  • 81. Data: 2014-12-07 21:34:44
    Temat: Re: filtry Marumi Exus
    Od: d...@v...pl

    W dniu niedziela, 7 grudnia 2014 16:18:57 UTC+1 użytkownik Marek napisał:
    > W dniu 2014-12-06 o 22:14, d...@v...pl pisze:

    > Ale z drugiej strony, jeśli zaczekać chwilę, to ten kicz stanie się za
    > parę lat sztuką, a potem znów kiczem. Tak więc nie należy tym się wcale
    > sugerować. Po drugie kicz to odczucie subiektywne. Pokaż to samo zdjęcie
    > 10 osobom spoza fachu a otrzymasz 10 lub więcej różnych opinii :-)

    Może określenie tania masówka będzie bardziej adekwatne.

    > Z wcześniejszego Twojego zdania jak i wcześniejszej dyskusji z Gotfrydem
    > można wywnioskowałem, że właśnie zero-jedynkowo podchodzisz do tematu.

    Do tematu zasadniczego dyskusji czyli czyli czy da się uzyskać dokładnie taki efekt
    na fotografii poprzez obróbkę, co przy użyciu polara, faktycznie- po prostu wiem że
    się nie da.
    Co więcej , od czasu do czasu testuję programy, które jakoby mają to robić, i prawdę
    mówiąc postępu nie widzę.

    > To jasne. Ale, jak doczytuję, rozmawiałeś o fotografii ogólnie.
    > Twierdziłeś, że fotografia kreatywna (czyli będąca czymś więcej niż
    > prostym maskowaniem etc) nie jest fotografią.

    A skąd.

    A więc np. planowanie
    > serii zdjęć w różnych miejscach, z różnym oświetleniem, kątami, porami
    > dnia etc. w celu wykonania z tego jednego dzieła uwłacza (jak
    > interpretuję Twoje słowa) Twoim zdaniem mianu fotografii. W wyniku
    > przetwarzania serii zdjęć powstaje z nich produkt niższej kategorii nie
    > zasługujący na miano fotografii. Czy to chciałeś przekazać?

    Nie uwłacza. Natomiast może fotografią nie być.

    > No więc właśnie! To znowu przeczy Twojemu ostremu stanowisku powyżej i
    > teraz czuję się zbity z tropu. Odczytuję co chwilę sprzeczne tezy.

    To nie są tezy sprzeczne. W przypadku szczególnym można jasno stwierdzić czy mamy do
    czynienia z jeszcze fotografią, czy już grafiką komputerową. Czasami ( w innym
    wypadku szczególnym ) jest to trudne do określenia.

> [...]
    > proces robienia zdjęcia za pomocą cyfrowego aparatu angażuje wbudowane w
    > aparat procedury graficzne. Bez tego nie powstałby nigdy JPG czy
    > jakikolwiek inny format. Aparat bardzo potrafi zmienić zdjęcie - np.
    > uczynić je monochromatycznym, czy zostawić 1 kolor (np. czerwienie) a
    > resztę zrobić monochromatycznym, rejestrować wielokrotnie na 1 klatce
    > plus wiele innych bajerów. Zastanawianie się więc jaki procent zmian na
    > komputerze nazwiemy grafiką komputerową nie ma sensu. Bo grafika
    > komputerowa powstaje już w body aparatu.

    Bzdura.

    > A co jeśli sam aparat wdraża własną wizję tego co jest przed obiektywem?
    > Każdy aparat to robi i nie da się tego wyłączyć bo wtedy obraz nie
    > powstanie.

    Mózg człowieka też to robi. Interpretuje bodźce. materiał światłoczuły w sumie też.

    > Właśnie... czyli kolaż wykorzystuje jako składnik fotografię. Kolaż to
    > fotografia bardziej przetworzona ale nadal fotografia moim zdaniem.
    > Widelec nie jest już metalem?

    Widelec może powstać z metalu.
    Nie każdy widelec jest metalowy, ale jednak pozostaje widelcem.

    > Zgodzę się. Tak jak wspomniany widelec ma nazwę widelec ale nie można
    > powiedzieć o nim, że nie jest metalowy. Prawda?
    A co z widelcem z tworzywa sztucznego czy drewna ? Jest mniej widelcem niż ten
    metalowy ?
    Pozdrawiam Marcin
    PS Kolaż z założenia może łączyć elementy rozmaite - niekoniecznie tylko i wyłącznie
    fotografie.

