  • 1. Data: 2009-07-27 17:01:04
    Temat: ja w sprawie domowego studia
    Od: "Wojtek B." <a...@o...pl>

    pisalem kilka tygodni temu o porade w sprawie domowego studia dla
    poczatkujacego. Czytalem fora, przegladalem oferty i dowiedzialem sie przy
    okazji ze oswietlenie dzielimy na stale ( nie znam fachowej nazwy) oraz
    flash. Moje studio znajdowac sie bedzie w pokoju goscinnym o wymiarach ok
    6x5x2.5m. Narazie myslalem o zakupie dwoch zrodel swiatla i dwoch
    softboxach, kazde o mocy ok 600W. ( portrety, dzieci, high i low key ) Moje
    pytania to:
    jakie wymiary powinny miec softboxy by byly w miare uniwersalne?
    jakie oswietlenie... stale czy flash?
    czy mozna mieszac te dwa rodzaje oswietlenia razem?

    Bede bardzo wdzieczny na naswietlenie mi tematu :)
    Dzieki
    i pozdrawiam
    Wojtek

  • 2. Data: 2009-07-27 17:42:54
    Temat: Re: ja w sprawie domowego studia
    Od: cichybartko <c...@g...com>

    Wojtek B. pisze:
> [...]
    > jakie oswietlenie... stale czy flash?
    > czy mozna mieszac te dwa rodzaje oswietlenia razem?

    a jak ma się sprawa tła? Pytam z ciekawości bo sam to przerabiam ;)
    tylko że mam mniej miejsca. Tu masz artykuł z refleksjami Wantucha
    http://fotopolis.pl/index.php?n=7083
    Tam uzyskasz odpowiedź czy warto się bawić w ciągłe czy jednak flash.
    Ciągłe to z pewnością wysoka temperatura i żeby mocą dorównać błyskowemu
    z pewnością trzeba większego budżetu.

    --
    Pozdrawiam.
    Bartko.

  • 3. Data: 2009-07-27 18:05:52
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    Uzytkownik "Wojtek B." <a...@o...pl> napisal w wiadomosci
> [...]
    > 6x5x2.5m. Narazie myslalem o zakupie dwoch zrodel swiatla i dwoch
    > softboxach, kazde o mocy ok 600W. ( portrety, dzieci, high i low key )
    Wybór zalezy od Ciebie.

    Mozesz kupic studioflesze, HMI
    http://www.quantuum.pl/detal.php?id=1211&lang=pl&cur
    r=PLN
    lub swietlówki
    http://afe.pl/catalog/product_info.php?cPath=22_107&
    products_id=1101
    Wada HMI jest brak regulacji mocy a swietlówek brak mozliwosci uzycia
    modyfikatorów.
    Konwencjonalne (zarowe) zródla uniemozliwiaja uzycie modyfikatorów ze
    wzgledu na duza ilosc uwalnianego ciepla. W kazdym razie - to chyba finalnie
    najdrozsze zródla swiatla.

    Nie kazdy lubi pracowac z blyskiem, ale to chyba swiatlo najbardziej
    uniwersalne. Jezeli bedziesz fotografowal cyfra, to bez problemu mozesz
    zmieniac czulosc z zakresu od 100-400, bez utraty jakosci. 600Ws wystarczy,
    jednak zwróc uwage, jak nisko mozesz cejsc z energia blysku. Jezeli nie
    bedziesz mógl zjechac bardziej niz 8x to moze cie czekac fotografowanie z
    przyslonami rzedu 8-11

    >Moje pytania to:
    > jakie wymiary powinny miec softboxy by byly w miare uniwersalne?

    Od 40x40 do 120x120. Do ludzi wzialbym jakis podluzny, np. 90x120 i 60x60.
    Radze softboksy z mozliwoscia podpiecia "grila" - siatki ukierunkowujacej
    swiatlo.
    Do portretu wygodny moze byc tzw. Radar - reflektor przypominajacy wok.

    > jakie oswietlenie... stale czy flash?

    Patrz wyzej.

    > czy mozna mieszac te dwa rodzaje oswietlenia razem?

    W KK ani KKS nie ma paragrafów wymierzajacych kare za takie mieszanie, wiec
    nie jest ono zabronione. Ale moze byc nielatwe - szczególnie, jezeli
    bedziesz mial swiatlo zarowe bez filtrów konwersyjnych. Lepiej posilkowac
    sie malymi fleszami.

    > Bede bardzo wdzieczny na naswietlenie mi tematu :)

    Prosze, inni pewnie tez cos dorzuca.

    A czym fotografujesz? Bo jezeli Nikonem, to moze rozwazysz lampy systemowe
    (np. 2xSB600) z parasolkami. Swiatla daja dosc, a jakby co zmiescisz toto w
    duzej kieszeni...

