  • Data: 2009-07-27 18:05:52
    Temat: Re: ja w sprawie domowego studia
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Uzytkownik "Wojtek B." <a...@o...pl> napisal w wiadomosci
    news:h4kmgl$dge$1@news.onet.pl...
    > pisalem kilka tygodni temu o porade w sprawie domowego studia dla
    > poczatkujacego. Czytalem fora, przegladalem oferty i dowiedzialem sie przy
    > okazji ze oswietlenie dzielimy na stale ( nie znam fachowej nazwy) oraz
    > flash. Moje studio znajdowac sie bedzie w pokoju goscinnym o wymiarach ok
    > 6x5x2.5m. Narazie myslalem o zakupie dwoch zrodel swiatla i dwoch
    > softboxach, kazde o mocy ok 600W. ( portrety, dzieci, high i low key )
    Wybór zalezy od Ciebie.

    Mozesz kupic studioflesze, HMI
    http://www.quantuum.pl/detal.php?id=1211&lang=pl&cur
    r=PLN
    lub swietlówki
    http://afe.pl/catalog/product_info.php?cPath=22_107&
    products_id=1101
    Wada HMI jest brak regulacji mocy a swietlówek brak mozliwosci uzycia
    modyfikatorów.
    Konwencjonalne (zarowe) zródla uniemozliwiaja uzycie modyfikatorów ze
    wzgledu na duza ilosc uwalnianego ciepla. W kazdym razie - to chyba finalnie
    najdrozsze zródla swiatla.

    Nie kazdy lubi pracowac z blyskiem, ale to chyba swiatlo najbardziej
    uniwersalne. Jezeli bedziesz fotografowal cyfra, to bez problemu mozesz
    zmieniac czulosc z zakresu od 100-400, bez utraty jakosci. 600Ws wystarczy,
    jednak zwróc uwage, jak nisko mozesz cejsc z energia blysku. Jezeli nie
    bedziesz mógl zjechac bardziej niz 8x to moze cie czekac fotografowanie z
    przyslonami rzedu 8-11

    >Moje pytania to:
    > jakie wymiary powinny miec softboxy by byly w miare uniwersalne?

    Od 40x40 do 120x120. Do ludzi wzialbym jakis podluzny, np. 90x120 i 60x60.
    Radze softboksy z mozliwoscia podpiecia "grila" - siatki ukierunkowujacej
    swiatlo.
    Do portretu wygodny moze byc tzw. Radar - reflektor przypominajacy wok.

    > jakie oswietlenie... stale czy flash?

    Patrz wyzej.

    > czy mozna mieszac te dwa rodzaje oswietlenia razem?

    W KK ani KKS nie ma paragrafów wymierzajacych kare za takie mieszanie, wiec
    nie jest ono zabronione. Ale moze byc nielatwe - szczególnie, jezeli
    bedziesz mial swiatlo zarowe bez filtrów konwersyjnych. Lepiej posilkowac
    sie malymi fleszami.

    > Bede bardzo wdzieczny na naswietlenie mi tematu :)

    Prosze, inni pewnie tez cos dorzuca.

    A czym fotografujesz? Bo jezeli Nikonem, to moze rozwazysz lampy systemowe
    (np. 2xSB600) z parasolkami. Swiatla daja dosc, a jakby co zmiescisz toto w
    duzej kieszeni...