  • 11. Data: 2011-05-05 09:16:33
    Temat: Re: fantastyczne zdjęcia - jak je robić ?
    Od: Jakub Wróblewski <j...@m...edu.pl>

    Witam,

    "Janko Muzykant" <j...@w...pl> wrote in message
    news:iptjmj$p6o$1@news.onet.pl...
    > He, ten sprzęt należy jak najszybciej sprzedać. Nadchodzi era cyfrowych
    > t/s, każdy nowy aparat ma to na pokładzie.

    A prostowanie architektury? Można niby komputerowo, ale traci się
    rozdzielczość, ew. trzeba robić nadmiarowo szerokim kątem.

    Pozdrawiam,
    Jakub Wróblewski

  • 12. Data: 2011-05-05 09:39:35
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Jakub Wróblewski napisał(a):
    > Witam,
    >
    > "Janko Muzykant" <j...@w...pl> wrote in message
    >
    > A prostowanie architektury? Można niby komputerowo, ale traci się
    > rozdzielczość, ew. trzeba robić nadmiarowo szerokim kątem.

    W przypadku architektury najczęściej można ten ubytek skompensować składając panoramy
    z wielu zdjęć (często
    wystarczą cztery). Wadą takiego podejścia (zresztą podobnie do "prostowania"
    pojedynczego zdjęcia) jest to, że
    przed złożeniem panoramy (przed prostowaniem) nie widać przerysowań związanych z
    perspektywą.

    Natomiast używając obiektywu T&S można bardziej świadomie wybrać punkt widzenia,
    właśnie biorąc pod uwagę
    przerysowania perspektywiczne na docelowym obrazie.

    Ale jaka jest obecnie praktyka wśród zawodowców tematu?
    Nie wiem.

    --
    Mirek

  • 13. Data: 2011-05-05 10:07:05
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    Ptas pisze:

    > Poklon powoduje wlasnie, ze obiekty bedace w tej samej
    > odleglosci od fotografujacego sa ostre tylko w czesci kadru ....

    Właśnie to napisałem: "pokłon" symuluje małą głębię ostrości
    powodując, że ostra jest środkowa część kadru, zamiast
    obiektów w określonej odległości od fotografującego.
    Widać to też na zdjęciu 29 (??????-?????): góra wieżowca
    jest nieostra, chociaż jest w odległości prawie takiej samej,
    jak dół. A znacznie odleglejsze obiekty w tle (ale w środkowej
    części zdjęcia) są ostre. Wygląda to interesująco tylko
    na pierwszy rzut oka, ale po chwili widać oszustwo. Dawno
    temu podobnie robiło się telewizję kolorową: zakładając
    na czarno-biały kineskop barwioną szybę. U góry niebieską
    (niebo), na dole zielono-brązową (trawa).
    Przypuszczam, że tutaj efekt został uzyskany cyfrowo.

    Prawdziwe zdjęcie z taką głębią ostrości wymagałoby aparatu
    wielkoformatowego. Ale naprawdę wielkoformatowego, z kliszą
    o rozmiarach kilku metrów kwadratowych i obiektywem
    wielkości samochodu...

    P.

  • 14. Data: 2011-05-05 10:16:00
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    Jakub Wróblewski pisze:

    > A prostowanie architektury? Można niby komputerowo, ale traci się
    > rozdzielczość, ew. trzeba robić nadmiarowo szerokim kątem.

    Prostowanie całkiem dobrze wychodzi "komputerowo".
    A przy metodzie "analogowej" (z przechylanym obiektywem)
    pojawiają się takie efekty, jak na zdjęciach z Moskwy:
    trudności z ustawieniem ostrości na całej powierzchni
    zdjęcia jednocześnie. Nieznaczna utrata rozdzielczości
    przy cyfrowej korekcji geometrii może być mniejsza
    niż problemy z ostrością w metodzie "analogowej".
    Efekty prostowania "komputerowego" i "analogowego" przy
    dobrym wykonaniu powinny być jednakowe.

    P.

  • 15. Data: 2011-05-05 10:41:57
    Od: "Ptas" <p...@p...onetCC.pl>

    Użytkownik "Piotrne" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Widać to też na zdjęciu 29 (??????-?????): góra wieżowca
    > jest nieostra, chociaż jest w odległości prawie takiej samej,

    To chyba nie tak do konca. Zalozmy, ze stane przed pionowa sciana, aparat
    poziomo. Jezeli teraz zdrobic poklon w plaszczysnie pionowej (morda szkla np
    w dol) i ustawic ostrosc na centralny punkt kadru wowczas zarowno gora jak i
    dol sciany beda nieostre. Wracajac do wiezowca przy obiektywie z poklonem
    jak najbardziej gora i dol moga byc nieostre z tym zastrzezeniem, ze jedna
    niostrosc wynika z "ostrzenia za blisko" a druga "za daleko".

    Inaczej mowiac zdjecie plaskiego przedmiotu wykonane z poklonem mozna latwo
    podrobic technika cyfrowa.

    > A znacznie odleglejsze obiekty w tle (ale w środkowej
    > części zdjęcia) są ostre.

    I tu wlasnie poznac, czy cyfrowo czy z poklonem. Dla techniki cyfrowej
    powstaje ostry "pas zdjecia", ktory przy rzeczywistym poklonie bedzie
    wykazywal elementy wynikajace z zronej ostrosci dla roznych planow.

> [...]
    > (niebo), na dole zielono-brązową (trawa).
    > Przypuszczam, że tutaj efekt został uzyskany cyfrowo.

    Bardzo prawdopodobne, ze masz racje - male mam doswiadczenie. Moja pierwsza
    odpowiedz dotyczyla przykladu "z dzwigiem", ktory wydaje mi sie nie do konca
    trafiony.