  • 4. Data: 2009-07-27 19:03:22
    Od: "Wojtek B." <a...@o...pl>

    > A czym fotografujesz? Bo jezeli Nikonem, to moze rozwazysz lampy systemowe
    > (np. 2xSB600) z parasolkami. Swiatla daja dosc, a jakby co zmiescisz toto
    > w duzej kieszeni...

    fotografuje Canonem i mam Speedlite 430EX. W sumie moglbym zakupic druga
    lampe ale nie jestem przekonany czy 430EX jest wystarczajaco mocny, oraz
    musialbym uzywac parasolek ( o ile sie nie myle) bo nie spotkalem sie z
    softboxami do speedlitea.

  • 5. Data: 2009-07-27 19:15:53
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

> [...]
    > lampe ale nie jestem przekonany czy 430EX jest wystarczajaco mocny, oraz
    > musialbym uzywac parasolek ( o ile sie nie myle) bo nie spotkalem sie z
    Sa "parasolkosoftboksy", cena ponizej taniego softboksa...
    http://afe.pl/catalog/product_info.php?cPath=22_70&p
    roducts_id=389
    http://afe.pl/catalog/product_info.php?cPath=22_70&p
    roducts_id=387
    Na reporterska lampke takze daja sie zalozyc

    Co do Canona - nie poradze. Sam Uzywam Nikona i tam SB [6,8,9]xx pozwalaja
    na wyczynianie prawdziwych cudów - wlacznie ze zdalna regulacja mocy blysku.
    Do sterowania dwóch lamp wystarcza lampka wbudowana w D80...D700.
    Popatrz jak jest w Canonie.
    Co do mocy:
    Ostatnio 3-ma SB800/900 (2 z parasolkami) z pomoca swiatla dziennego (i na
    samych lampach takze) oswietlalem ludzi w pomieszczeniu duuuuzo wiekszym niz
    twoje. Pamietaj, ze bez problemu mozesz pójsc w 400 a w FF jeszcze wyzej.

  • 6. Data: 2009-07-27 20:13:32
    Od: "Wojtek B." <a...@o...pl>

> [...]
    > samych lampach takze) oswietlalem ludzi w pomieszczeniu duuuuzo wiekszym
    > niz twoje. Pamietaj, ze bez problemu mozesz pójsc w 400 a w FF jeszcze
    Dzieki Marcin, popatrze, poczytam i jeszcze troche poczekam zanim podejme
    decyzje
    Pozdro

  • 7. Data: 2009-07-27 22:10:42
    Od: "KrzysztofK" <krzysztof123(usun_cyfry_z_adresu)@456travelphoto.pl>

    > jakie oswietlenie... stale czy flash?

    Dawniej dostepne bylo tylko blyskowe w ludzkiej cenie.
    Teraz mozesz miec stale i niekoniecznie usilujace zweglic
    temat fotografowany... ;-)

    > czy mozna mieszac te dwa rodzaje oswietlenia razem?

    Mieszac tak, tylko pytanie o efekt jaki chcesz uzyskac.
    Jakby co to masz folie konwersyjne i mozesz oziebiac,
    ocieplac do woli...

    Zobacz na oferte Eltec'a
    http://www.eltec.alpha.pl/

    Maja sporo taniego sprzetu nawet nienajgorszej jakosci.
    A maly softbox aby go dostosowac do lampy blyskowej
    to potrzeba raptem dwie sruby i kawalek plaskownika.
    Ja tak zrobilem do outdorowej fotografii by nie bylo szkoda
    jak skasuje sie cos za duze pieniadze.
    Masz u nich statywy, rozne mocowania i ciekawe klosze na
    5 swietlówek po 600W swiatla...

    Pzdr
    KK

  • 8. Data: 2009-07-28 09:34:28
    Od: "Kokos" <k...@k...com>

> [...]
    > jakie oswietlenie... stale czy flash?
    > czy mozna mieszac te dwa rodzaje oswietlenia razem?
    >
    > Bede bardzo wdzieczny na naswietlenie mi tematu :)

    prowokacja!!!

  • 9. Data: 2009-07-28 13:40:29
    Od: "Wojtek B." <a...@o...pl>

    zadna prowokacja... pytam bo nie wiem, ale niektorzy wszedzie wesza jakiejs
    prowokacji :)
    ...co za swiat
    pozdro

  • 10. Data: 2009-07-28 13:44:21
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Wojtek B. napisał(a):
    > zadna prowokacja... pytam bo nie wiem, ale niektorzy wszedzie wesza
    > jakiejs prowokacji :)
    > ...co za swiat

    Każdy prowokator tak mówi !!!!
    ;-)