd w rozdzielczości ekranu - na tym podglądzie toczy się
    praca. Przy powiększeniu wycinka jest generowany kolejny podgląd, tego
    wycinka. Finalny, pełny render, jest wykonywany przy zapisie przetworzonego
    pliku na dysku.

    > JPG jest dosc ambitna kompresja i wymaga troche mocy obliczeniowej.

    Litości, dawał sobie z tym szybko radę 486...

    > Raw jest z kolei banalnie prosty.

    Och, jestem tego pewien.

    "Nie zawsze wola ministrów wyznacza bieg historii i niekoniecznie
    pontyfikat kapłanów porusza rękoma Boga."

  • 75. Data: 2010-08-26 18:30:02
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." o...@4...com

    > JPG jest dosc ambitna kompresja i wymaga troche mocy obliczeniowej.
    > Raw jest z kolei banalnie prosty.

    Dokładnie tak. :) Tyle tylko, że RAW w sobie (obok siebie?)
    zawiera i inne informacje -- miniaturkę prostego JPG, rozbudowany Exif itd. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 76. Data: 2010-08-26 20:18:41
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Andrzej Libiszewski" n...@4...net

    > Jestem.

    To kiepsko. :)

> [...]
    > wycinka. Finalny, pełny render, jest wykonywany przy zapisie przetworzonego

    Tak nie jest. (co łatwo sprawdzić choćby na przykładzie odszumiania -- zajmuje
    ono czas, więc widać, czy jest dokonywane na całości obrazka czy na jego części)

    I nijak się to ma do tego, że oprogramowanie Canona pokazuje
    na ekranie zawartość RAWki w CR2, nie zapisanego w nim JPG.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 77. Data: 2010-08-27 07:03:12
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Andrzej Libiszewski" n...@4...net

> [...]
    > uproszczony podgląd w rozdzielczości ekranu - na tym podglądzie toczy się
    > praca. Przy powiększeniu wycinka jest generowany kolejny podgląd, tego

    W oprogramowaniu Canona tak nie jest -- może tak być, ale tak nie jest.

    > Finalny, pełny render, jest wykonywany przy zapisie przetworzonego
    > pliku na dysku.

    Ów ,,render'' to dopisanie (modyfikacja) informacji leżącej niejako
    obok mapy bitowej. Prymitywną metodą weryfikacji powyższych słów jest
    obejrzenie pliku CR2 po obróbce i przed tą obróbką (zwaną przez
    Ciebie dumnie renderingiem) -- można wziąć CR2, zmienić mu balans
    bieli czy ekspozycję (lub cokolwiek), zapisać wynik jako A.CR2 po
    czym otworzyć ów plik A.CR2 i ponownie zmodyfikować coś (na przykład
    balans bieli) oraz zapisać wynik jako B.CR2 po czym porównać bajt
    po bajcie A.CR2 z B.CR2 na przykład TotalCommanderem. Oba te pliki
    (A.CR2 i B.CR2) będą miały tę samą długość (liczoną bajtami) i niemal
    identyczną zawartość. Zmianie (w wyniku ,,renderingu'') ulegnie jedynie
    informacja o wprowadzonych poprawkach. Co więcej -- można otworzyć plik
    B.CR2 i ponownie zmienić balans bieli tak, iż po tym kolejnym ,,renderingu''
    i zapisie ,,zrenderowanego'' pliku pod nazwą C.CR2 uzyska się plik
    identyczny z plikiem A.CR2.

    Każde wyświetlenie CR2 wymaga odczytania bitmapy, uwzględnienia
    ,,renderingu'' i przekazania do karty graficznej ,,wywołanego''
    (na bieżąco renderowanego) obrazka. :)

    -=-

    A teraz pytanie kontrolne do tych, dla których JPG to ,,normalny
    plik graficzny'' w odróżnieniu od CR2. Czy ,,normalność'' JPG
    wyraża się tym, że system operacyjny po prostu wrzuca zawartość
    pliki JPG do pamięci karty graficznej (karty zwykłej, przeciętnej,
    najprostszej, systemowej, nie karty z hardowymi dopalaczami
    specjalizującymi się w obróbce grafiki zapisanej w JPG)
    bez jakiejkolwiek obróbki (bez rozkompresowania) podczas
    gdy CR2 musi obrabiać CPU komputera?