    > Prawdziwe zdjęcie z taką głębią ostrości wymagałoby aparatu
    > wielkoformatowego. Ale naprawdę wielkoformatowego, z kliszą
    > o rozmiarach kilku metrów kwadratowych i obiektywem
    > wielkości samochodu...

    A tu juz nie rozumiem. Obiektyw z dosyc krotka ogniskowa i mocnym poklonem
    powinien moim zdaniem dac efekt bardziej zblizony do cyfrowego ....

    > P.

    Pozdrawiam,

    Ptas

  • 16. Data: 2011-05-05 12:24:07
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    Ptas pisze:

    > A tu juz nie rozumiem. Obiektyw z dosyc krotka ogniskowa i mocnym poklonem
    > powinien moim zdaniem dac efekt bardziej zblizony do cyfrowego ....

    Chodziło mi o uzyskanie rzeczywistej głębi ostrości
    np. od 150 metrów do 200 metrów (obiekty bliższe niż 150 m
    i dalsze niż 200 m nieostre). Tego nie da się zrobić obiektywem
    o normalnych rozmiarach, bo dla niego wszystko powyżej 20 metrów
    to już "nieskończoność". Obiektyw musi być duży, bardzo duży.
    Profesjonalny :)

    P.

  • 17. Data: 2011-05-05 12:37:42
    Od: "Ptas" <p...@p...onetCC.pl>

> [...]
    > o normalnych rozmiarach, bo dla niego wszystko powyżej 20 metrów
    > to już "nieskończoność". Obiektyw musi być duży, bardzo duży.

    Prawda jak najbardziej dla zdjec robionych bez poklonow :)

    Przy "klanianiu sie" obiektywem juz nie. Zerknij sobie tutaj:
    http://barteess.blogspot.com/2011/02/kilka-obrazkow-
    z-toronto.html

    Znajomy kupil sobie taka zabawke o nazwie Lensbaby Composer. To jest szklo
    szerokokatne, tutaj zapiete do C5D. To oczywiscie zabawka i zadne optyczne
    dzielo sztuki ale zwroc uwage, ze pomijajac generalny spadek ostrosci na
    obrzezach kadru mozna bez problemu uzyskac budynki ostre po srodku i poza
    ostroscia w obszarach bardziej skrajnych.

    Tak wiec nie potrzeba duzeeego obiektywu dla wykoania zdjec "w stylu" tych,
    do ktorych odnosi sie autor tego watku.

    Pozdrawiam,

    Ptas

  • 18. Data: 2011-05-05 16:17:16
    Od: "marcin.STIG.saldat" <s...@p...pl>

> [...]
    > ostroscia w obszarach bardziej skrajnych.
    >
    > Tak wiec nie potrzeba duzeeego obiektywu dla wykoania zdjec "w stylu" tych,

    Tyle, ze optycznie to bedzie zupelnie inna bajka. Nie mowiac juz o tym,
    ze z LensBaby wychodzi generalnie jakies rozmyte niewiadomoco a nie
    zdjecie z mala GO. :)
    BTW zamiast kupowac LensBaby, lepiej sie pobawic cyfrowo. Raz, ze daje
    to wieksza kontrole nad efektem koncowym, a dwa -- "nieuszkodzone"
    fragmenty obrazu maja tak dobra jakosc, jak przystalo na uzyty obiektyw,
    a nie taka, jaka daje plastik z LB. ;)

    --
    Pozdrawiam,
    marcin.STIG.saldat

  • 19. Data: 2011-05-05 17:05:56
    Od: "Adam Jedrysik / jedrysik.com" <""temp\"@gethe@s...@j...com">

> [...]
    > pojawiają się takie efekty, jak na zdjęciach z Moskwy:
    > trudności z ustawieniem ostrości na całej powierzchni

    Z tym, że nie prostuje się pokłonem a przesunięciem.
    Płaszczyzna ostrości nadal jest równoległa do materiału rejestrującego.

    --
    Pozdrawiam, Adam Jędrysik
    www: http://jedrysik.com | fotografia

  • 20. Data: 2011-05-05 17:14:18
    Od: "Adam Jedrysik / jedrysik.com" <""temp\"@gethe@s...@j...com">

    > Niestety to jest tylko symulacja. Prawdziwy efekt mógłby zostać
    > osiągnięty obiektywem o ogniskowej rzędu kilku metrów.
    Albo zwyczajnym pokłonem...
    Ciężko stwierdzić czy tylko symulacja, w większości kadry są na
    tyle łatwe, że faktycznie o uzyskanie takiego efektu cyfrowo nietrudno.

    > Tutaj po prostu uzyskuje się rozmycie w górnej i dolnej części zdjęcia.
    > Taki sam efekt można uzyskać z normalnego, ostrego zdjęcia
    > późniejszą obróbką cyfrową.
    Jest jednak kadr numer 3...

    > Analogową zresztą też - można krzywo
    > trzymać (nachylić) naświetlany papier pod powiększalnikiem
    > i ustawić ostrość na jego środkową część.
    To właśnie symulacja.
    3ki otwartym obiektywem w ten sposób nie da się wykonać.

    > Gdyby efekt był prawdziwy, ostrość zależałaby od odległości
    > obiektu na zdjęciu a nie miejsca na zdjęciu.
    Przy pochylonej płaszczyźnie?
    O regule Scheimpfluga słyszałeś?
    Krótko mówiąc, im bardziej pochylony obiektyw tym bardziej
    płaszczyzna ostrości jest prostopadła do materiału.
    W bardzo dużym skrócie...

    Poza tym rozmycie świateł na jedynce też jest dość naturalne.