  • 161. Data: 2011-06-26 17:38:50
    Temat: Re: jak oni to robią ?
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Wojtek Borczyk" <b...@m...astro.amu.edu.pl> napisał w
    wiadomości news:alpine.BSF.2.00.1106261712410.84522@moon.astro.
    amu.edu.pl...

    > Śmiać mi się chce z tej Waszej całej dyskusji ;-) Pomijając już nawet
    > wątpliwą dokładność pomiaru prędkości samochodu przy pomocy GPS lub
    > fabrycznego szybkościomierza (i jedno i drugie sporo powyżej wspomnianych
    > 2%), to o ile Twoim zdaniem zmieni się promień toczny koła przy obniżeniu
    > ciśnienia z 2 bar na 1 bar?

    Obstawiam że niewiele.
    Założenie opon z nieco innym profilem da pewnie podobne przekłamania, a robi
    to wielu ludzi (np. zimą).

  • 162. Data: 2011-06-26 17:39:41
    Temat: Re: jak oni to robi? ?
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    > Ale mniej o 1% czy mniej o 20%, jakby to z promienia wynikalo ?

    Z promienia 20%?
    LOL !!!!!
    Chyba przy ciśnieniu rzędu 0 bar. ;-)

  • 163. Data: 2011-06-26 17:41:59
    Od: Wojtek Borczyk <b...@m...astro.amu.edu.pl>

    On Sun, 26 Jun 2011, J.F. wrote:

    > Juz kiedys pisalem. Promien napompowanego kola wynosi np 30cm.

    Dodaj jeszcze - *nieobciążonego* :) Bo obciążone koło się ugnie i jego
    obwód przestanie być okręgiem ;-)

    > Spuscisz powietrze, promien spadnie powiedzmy o 5 cm, ale obwod bieznika
    > nadal bedzie 188.4 .. no moze troche mniej, 187.4 cm powiedzmy. To po
    > jednym obrocie felgi auto ile przejedzie ?

    Obwód bieżnika minus tyle, ile ten bieżnik się "uślizgnie" względem
    podłoża (bo względem felgi opona się raczej nie obraca)? ;-)

    Pozdrawiam :)

    W.

  • 164. Data: 2011-06-26 17:51:19
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Cavallino wrote:

    > Obstawiam że niewiele.

    A w procentach?

  • 165. Data: 2011-06-26 17:58:31
    Od: Wojtek Borczyk <b...@m...astro.amu.edu.pl>

    On Sun, 26 Jun 2011, Cavallino wrote:

    > Obstawiam że niewiele.

    Nawet bardzo niewiele, co nie zmiania faktu, że ciśnienie w oponach *ma*
    wpływ na przekłamanie wskazań licznika samochodu (w przypadku
    szybkościomierza łatwo tego raczej nie zauważysz, ale licznik przebiegu z
    pewnością to zarejestruje, zwłaszcza na dłuższej trasie) :)

    Pozdrawiam :)

    W.

  • 166. Data: 2011-06-26 17:59:07
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 26 Jun 2011 17:39:41 +0200, Cavallino wrote:

    >Z promienia 20%?
    >LOL !!!!! Chyba przy ciśnieniu rzędu 0 bar. ;-)

    no wiesz - 30cm a 25 cm to 20%.
    Co prawda jak to Wojtek zauwazyl - powiedzmy 27 i 22 cm.

    J.

  • 167. Data: 2011-06-26 18:00:27
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    > A w procentach?

    Co w procentach?
    Nawet ugięcie opony przy spadku ciśnienia jest zależne od tylu różnych
    czynników, że za chińskiego boga nie wyznaczysz żadnej stałej (inaczej
    będzie przy wąskiej oponie o wysokim profilu, inaczej przy niskoprofilówce,
    gdzie czasem cały bok opony ma mniej cm niż ugnie się ta pierwsza).

    A co dopiero dalej mówić o zmianie obrotów koła, przy którym dochodzą
    dodatkowe czynniki.

  • 168. Data: 2011-06-26 18:02:43
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    > no wiesz - 30cm a 25 cm to 20%.

    Ale te 30 cm to może być profil 85 i profil 45 czy mniej.
    Jak chcesz ugiąć tą drugą oponę o 5 cm?

  • 169. Data: 2011-06-26 18:19:08
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Cavallino wrote:

    > Co w procentach?
    > Nawet ugięcie opony przy spadku ciśnienia jest zależne od tylu różnych
    > czynników, że za chińskiego boga nie wyznaczysz żadnej stałej

    Pytam na ile wg Ciebie znacząca dla pomiaru pokonanej odległosci
    jest zmiana geometrii koła wynikająca z mniejszej ilości powietrza?

  • 170. Data: 2011-06-26 19:16:37
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 26 Jun 2011 18:02:43 +0200, Cavallino wrote:

    >Ale te 30 cm to może być profil 85 i profil 45 czy mniej.
    >Jak chcesz ugiąć tą drugą oponę o 5 cm?

    45 (procent) ale z ilu ? z 240mm ? to nadal 108mm.

    J.