    Jeśli tak -- to winszuję. ;)

    Aby sprawdzić, można spróbować skopiować zawartość JPG do pamięci
    karty -- tak, jak się kopiuje jakiś plik na przykład z dysku na
    dysk lub z dysku na ekran czy na drukarkę. :) Zwykle copy a.roz
    b.roz należy uzupełnić kluczem '/b', co pozwala na unikniecie
    zaprzestania kopiowania po napotkaniu znaku ,,końca pliku''. :)

    Pod DOSem kopiowanie pliku na ,,ekran'' odbywać się może dzięki

    copy plik.roz con/b

    gdzie con jest ,,konsolą''. :) Komenda ta (pseudokomenda) pochodzi
    z dawnych czasów, gdy ,,konsolą'' był terminal graficzny -- urządzenie
    peryferyjne takie jak dysk, drukarka, stacja tasiemek magnetycznych czy
    perforowanych lub inne urządzenie peryferyjne. :)

    ,,Normalny'' plik graficzny dla Windows to BMP.
    Normalność ta została doceniona na przykład w budowaniu ikon systemowych,
    które mogą być po prostu plikami BMP. Mogą, ale mogą też być zmodyfikowanymi
    BMP -- mogę zawierać informację o palecie kolorów (na przykład można mieć
    ikonę dwukolorową -- monochromatyczną tak zwaną, choć w istocie będą tam
    aż dwa kolory) i mogą zawierać zbiory bitmap w różnej rozdzielczości...
    (piszę o ikonach w WinDosie czy WinXP -- nie o ikonach w Win powstałych
    już po ,,epoce'' WinNT)

    JPG to niestety bardzo skomplikowany plik graficzny. Może być prymitywny,
    ale może tez być bardzo cwanie kompresowany. Prymitywny jest łatwy w dekompresji
    i kompresji, ale nie niesie gęstej informacji, zaś cwanie kompresowany może nieść
    bardzo dużo informacji, bazując na niedoskonałości ludzkiego oka. :) I (co łatwo
    zauważyć) JPG nie kompresuje liczby pikseli (po kompresji do JPG mamy nadal zachowaną
    liczbę pikseli bitmapy) ale kompresuje kolor, podobnie jak wiele kompresorów Audio
    nie kompresuje częstotliwości ramek (na przykład dając nadal częstotliwość 44.1 kHz)
    ale kompresując pomija to, co rzekomo jest dla ucha obojętne, czyli przechodzenie
    jakiegoś dźwięku w inny.

    To nie CR2 wymaga ,,renderingu'', ale JPG. Tyle tylko, że JPG jest formatem
    popularnym i uniwersalnym, podczas gdy CR2 czy inne RAWkowate są formatami
    zamkniętymi i ograniczonymi do danego producenta aparatów fotograficznych
    lub nawet ograniczonymi do konkretnego modelu aparatu fotograficznego.

    Pomijam tu fakt, że ,,rendering'' ma się nijak do obróbki CR2. :)
    Zapraszam do słowników. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 78. Data: 2010-08-31 21:43:34
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Anonymouse pisze:
    > 2. Na początku twojej wypowiedzi piszesz: "Nie ociepla", natomiast
    > całą wypowiedź kończysz: "Zuiko ociepla". Zdecyduj się więc.

    Nie Zuiko tylko każdy i nie ociepla tylko przyjmuje dominantę
    przeważającej barwy kadru. Im więcej soczewek/gorsze powłoki i
    oczywiście silniejszy kontrast świateł tym silniejszy efekt.
    Zresztą po co ja to piszę, tylko ty i drugi pajac nie pojęliście...

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl