  • 31. Data: 2016-11-25 15:12:53
    Temat: Re: internet w samochodach - jak?
    Od: masti <g...@t...hell>

    Marek wrote:

    > No niestety nie, tak samo jak oprogramowanie ECU, zawarłeś w
    > momencie zakupu pojazdu tylko licencję na użytkowanie . W USA trwa
    > teraz walka o to by jednak użytkownik miał prawo do modyfikacji ecu
    > ale jeszcze nie wiadomo jak się to skończy.
    >
    > http://spectrum.ieee.org/cars-that-think/transportat
    ion/systems/its-now-temporarily-legal-to-hack-your-o
    wn-car

    na szczęście jeszcze nie jesteśmy w USA

    > Nie ma znaczenia kto kupuje.

    owszem ma.

    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 32. Data: 2016-11-25 18:04:07
    Od: "re" <r...@r...invalid>

    Użytkownik "Marek"

    No niestety nie, tak samo jak oprogramowanie ECU, zawarłeś w
    momencie zakupu pojazdu tylko licencję na użytkowanie .
    ---
    No to właśnie, o ile oprogramowanie jest producenta o tyle dane twoje. Ty
    jako użytkownik ich programu "jeździsz" na swoich danych a nie danych
    producenta. I jak producent chce też "pojeździć" to na wstępie żadnych praw
    do nich nie ma.

[...]

    Jejku, ale sprawa. :-) Ale tu nie chodzi o to, że nie masz prawa do
    modyfikacji ECU tylko, że nie masz prawa do modyfikacji oprogramowania
    producenta, które jest w ECU, czyli możesz sobie np wgrać całkiem swoje,
    jakieś open_ecu, gdzieśtam było w necie. I jeszcze może być kwestia
    homologacji, że nie możesz takiej zmiany wykonać w samochodzie i nadal
    twierdzić, że jest samochodem fabrycznym. Ale oczywiście nadal możesz sobie
    zarejestrować jako składaka :-)

    > nie myl pojazdów sprzedawanych konsumentom i B2B

    Nie ma znaczenia kto kupuje.
    ---
    Znaczenie ma takie, że biznes inne umowy zawiera.

  • 33. Data: 2016-11-25 21:19:50
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Fri, 25 Nov 2016 15:05:54 +0100, Marek napisał(a):

    > No niestety nie, tak samo jak oprogramowanie ECU, zawarłeś w
    > momencie zakupu pojazdu tylko licencję na użytkowanie .

    Zupełnie inną rzeczą jest oprogramowanie które uruchomiasz na jakimś
    sprzęcie, a inną są Twoje własne dane.

    Telefon jak kupujesz to też masz licencję na użytowanie telefonu, co nie
    oznacza że to oprogramowanie miało by prawo Cię podsłuchiwać i wysyłać
    treść Twoich rozmów do centrali.

> [...]
    >
    > http://spectrum.ieee.org/cars-that-think/transportat
    ion/systems/its-now-temporarily-legal-to-hack-your-o

    Amerykanie pod pewnymi względami są bardzo dziwni, do tego ich prawo oparte
    na precedensie często utrudnia zorientowanie się co tak naprawdę wolno, a
    czego nie (dopóki nie przepracujesz sam sprawy przed sądem).

    W Europie póki co nam to nie grozi, natomiast oczywiście różnych chętnych
    zabronić wszystkiego pewnie też mamy sporo :)

    > Nie ma znaczenia kto kupuje.

    A to jak najbardziej.
    Zupełnie inne prawa masz jako konsument, a inne jako klient biznesowy.

    Firmy mają dużo większą swobodę zawierania umów, konsument ma różne prawa
    których nie może się nawet zrzec.

  • 34. Data: 2016-11-25 21:42:18
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    Znalazłem coś ciekawego.
    Opcja 614 - internet, dopłata 502,-PLN
    Opcja 615 - aktywacja internetu, dopłata 0,-PLN

    Czyli jednak jest opcja internetu bez telefonu. Pytam więc ponownie, jak
    oni to robią?
    Jak będę mógł, to sprawdzę czy da się te opcje wyświetlić w jakimś info
    o samochodzie, czy są aktywne.

    I.