  • 82. Data: 2014-12-08 12:32:21
    Temat: Re: filtry Marumi Digital Pro
    Od: " 666" <...@...6>

    Właśnie się obkupiłem w linię Digital Pro, coś dla Was jeszcze zostawiłem
    ;-))
    www.amazon.com/s/ref=nb_sb_noss?url=field-keywords=M
    arumi+brass

    -----

  • 83. Data: 2014-12-08 12:34:57
    Od: " 666" <...@...6>

    W przypadku Ikei to akurat same meble na żywo nie różnią się od renderingu
    ;-)

    -----

  • 84. Data: 2014-12-08 19:46:30
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-12-07 o 21:34, d...@v...pl pisze:

> [...]
    > polara, faktycznie- po prostu wiem że się nie da. Co więcej , od
    > czasu do czasu testuję programy, które jakoby mają to robić, i prawdę

    Ja to nieco szerzej odczytałem - nie o polary chodziło lecz o to, że
    fotografia nie może zawierać elementów postprodukcyjnych. Ale o tym
    poniżej...

    A co do polarów - to taki soft musiałby bazować na magii aby wyczarować
    coś z niczego :-) Jeśli bez filtra masz wypalony placek, to żadna
    aplikacja nie dorysuje utraconych fragmentów. Nie ma nad czym za bardzo
    dywagować. Polary wnoszą dużo dobrego ale kosztem ev.

    > A skąd.

    "Będę się upierał że dorabianie detali których aparat nie zarejestrował,
    to już nie jest obróbka tylko malowanie zdjęcia na nowo."

    Właśnie tak to odczytałem.

    > Nie uwłacza. Natomiast może fotografią nie być.

    A to istotne złagodzenie stanowiska nastąpiło :-)

    > Bzdura.

    Bo?

    > Mózg człowieka też to robi. Interpretuje bodźce. materiał
    > światłoczuły w sumie też.

    Tym bardziej moje powyższe "bo ?" zasługuje na rozwinięcie skoro sam
    dostrzegasz teraz iż grafika powstaje na każdym etapie przetwarzania /
    percepcji.

    > A co z widelcem z tworzywa sztucznego czy drewna ?

    Pomijam gdyż miałem na myśli to iż uformowanie widelca z metalu (i
    wyłącznie z metalu), niezależnie od tego jaki stopień ingerencji w to
    formowanie nastąpił, nie pozbawia widelca bycia metalowym. Nadal
    reprezentuje sobą główny składnik z jakiego powstał nawet jeśli nie
    przypomina już sztabki czy pręta metalowego.

    > Jest mniej
    > widelcem niż ten metalowy ? Pozdrawiam Marcin PS Kolaż z założenia
    > może łączyć elementy rozmaite - niekoniecznie tylko i wyłącznie
    > fotografie.

    Racja. Ja niewerbalnie założyłem, że mowa jest tylko o fotografiach i
    Photoshopie oraz przesuwaniu / podbarwianiu / usuwaniu itd. pikseli z
    tych zdjęć.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 85. Data: 2014-12-09 00:49:49
    Od: d...@v...pl

    W dniu poniedziałek, 8 grudnia 2014 19:46:33 UTC+1 użytkownik Marek napisał:

    > Ja to nieco szerzej odczytałem - nie o polary chodziło lecz o to, że
    > fotografia nie może zawierać elementów postprodukcyjnych. Ale o tym
    > poniżej...

    Nie do końca. Moim zdaniem ( i nie tylko moim) obraz na którym dodano
    niezarejestrowane przez aparat elementy, przestaje być "zdjęciem". Jest to zabieg w
    wielu dziedzinach fotografii po prostu niedopuszczalny.

> [...]
    > aplikacja nie dorysuje utraconych fragmentów. Nie ma nad czym za bardzo
    > dywagować. Polary wnoszą dużo dobrego ale kosztem ev.

    Ano.

    W takim razie odczytujesz niezgodnie z moimi intencjami.

    > "Będę się upierał że dorabianie detali których aparat nie zarejestrował,
    > to już nie jest obróbka tylko malowanie zdjęcia na nowo."
    >
    > Właśnie tak to odczytałem.

    To cały czas w kontekście polara.

    > A to istotne złagodzenie stanowiska nastąpiło :-)

    Nie. Nie złagodzenie. Moje stanowisko jest twarde : dorabianie brakujących elementów
    czy tzw "głęboki retusz" powoduje że nie mamy już do czynienia z fotografią, a z
    grafiką komputerową. A milczące założenie było że rozmawiamy o fotografii.

    > Bo?

    Bo w fotografii mamy do czynienia z rejestracją obrazu za pomocą technik
    fotograficznych.
    Przykład : jeżeli soft aparatu będzie dodawał uśmiechy ludziom którzy w momencie
    robienia zdjęcia mieli ponure miny, to będzie to nie zdjęcie, ale grafika komputerowa
    powstała na poziomie aparatu.

    > Tym bardziej moje powyższe "bo ?" zasługuje na rozwinięcie skoro sam
    > dostrzegasz teraz iż grafika powstaje na każdym etapie przetwarzania /
    > percepcji.

    Jeżeli powstały obraz odzwierciedla to co obiektyw podał na matrycę, to jest to
    fotografia. Oczywiście, fotografia jest odwzorowaniem płaskim świata trójwymiarowego,
    więc z definicji "zinterpretowanym", jednak nie jest to obraz "wykreowany" a właśnie
    "zarejestrowany". Fotografia tzw kreatywna pozostaje fotografią tak długo jak bazuje
    na przekształcaniu tego obrazu, natomiast jeżeli polega na dodawaniu elementów
    niefotograficznych, to przesuwa się w stronę grafiki komputerowej. To właśnie jest
    ten obszar gdzie fotografia i grafika komputerowa się częściowo przenikają.

    Kolaż z założenia

    > Racja. Ja niewerbalnie założyłem, że mowa jest tylko o fotografiach i
    > Photoshopie oraz przesuwaniu / podbarwianiu / usuwaniu itd. pikseli z
    > tych zdjęć.

    Kolażem by było gdybyś połączył elementy kilku zdjęć ( niekoniecznie nawet zdjęć) w
    jeden obraz.
    Uwaga ! czasem w ten sposób określa się potocznie połączenie w jednym obrazie kilku
    zdjęć, ale nie jest to kolaż w znaczeniu ścisłym. Kiedyś nazywało się to "tablo" ,
    obecnie nie wiem dlaczego to słowo wyszło z użycia.
    > --
    > Pozdrawiam,
    > Marek

    Pozdrawiam Marcin

  • 86. Data: 2014-12-09 00:51:29
    Od: d...@v...pl

    W dniu poniedziałek, 8 grudnia 2014 12:32:25 UTC+1 użytkownik 666 napisał:
    > Właśnie się obkupiłem w linię Digital Pro, coś dla Was jeszcze zostawiłem
> [...]

    Marumi poszło w mosiężne oprawki ?
    Super !
    Pozdrawiam Marcin
    PS To tłumaczy zwyżkę cen.

  • 87. Data: 2014-12-09 05:58:44
    Od: T...@s...in.the.world

    In article <b...@g...c
    om>,
    d...@v...pl wrote:

    > Marumi poszło w mosiężne oprawki ?
    > Super !
    > Pozdrawiam Marcin
    > PS To tłumaczy zwyżkę cen.

    Ciekawe, ale przeciez to nie Exus tylko jakies Digital Pro.
    Tej linii nawet nie ma w katalogu Marumi.
    http://www.marumi-international.com/news/up_img/1412
    144613-366137.pdf
    Dziwne.

    --
    TA

  • 88. Data: 2014-12-09 16:05:07
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-12-09 o 00:49, d...@v...pl pisze:

> [...]
    > niezarejestrowane przez aparat elementy, przestaje być "zdjęciem".
    > Jest to zabieg w wielu dziedzinach fotografii po prostu

    Ok, to już mówiłeś i nie mam tu odmiennego zdania bo takie zabiegi mogą
    w np. "fotografii ubezpieczeniowej" jako przestępstwo nawet. Nie o tym
    mówimy.

    > W takim razie odczytujesz niezgodnie z moimi intencjami.

    A to w takim razie niepotrzebnie komentowałem.

    > To cały czas w kontekście polara.

    Ok - więc pojechałem nie w temacie. Sądziłem, że porzuciliście wątek
    polara na rzecz bardziej ogólnych zagadnień. Sorki.

> [...]
    > już do czynienia z fotografią, a z grafiką komputerową. A milczące
    > założenie było że rozmawiamy o fotografii.

    A skoro już ciągniemy ogólne dywagacje (z pominięciem wpływu polarów),
    to szczerze mówiąc ja osobiście nie potrafiłbym wyznaczyć granicy miedzi
    grafiką komputerową a fotografią artystyczną (aby oderwać się od
    dokumentującej etc). Prosty przykład: za pomocą aparatu robisz zdjęcie
    monochromatyczne - czy to już grafika komputerowa? Przecież obraz przed
    obiektywem był kolorowy. Jeśli tu są wątpliwości, to idźmy dalej. Ten
    sam aparat z innym programem robi zdjęcie monochromatyczne ale wszystkie
    czerwone obiekty, które były w kadrze pozostały czerwone. Czy to grafika
    komputerowa czy fotografia? Nigdzie nie jest używany zewnętrzny
    Photoshop. Egzystuje on na poziomie body aparatu. I jak to interpretować?

    *)

    > Bo w fotografii mamy do czynienia z rejestracją obrazu za pomocą
    > technik fotograficznych.

    Czym jest technika fotograficzna w epoce aparatów cyfrowych jak nie
    matrycą i Photoshopem w jednej obudowie?

    > Przykład : jeżeli soft aparatu będzie
    > dodawał uśmiechy ludziom którzy w momencie robienia zdjęcia mieli
    > ponure miny, to będzie to nie zdjęcie, ale grafika komputerowa
    > powstała na poziomie aparatu.

    Cytuję własne zdanie powyżej *), gdzie dokładnie to samo napisałem w
    innych słowach. Aparat ZAWSZE coś zmienia bo inaczej nie da się zrobić
    zdjęcia. Dodawanie uśmiechów ludziom to byłaby grafika komputerowa, a
    wspomniane obrazy monochromatyczne ze wstawkami kolorowymi już nie? A
    może jeszcze tak? Kto to rozstrzygnie? Jest jakaś definicja stawiająca
    granicę miedzy jednym a drugim? Instytucja? Zapewne nic takiego nie
    istnieje więc nie ma sensu rozgraniczać jednego od drugiego w kontekście
    przetwarzania fotografii. Sądzę, ze o typowej grafice komputerowej
    możemy mówić gdy obraz od podstaw budowany jest bez użycia fotografii w
    programach typu 3D Studio Max.

    Zapamiętaj to co powyżej napisałeś jako "teza 1". Odniosę się do niej
    poniżej.

> [...]
    > elementów niefotograficznych, to przesuwa się w stronę grafiki
    > komputerowej. To właśnie jest ten obszar gdzie fotografia i grafika

    Właśnie! No i doszliśmy do sedna. To właśnie starałem się Ci przekazać.
    Dodam, że obszar przenikania jest baaaardzo szeroki :) Zauważ, ze to
    stoi w sprzeczności z tezą 1. Nazwałeś zabieg dodawania uśmiechów
    grafiką komputerową. Efekt uśmiechu osiągniesz za pomocą filtra np.
    liquify poprzez proste przetworzenie jednego zdjęcia. A efekt końcowy
    nie pasuje do Twojej drugiej tezy:

    "Fotografia tzw kreatywna pozostaje fotografią tak długo jak bazuje na
    przekształcaniu tego obrazu"

    Jeśli aparat dorysuje te uśmiechy za pomocą deformacji elastycznej
    siatki nałożonej na dane zdjęcie, to jest to nadal fotografia zgodnie z
    drugą wersją Twojej tezy mimo iż wcześniej nie była.

    Wcale nie dziwię Ci się, że sam wygenerowałeś sobie sprzeczne myśli. To
    tylko dowodzi braku sensu w separowaniu pojęcia grafiki komputerowej w
    kontekście przetwarzania zdjęć. To jedno i to samo.

> [...]
    > kolaż w znaczeniu ścisłym. Kiedyś nazywało się to "tablo" , obecnie
    > nie wiem dlaczego to słowo wyszło z użycia.

    Zacytuję tu jedną z prac mojego idola w zakresie przetwarzania
    fotografii: Aarona Nace.

    Bardzo prosty:

    http://www.slrlounge.com/wp-content/uploads/2014/10/
    photoshop-modes-tutorial-album-cover-composite-skull
    -halloween-phlearn-slrlounge-photography-1-2.jpg

    I dużo bardziej złożony:

    http://phlearn.com/wp-content/uploads/2012/09/Dark-F
    orce-Slider.jpg

    Jak byś określił obie prace nie wiedząc jaki był warsztat? Kolaż, tablo,
    grafika komputerowa? A teraz odpowiedz na to samo pytanie gdy powiem Ci,
    że jest to zwykła składanka kilku zdjęć tyle tylko, ze ta druga zajęła
    mu niecałe 3h pracy. I teraz jak to nazwiesz?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 89. Data: 2014-12-09 17:57:04
    Od: d...@v...pl

    W dniu wtorek, 9 grudnia 2014 16:05:11 UTC+1 użytkownik Marek napisał:

> [...]
    > to szczerze mówiąc ja osobiście nie potrafiłbym wyznaczyć granicy miedzi
    > grafiką komputerową a fotografią artystyczną (aby oderwać się od

    Bo też to właśnie jest ta strefa nieostrości, gdzie panuje duża dowolność. Patrząc na
    jakąś pracę można się zastanawiać czy to bardziej mocno zmodyfikowana fotografia, czy
    już grafika komputerowa. Poruszamy się tu w strefie umowności.

    Prosty przykład: za pomocą aparatu robisz zdjęcie
    > monochromatyczne - czy to już grafika komputerowa? Przecież obraz przed
    > obiektywem był kolorowy. Jeśli tu są wątpliwości,

    Nie, nie ma. zdjęcia monochromatyczne to dalej zdjęcia. fakt że nie zarejestrowano na
    nich koloru jako koloru nie ma znaczenia. To jest tylko i wyłącznie fotografia.

> [...]
    > komputerowa czy fotografia? Nigdzie nie jest używany zewnętrzny
    > Photoshop. Egzystuje on na poziomie body aparatu. I jak to interpretować?

    Dalej fotografia. Niezależnie czy robisz to z poziomu aparatu, zewnętrznego programu
    graficznego czy pod powiększalnikiem.

    > *)

    > Czym jest technika fotograficzna w epoce aparatów cyfrowych jak nie
    > matrycą i Photoshopem w jednej obudowie?

    Tutaj nic się nie zmieniło.
    Po prostu dziś każdy szarak może za pomocą zadanego algorytmu przerobić zdjęcie na
    grafikę komputerową lub też stylizować je na wykonane technikami klasycznej
    fotografii artystycznej. Tudzież łączyć oba te podejścia.

> [...]
    > przetwarzania fotografii. Sądzę, ze o typowej grafice komputerowej
    > możemy mówić gdy obraz od podstaw budowany jest bez użycia fotografii w

    Spotkałeś się kiedyś z pojęciem "cyfrowa ciemnia" ?
    Te bardzo restrykcyjne zasady miały wyznaczyć granicę obróbki obrazu, oddzielającą
    fotografię od grafiki komputerowej.
    Problem w tym że nie stosuje się ich do "fotografii artystycznej" , gdzie grafika
    komputerowa i fotografia przenikają się płynnie.
    Ale i tu idzie nowe albo jak chcesz wraca stare w nowej odsłonie.

> [...]
    > nie pasuje do Twojej drugiej tezy:
    >
    > "Fotografia tzw kreatywna pozostaje fotografią tak długo jak bazuje na

    Nie miałem na myśli efektu skraplania (liquify) tylko "dodanie" uśmiechów.
    Nie najszczęśliwszy przykład podałem.

> [...]
    > tylko dowodzi braku sensu w separowaniu pojęcia grafiki komputerowej w
    > kontekście przetwarzania zdjęć. To jedno i to samo.

    Problem ten rozwiązano już lata temu. Jeżeli operujemy na narzędziach znanych z
    tradycyjnej fotografii, to mamy do czynienia z fotografią. Jeżeli stosujemy narzędzia
    jej niedostępne, to jest to grafika komputerowa. Przy okazji do sfery grafiki
    wyleciało sporo starych technik fotografii artystycznej.
    W jakimś tam skrócie, z fotografią mamy do czynienia tak długo jak rejestrujemy to co
    nam obiektyw na sensorze narysuje.

> [...]
    photoshop-modes-tutorial-album-cover-composite-skull
    -halloween-phlearn-slrlounge-photography-1-2.jpg

    Multiekspozycja.

    > I dużo bardziej złożony:
    >
    > http://phlearn.com/wp-content/uploads/2012/09/Dark-F
    orce-Slider.jpg

    Grafika komputerowa.
    Kryteria- patrz wyżej.

> [...]
    > że jest to zwykła składanka kilku zdjęć tyle tylko, ze ta druga zajęła
    > mu niecałe 3h pracy. I teraz jak to nazwiesz?

    Pozdrawiam Marcin
    PS najlepsze jest to że takie dyskusje trwają od momentu kiedy techniki
    fotografowania zaczęły pozwalać na jakąś tam swobodę przekształcania obrazu. Albo i
    od początku istnienia fotografii.
    Przykład : ktoś wymyślił coś co nazwano izohelią. Była to technika wykorzystująca
    warsztat fotograficzny, ale dająca efekt typowy dla grafiki.
    Boje jak to zaszufladkować zaangażowały wszystkie branżowe czasopisma w kraju...

  • 90. Data: 2014-12-09 21:59:04
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-12-09 o 17:57, d...@v...pl pisze:

    > Spotkałeś się kiedyś z pojęciem "cyfrowa ciemnia" ?

    Masz na myśli wywoływarki typu ACR czy LR czy DxO czy... ? Jeśli coś
    innego masz na myśli, to pewnie dalsze wypowiedzi moje będą pozbawione
    sensu.

    > Te bardzo
    > restrykcyjne zasady miały wyznaczyć granicę obróbki obrazu,
    > oddzielającą fotografię od grafiki komputerowej.

    Sęk w tym, że w programach typu LR można np. klonować fragmenty zdjęcia,
    zmieniać wiele parametrów czyli "dorysowywać uśmiechy". Tak więc te
    granice zostały dawno przekroczone.

> [...]

    > Nie miałem na myśli efektu skraplania (liquify) tylko "dodanie"
    > uśmiechów. Nie najszczęśliwszy przykład podałem.

    Czegoś musiałem się trzymać. :-)

> [...]
    > znanych z tradycyjnej fotografii, to mamy do czynienia z fotografią.
    > Jeżeli stosujemy narzędzia jej niedostępne, to jest to grafika

    Ciemnia cyfrowa w rozumieniu j/w wykracza możliwościami daleko poza
    tradycyjną fotografię, w której na bliźniaczym poziomie przetwarzania
    można było osiągnąć znacznie mniejsze efekty niż na wywoływarkach RAWów.
    Więc już na tym poziomie powinna się załamać definicja fotografii w/g
    Twojej interpretacji, prawda? Byle zdjęcie po przejściu przez taką
    maszynerię stanie się grafiką cyfrową. Wystarczy, że nasycenie podniosę
    czy wyostrzę pół zdjęcia lub usunę plamy po syfach na matrycy - nie
    wspominając o bardziej zaawansowanych korektach.

    > Przy okazji do sfery grafiki wyleciało sporo starych
    > technik fotografii artystycznej.

    Wyleciało czy wleciało?

    photoshop-modes-tutorial-album-cover-composite-skull
    -halloween-phlearn-slrlounge-photography-1-2.jpg

    > Multiekspozycja.

    Nie do końca - dwa zdjęcia są rentgenowskie (czaszka i wąż) :-)

    orce-Slider.jpg

    > Grafika komputerowa. Kryteria- patrz wyżej.

    Nawet jeśli nic nie zostało dorysowane?

    > Pozdrawiam Marcin PS najlepsze jest to że takie dyskusje trwają od
    > momentu kiedy techniki fotografowania zaczęły pozwalać na jakąś tam
    > swobodę przekształcania obrazu.

    No i chcę wykazać, że te dyskusje nie prowadzą do żadnych wniosków.
    Jeśli powstają definicje co jest fotografią a co już nie, to mają one
    zasięg lokalny, nierzadko do poziomu jednego wyznawcy danej definicji :-D

> [...]
    > technika wykorzystująca warsztat fotograficzny, ale dająca efekt
    > typowy dla grafiki. Boje jak to zaszufladkować zaangażowały wszystkie

    Rewelacyjny kolejny przykład na potwierdzenie mojej tezy - że nie ma
    sensu oddzielać grafiki komputerowej od fotografii (przy założeniu
    tworzenia grafiki z autentycznych fotografii rzecz jasna). Z przekąsem
    stwierdzę, że w/g kryteriów jakie zaprezentowałeś była to grafika
    komputerowa lecz jej autorzy zapomnieli wynaleźć komputera :-D Zresztą
    jeszcze bardziej wyuzdane efekty osiągał wspomniany przeze mnie Erwin
    Blumenfeld.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek