    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: jak sie uzyskuje takei zdjecia?
    Date: Wed, 25 Aug 2010 01:31:07 +0200

    "Marek Dyjor" i51con$5of$...@n...onet.pl

    > Lesiu... sprawdź może lepiej co jest zapisane w RAWie...

    > tego co tam jest zapisane bez dość złożonej obróbki nie obejżysz

    Za to JPG obejrzysz gołym okiem -- weź sobie do ręki dysk z JotPeGami
    i oglądaj do woli. :) Łatwiej RAW zobaczyć bez skomplikowanej obróbki
    niż skompresowane cwanie formaty takie jak JPG, PNG czy TIFF. :)

    > Slajd też trzeba wcześniej wywołaći ten proces ma wpływ na to co widać na slajdzie

    Ale można wywołać bez komputera. :)
    I ten proces istotnie można nazwać wywołaniem. :)
    Natomiast zamiana CR2 (czy innego formatu RAW) w TIFF, BMP, JPG, PNG, czy
    jakikolwiek inny format to po prostu konwersja taka jak każda inna z formatu
    na format, tyle tylko, że RAWki są mniej uniwersalne, więc tłumaczenie
    jakiegokolwiek formatu na CR2 (czy inny RAW) zazwyczaj nie ma sensu. :)

    -=-

    Niedouczony głąb uważał kiedyś tak zwany MBR za twór z nieba rodem,
    zbyt trudny do pojęcia dla człowieka/śmierelnika. Podobnie było
    z partycjami NTFS jawiącej się jako niedostępna, tajemnicza, trudna
    czy niezrozumiała. I nadal tak właśnie jest z formatem zapisu
    [bitmapy] typu CR2. :)

    Ani zapisu NTFS, ani FAT nie zobaczysz bez ,,komputera''.
    Ani nie jest łatwiej odczytać ze skompresowanej NTFS niż
    z nieskompresowanej, ani trudniej. :) Ani nie jest łatwiej
    odczytać coś z NTFS niż FAT, ani trudniej. :) Ani CR2 bez
    ,,komputera'' nie obejrzysz, ani TIFF czy JPG -- swoistym
    wyjątkiem jest oglądanie CR2 (czyli RAW) na monitorku aparatu
    fotograficznego -- po prostu wewnątrz aparatu też jest ,,komputer'',
    i to na dodatek piekielnie szybki, skoro potrafi obrabiać w ciągu
    każdej sekundy nawet 300 megabajtów obrazków -- jest to wszak maksymalna
    wydajność SATA 300, czyli do niedawna jednego z najszybszych interfejsów
    stosowanych powszechnie w ,,komputerach'' ,,stacjonarnych''. :)

    -=-

    Tak już jest, że większości zapisów nie zobaczysz już bez ,,żmudnej
    obróbki komputerowej'' -- nawet tego, co ja pisze nie zobaczysz
    bez ,,komputera''. :)

    TIFF jest bardziej uniwersalny niż CR2, ale to taki sam format
    zapisu bitmapy. Nawet CR2 (czy inne RAWkowate) też ma swoistą
    kompresję bezstratną. :) I ani TIFF, ani RAW nie zobaczysz na
    większości przeglądarek internetowych, choć już JPG czy
    PNG -- zobaczysz, z tym że ten ostatni niekoniecznie zgodnie
    z zamierzeniami autora.

    Formatów zapisu obrazków dwuwymiarowych jest cała masa -- wątpię,
    aby ktokolwiek potrafił choćby policzyć wszystkie obecne na świecie
    formaty, gdyż stale dochodzą nowe (czasami są to niby tylko nowe
    wersje starych formatów, ale zupełnie niekompatybilne z tymi starymi)
    a stare są zapominane. Można je podzielić na trzy grupy: bitmapowe,
    wektorowe i inne. ;) I żaden (chyba poza takimi jak prosty BMP) nie
    nadaje się do oglądania bez ,,komputerowej obróbki''. :) Ja akurat
    bardzo proste BMP (dokładnie to proste ICO -- prawie to samo, co BMP)
    potrafiłem oglądać bez programu graficznego, za pomocą prostego edytora
    tekstowego. :) Co więcej -- nawet potrafiłem edytować takie bitmapowe
    obrazki takim prostym edytorem. :)

    Zawsze jest ,,obróbka'' komputerowa, zawsze jest jakiś algorytm zamiany
    zapisu ,,zerojedynkowego'' na kolorowy obrazek. :) Nigdy na dysku nie
    ma zapisu kolorowych bajtów. ;) RAW czy JPG na dysku wygląda zawsze
    tak samo. A że niektórzy ludzie nie potrafią wyjść poza ciasny krąg
    Picasa czy innego Irfan... :)

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'