-
71. Data: 2011-06-17 15:27:45
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: Arek <a...@a...pl>
W dniu 2011-06-17 12:51, RoMan Mandziejewicz pisze:
> Hello Arek,
>
> Friday, June 17, 2011, 11:09:19 AM, you wrote:
>
>>>> A jak wytłumaczysz takie zjawisko, jak w jednej oponie jest mniej
>>>> powietrza to zaczyna lekko ściągać?
>>> Zwiększonymi oporami toczenia - czy to nie jest oczywiste?
>> Jeżeli ściąga w jakąś stronę to możliwości są dwie:
>> 1. Ta sama prędkość obrotowa, a różne obwody
>> 2. Takie same obwody a różna prędkość obrotowa
>> Reasumując: Ty twierdzisz, że mimo zmiany promienia obwód pozostaje ten
>> sam a koło się wolniej kręci i hamując pojazd zmienia jego trakcję, a ja
>> obstawiam, jednak pkt. 1 - który nadal jest dla mnie bardziej oczywisty.
>
> Czytasz to, na co odpowiadasz? Ściąganie jest związane z większymi
> oporami toczenia. Nic do tego obwód nie ma.
Czego nie zrozumiałeś z tego co napisałem? Postaram się prościej jeżeli
chcesz.
Opory toczenia same w sobie nie powodują skrętu, mogą wpłynąć na
prędkość obrotową, czyli pkt. 2. A czy one są na tyle duże, aby jedno z
kół zaczęło się wolniej obracać od innych?...
A.
-
72. Data: 2011-06-17 15:29:02
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: Arek <a...@a...pl>
W dniu 2011-06-17 13:34, Borys Pogoreło pisze:
> Dnia Fri, 17 Jun 2011 12:10:04 +0200, Arek napisał(a):
>
>> Dziwne, bo jadąc drogą, gdzie jedna strona jest w: liściach, śniegu,
>> lodzie nigdy nie odnotowałem ściągania (pomijam większe prędkości ale to
>> już trochę inna sprawa). Ale to może dlatego, że zmienia się obwód planety.
>
> Wyłącz ESP i spróbuj jeszcze raz.
Mam wyłączone fabrycznie, a raczej nie włączone.
A.
-
73. Data: 2011-06-17 15:30:05
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>
Dnia Fri, 17 Jun 2011 15:17:24 +0200, Kuba (aka cita) napisał(a):
> co mam jeszcze opisywać?
> To, ze przy zmniejszeniu cisnienia zmieni sie obwód koła i zmieni sie
> prędkość obrotowa koła i że istnieją między tymi wielkościami zależności i
> to, ze skoro materiału jest tyle samo, a jednak zmniejsza sie obwód to
> gdzies sie musi podziać?
W zwiększonej grubości? To jest guma. Nie będzie tajemniczego
"fałdowania".
> nie powinno tylko sie da, a dowód na to przedstawilem już w kilku postach
> pokazując to, ze zjawisko zostalo wykorzystane przez producentów samochodów
> do minitorowania cisnienia w kołach, bez umieszczania w nich czujników
> cisnienia.
A ja nadal twierdzę, że to nie jest *jedyne* zjawisko, które jest brane
pod uwagę.
--
Borys Pogoreło
borys(#)leszno,edu,pl
-
74. Data: 2011-06-17 15:31:21
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: "marek" <k...@o...bn>
> nie powinno tylko sie da, a dowód na to przedstawilem już w kilku postach
> pokazując to, ze zjawisko zostalo wykorzystane przez producentów
> samochodów do minitorowania cisnienia w kołach, bez umieszczania w nich
> czujników cisnienia.
i ten system nie glupieje podczas jazdy w zakrecie?
-
75. Data: 2011-06-17 15:34:04
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: Arek <a...@a...pl>
W dniu 2011-06-17 12:50, wit pisze:
> Arek<a...@a...pl> wrote:
>>> Otóż zmieniają się Opory toczenia.
>>
>> Dziwne, bo jadąc drogą, gdzie jedna strona jest w: liściach, śniegu,
>> lodzie nigdy nie odnotowałem ściągania (pomijam większe prędkości ale to
>> już trochę inna sprawa). Ale to może dlatego, że zmienia się obwód planety.
>
> To rzeczywiście dziwne, bo na śniegu, lodzie i piasku ja akurat odnotowałem
> jak najbardziej. Przez kopne liście się nie przebijałem, a te kilka co
> przejechałem różnicy przeczywiście nie robiły.
Jeżeli mamy coś takiego
--------------\_______________
śnieg asfalt
to oczywiste jest, że będzie ściągać i być może tak wyglądała sytuacja o
której piszesz.
Natomiast:
--------------|---------------
śnieg/woda asfalt
Czyli poziom jest taki sam tylko różna nawierzchnia, czyli różne opory
toczenia, ściągania nie odnotowałem.
> Ale w kałuży odnotowałeś? To który obwód tam się zmienił?
mówisz o takim przypadku?:
_______________--------------
--------------/
koleina z wodą asfalt
to oczywiście, że tak, ale opory toczenia nie mają tu nic do rzeczy.
Pozdrawiam,
A.