  • 35. Data: 2016-11-26 00:09:51
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 25 Nov 2016 21:19:50 +0100, Tomasz Pyra
    <h...@s...spam.spam> wrote:
    > A to jak najbardziej.
    > Zupełnie inne prawa masz jako konsument, a inne jako klient
    biznesowy.

    Ale ja nie o tym tyko o montowaniu modułów gsm do telemetri ecu. Trzy
    albo dwa lata temu brałem udział w spotkaniu z ludźmi co robią soft
    dla volva i już wtedy były moduły w fazie testów do samochodó
    konsumenkich.
    Stąd nie ma znaczenia kto kupuje bo moduł jest bo jest integralną
    częścią ecu.
    W 2016 miały być już w każdym volvo w standardzie, nie mam powodów by
    w to nie wierzyć, w projekt wydano grube $$$ i niemożliwe by go
    zarzucili i nie zrealizowali.

    --
    Marek

  • 36. Data: 2016-11-26 00:13:20
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 25 Nov 2016 14:12:53 -0000 (UTC), masti <g...@t...hell> wrote:
    > na szczęście jeszcze nie jesteśmy w USA

    Umową licencyjna obowiązuje każdego, nie ma od niej wyłączeń.

    > owszem ma.

    Nie ma, bo moduł będzie w każdym póježdzie.

    --
    Marek

  • 37. Data: 2016-11-26 00:38:42
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Sat, 26 Nov 2016 00:09:51 +0100, Marek napisał(a):

> [...]
    > W 2016 miały być już w każdym volvo w standardzie, nie mam powodów by
    > w to nie wierzyć, w projekt wydano grube $$$ i niemożliwe by go

    Oczywiście są takie moduły i technicznie mają taką możliwość nie tylko
    śledzić parametry silnika, ale też lokalizować samochód, rejestrować obraz
    z wnętrza i zewnętrza, sprawdzać kiedy, gdzie, z kim i jak jeździsz i
    wyszystko raportować grzecznie centrali koncernu i potencjalnie każdemu kto
    takie dane chciałby od nich kupić (np. Twój ubezpieczyciel)

    Natomiast czym innym jest techniczna możliwość, a czym innym prawo do
    skorzystania z takiej możliwości.

    Bo gdyby się okazało, że jakaś firma takie dane zbiera i przetwarza w
    swoich celach, to niewykluczone że w niejednym kraju beknęli by za to
    gorzej niż VW za swoje diesle.

  • 38. Data: 2016-11-26 00:40:53
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Sat, 26 Nov 2016 00:13:20 +0100, Marek napisał(a):

    > Umową licencyjna obowiązuje każdego, nie ma od niej wyłączeń.

    Praw płynących z ustaw nie można ograniczyć żadną licencją.
    Albo inaczej - licencja je ograniczająca jest nieważna w tej części lub w
    całości.

    > Nie ma, bo moduł będzie w każdym póježdzie.

    Moduł może sobie być, natomiast nie może narażać m.in. prywatności
    użytkownika.

  • 39. Data: 2016-11-26 12:08:12
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 26 Nov 2016 00:40:53 +0100, Tomasz Pyra
    <h...@s...spam.spam> wrote:
    > Praw płynących z ustaw nie można ograniczyć żadną licencją.
    > Albo inaczej - licencja je ograniczająca jest nieważna w tej części
    lub w
    > całości.

    Jakie ustawy łamie licencja na korzystanie z telemetri pompy
    wtryskowej??

    > Moduł może sobie być, natomiast nie może narażać m.in. prywatności
    > użytkownika.

    Jaką prywatność użytkownika naraża telemetria pompy wtryskowej?? Nie
    mówimy o telemteri lokakizacyjnej a technicznych parametrów silnika.
    To nie ma nic wspólnego z prywatnością użytkownika. Nie są zbierane
    żadne dane wrażliwe, przecież to jasne.

    --
    Marek

  • 40. Data: 2016-11-26 16:43:59
    Od: masti <g...@t...hell>

    Marek wrote:

    > Umową licencyjna obowiązuje każdego, nie ma od niej wyłączeń.

    mylisz się.

    > Nie ma, bo moduł będzie w każdym póježdzie.

    ma. jego istnienie nie oznacza, z mozęsz sobie z niego ssać dane.

    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?