-
161. Data: 2011-06-26 17:38:50
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: "Cavallino" <c...@k...pl>
Użytkownik "Wojtek Borczyk" <b...@m...astro.amu.edu.pl> napisał w
wiadomości news:alpine.BSF.2.00.1106261712410.84522@moon.astro.
amu.edu.pl...
> On Sat, 25 Jun 2011, Mirek Ptak wrote:
>
>> Masz GPS - przejedź się po płaskim z prędkością powiedzmy 50 km/h według
>> GPS - zapamiętaj prędkość wg prędkościomierza - zmierz też wysokość od
>> osi koła do podłoża. Potem spuść z obu przednich kół po 1 barze ciśnienia
>> i zmierz ponownie wysokość od osi koła do podłoża. Potem przejedź się
>> jeszcze raz z prędkością 50 km/h wg GPS i sprawdź jaka wartość masz na
>> prędkościomierzu - idę o zakład, że więcej jak 2% (1 km/h) różnicy nie
>> będzie - najprawdopodobniej okiem tego nie zobaczysz.
>
> Śmiać mi się chce z tej Waszej całej dyskusji ;-) Pomijając już nawet
> wątpliwą dokładność pomiaru prędkości samochodu przy pomocy GPS lub
> fabrycznego szybkościomierza (i jedno i drugie sporo powyżej wspomnianych
> 2%), to o ile Twoim zdaniem zmieni się promień toczny koła przy obniżeniu
> ciśnienia z 2 bar na 1 bar?
Obstawiam że niewiele.
Założenie opon z nieco innym profilem da pewnie podobne przekłamania, a robi
to wielu ludzi (np. zimą).
-
162. Data: 2011-06-26 17:39:41
Temat: Re: jak oni to robi? ?
Od: "Cavallino" <c...@k...pl>
Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
news:5gke079fpq780d7oit0vet1403g4tbri9o@4ax.com...
> On Sun, 26 Jun 2011 17:34:23 +0200, Cavallino wrote:
>>Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
>>> Juz kiedys pisalem. Promien napompowanego kola wynosi np 30cm.
>>> Obwod bieznika wynosi 188.4cm.
>>> Spuscisz powietrze, promien spadnie powiedzmy o 5 cm, ale obwod
>>> bieznika nadal bedzie 188.4 .. no moze troche mniej, 187.4 cm
>>> powiedzmy.
>>>
>>> To po jednym obrocie felgi auto ile przejedzie ?
>>
>>Mniej niż przy kołach napompowanych prawidłowo.
>
> Ale mniej o 1% czy mniej o 20%, jakby to z promienia wynikalo ?
Z promienia 20%?
LOL !!!!!
Chyba przy ciśnieniu rzędu 0 bar. ;-)
-
163. Data: 2011-06-26 17:41:59
Temat: Re: jak oni to robi? ?
Od: Wojtek Borczyk <b...@m...astro.amu.edu.pl>
On Sun, 26 Jun 2011, J.F. wrote:
> Juz kiedys pisalem. Promien napompowanego kola wynosi np 30cm.
Dodaj jeszcze - *nieobciążonego* :) Bo obciążone koło się ugnie i jego
obwód przestanie być okręgiem ;-)
> Spuscisz powietrze, promien spadnie powiedzmy o 5 cm, ale obwod bieznika
> nadal bedzie 188.4 .. no moze troche mniej, 187.4 cm powiedzmy. To po
> jednym obrocie felgi auto ile przejedzie ?
Obwód bieżnika minus tyle, ile ten bieżnik się "uślizgnie" względem
podłoża (bo względem felgi opona się raczej nie obraca)? ;-)
Pozdrawiam :)
W.
-
164. Data: 2011-06-26 17:51:19
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: "cef" <c...@i...pl>
Cavallino wrote:
>> Śmiać mi się chce z tej Waszej całej dyskusji ;-) to o ile Twoim zdaniem
>> zmieni się promień toczny
>> koła przy obniżeniu ciśnienia z 2 bar na 1 bar?
>
> Obstawiam że niewiele.
A w procentach?
-
165. Data: 2011-06-26 17:58:31
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: Wojtek Borczyk <b...@m...astro.amu.edu.pl>
On Sun, 26 Jun 2011, Cavallino wrote:
>> o ile Twoim zdaniem zmieni się promień toczny koła przy obniżeniu
>> ciśnienia z 2 bar na 1 bar?
>
> Obstawiam że niewiele.
Nawet bardzo niewiele, co nie zmiania faktu, że ciśnienie w oponach *ma*
wpływ na przekłamanie wskazań licznika samochodu (w przypadku
szybkościomierza łatwo tego raczej nie zauważysz, ale licznik przebiegu z
pewnością to zarejestruje, zwłaszcza na dłuższej trasie) :)
Pozdrawiam :)
W.
-
166. Data: 2011-06-26 17:59:07
Temat: Re: jak oni to robi? ?
Od: J.F. <j...@p...onet.pl>
On Sun, 26 Jun 2011 17:39:41 +0200, Cavallino wrote:
>Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
>>>> Juz kiedys pisalem. Promien napompowanego kola wynosi np 30cm.
>>>> Obwod bieznika wynosi 188.4cm.
>>>> Spuscisz powietrze, promien spadnie powiedzmy o 5 cm, ale obwod
>>>> bieznika nadal bedzie 188.4 .. no moze troche mniej, 187.4 cm
>>>> powiedzmy.
>>>> To po jednym obrocie felgi auto ile przejedzie ?
>>>
>>>Mniej niż przy kołach napompowanych prawidłowo.
>> Ale mniej o 1% czy mniej o 20%, jakby to z promienia wynikalo ?
>
>Z promienia 20%?
>LOL !!!!! Chyba przy ciśnieniu rzędu 0 bar. ;-)
no wiesz - 30cm a 25 cm to 20%.
Co prawda jak to Wojtek zauwazyl - powiedzmy 27 i 22 cm.
J.
-
167. Data: 2011-06-26 18:00:27
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: "Cavallino" <c...@k...pl>
Użytkownik "cef" <c...@i...pl> napisał w wiadomości
news:4e075577$0$2445$65785112@news.neostrada.pl...
> Cavallino wrote:
>
>>> Śmiać mi się chce z tej Waszej całej dyskusji ;-) to o ile Twoim zdaniem
>>> zmieni się promień toczny
>>> koła przy obniżeniu ciśnienia z 2 bar na 1 bar?
>>
>> Obstawiam że niewiele.
>
> A w procentach?
Co w procentach?
Nawet ugięcie opony przy spadku ciśnienia jest zależne od tylu różnych
czynników, że za chińskiego boga nie wyznaczysz żadnej stałej (inaczej
będzie przy wąskiej oponie o wysokim profilu, inaczej przy niskoprofilówce,
gdzie czasem cały bok opony ma mniej cm niż ugnie się ta pierwsza).
A co dopiero dalej mówić o zmianie obrotów koła, przy którym dochodzą
dodatkowe czynniki.
-
168. Data: 2011-06-26 18:02:43
Temat: Re: jak oni to robi? ?
Od: "Cavallino" <c...@k...pl>
Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
news:3kle07tinprpq35uvkefojprd00135030d@4ax.com...
> On Sun, 26 Jun 2011 17:39:41 +0200, Cavallino wrote:
>>Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
>>>>> Juz kiedys pisalem. Promien napompowanego kola wynosi np 30cm.
>>>>> Obwod bieznika wynosi 188.4cm.
>>>>> Spuscisz powietrze, promien spadnie powiedzmy o 5 cm, ale obwod
>>>>> bieznika nadal bedzie 188.4 .. no moze troche mniej, 187.4 cm
>>>>> powiedzmy.
>>>>> To po jednym obrocie felgi auto ile przejedzie ?
>>>>
>>>>Mniej niż przy kołach napompowanych prawidłowo.
>>> Ale mniej o 1% czy mniej o 20%, jakby to z promienia wynikalo ?
>>
>>Z promienia 20%?
>>LOL !!!!! Chyba przy ciśnieniu rzędu 0 bar. ;-)
>
> no wiesz - 30cm a 25 cm to 20%.
Ale te 30 cm to może być profil 85 i profil 45 czy mniej.
Jak chcesz ugiąć tą drugą oponę o 5 cm?
-
169. Data: 2011-06-26 18:19:08
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: "cef" <c...@i...pl>
Cavallino wrote:
>>>> Śmiać mi się chce z tej Waszej całej dyskusji ;-) to o ile Twoim
>>>> zdaniem zmieni się promień toczny
>>>> koła przy obniżeniu ciśnienia z 2 bar na 1 bar?
>>>
>>> Obstawiam że niewiele.
>>
>> A w procentach?
>
> Co w procentach?
> Nawet ugięcie opony przy spadku ciśnienia jest zależne od tylu różnych
> czynników, że za chińskiego boga nie wyznaczysz żadnej stałej
Pytam na ile wg Ciebie znacząca dla pomiaru pokonanej odległosci
jest zmiana geometrii koła wynikająca z mniejszej ilości powietrza?
-
170. Data: 2011-06-26 19:16:37
Temat: Re: jak oni to robi? ?
Od: J.F. <j...@p...onet.pl>
On Sun, 26 Jun 2011 18:02:43 +0200, Cavallino wrote:
>Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
>>>>>Mniej niż przy kołach napompowanych prawidłowo.
>>>> Ale mniej o 1% czy mniej o 20%, jakby to z promienia wynikalo ?
>>>Z promienia 20%?
>>>LOL !!!!! Chyba przy ciśnieniu rzędu 0 bar. ;-)
>> no wiesz - 30cm a 25 cm to 20%.
>
>Ale te 30 cm to może być profil 85 i profil 45 czy mniej.
>Jak chcesz ugiąć tą drugą oponę o 5 cm?
45 (procent) ale z ilu ? z 240mm ? to nadal 108mm.
J.