-
76. Data: 2011-06-17 15:38:31
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>
Dnia Fri, 17 Jun 2011 15:29:02 +0200, Arek napisał(a):
>>> Dziwne, bo jadąc drogą, gdzie jedna strona jest w: liściach, śniegu,
>>> lodzie nigdy nie odnotowałem ściągania (pomijam większe prędkości ale to
>>> już trochę inna sprawa). Ale to może dlatego, że zmienia się obwód planety.
>>
>> Wyłącz ESP i spróbuj jeszcze raz.
>
> Mam wyłączone fabrycznie, a raczej nie włączone.
To upewnij się i spróbuj raz jeszcze.
I nie wiem dlaczego każesz pomijać większe prędkości - efekt ten sam,
tylko jeszcze bardziej widoczny.
--
Borys Pogoreło
borys(#)leszno,edu,pl
-
77. Data: 2011-06-17 15:41:09
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: Arek <a...@a...pl>
W dniu 2011-06-17 11:52, Kuba (aka cita) pisze:
>>>> "Intuicja" to najgorszy przyrząd pomiarowy.
>>>
>>> Zgadzam się, dlatego bardziej mnie przekonuje teoria + praktyka. Niż
>>> luźne gdybanie, o wirtualnej odległości od asfaltu, wpływie odległości
>>> klocków itp.
>>
>> To bierz kredę, pompkę i sprawdź.
>
>
> może ktoś w koncu odpowie mi na pytanie jak mierzą cisnienie samochody z
> kontrolą cisnienia w kołach, które wykorzystują do tego czujniki ABSu i
Może producent Ci pomoże:)
http://www.volkswagen.pl/leksykon/516/
"Wskaźnik kontroli ciśnienia w oponach informuje kierowcę o spadku
ciśnienia za pomocą sygnału dźwiękowego i zapalenia kontrolki. W
przypadku obniżenia ciśnienia w którymś z kół, *zmienia się średnica
opony i koło obraca się szybciej*, mimo stałej prędkości pojazdu.
Czujnik ABS wykrywa różnicę prędkości poszczególnych kół i sygnalizuje
spadek ciśnienia."
Ja wiem, że producent gówno wie, przecież RoMan ma kredę i w razie czego
nie zawaha się jej ponownie użyć.
A.
-
78. Data: 2011-06-17 15:49:51
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
>Użytkownik "Kuba (aka cita)" napisał w wiadomości grup
>dyskusyjnych:itf5fb$e7k$...@i...gazeta.pl... Użytkownik "Irek N."
><j...@t...tajny.jest> napisał w wiadomości Opona będzie miała
>praktycznie taki sam obwód.
(...)
>nie wiem czy czytasz cały wątek, czy tylko fragment, wiec przypomne
>jedną dość istotną rzecz - częsc samochodów bada cisnienie w oponach
>na podstawie odczytów z czujników ABS, które mierzą ... spadki
>prędkości poszczególnych kół... wiec nie ma co teoretyzować tylko po
>prostu przyjąc do wiadomości.
Tylko nie wiesz jakie to sa roznice.
Opona wbrew pozorom nie jest z gumy, tylko ze stali, wlokien
organicznych lub sztucznych i wplyw cisnienia na obwod jest niewielki.
Ale jest.
Nie na tyle duzy zeby jakos znaczaco podniesc mandat, choc oczywiscie
79 a 81 robi roznice.
Natomiast tu juz zeszlo na flaka kompletnego, i sprawa jest ciekawa -
bo obwod opony nadal sie nie zmienil proporcjonalnie do promienia. W
efekcie musialoby byc tak ze np bieznik opony zrobil 9 obrotow, a
felga 10. Wiec moze nie ma sie co dziwic ze po kawalku boki opony sa
mocno zuzyte.
J.
-
79. Data: 2011-06-17 15:54:37
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: "marek" <k...@o...bn>
> "Wskaźnik kontroli ciśnienia w oponach informuje kierowcę o spadku
> ciśnienia za pomocą sygnału dźwiękowego i zapalenia kontrolki. W przypadku
> obniżenia ciśnienia w którymś z kół, *zmienia się średnica opony i koło
> obraca się szybciej*, mimo stałej prędkości pojazdu. Czujnik ABS wykrywa
> różnicę prędkości poszczególnych kół i sygnalizuje spadek ciśnienia."
czyli jak skrecamy, to system informaje nas ze mamy flaka ?
-
80. Data: 2011-06-17 16:33:32
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: Arek <a...@a...pl>
W dniu 2011-06-17 15:54, marek pisze:
>> "Wskaźnik kontroli ciśnienia w oponach informuje kierowcę o spadku
>> ciśnienia za pomocą sygnału dźwiękowego i zapalenia kontrolki. W
>> przypadku obniżenia ciśnienia w którymś z kół, *zmienia się średnica
>> opony i koło obraca się szybciej*, mimo stałej prędkości pojazdu.
>> Czujnik ABS wykrywa różnicę prędkości poszczególnych kół i sygnalizuje
>> spadek ciśnienia."
>
> czyli jak skrecamy, to system informaje nas ze mamy flaka ?
Może inżynierzy vw, mają większy IQ niż statystyczny pingwin, w którego
starasz się wcielić i np. uwzględnili w swoich algorytmach tak banalne
problemy.
A.