  • 91. Data: 2015-09-08 17:53:28
    Temat: Re: elektryczny zamek - samoróbka - energooszczędny
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Piotr Wyderski" <p...@n...mil> napisał w wiadomości
    news:msmv76$288$2@node2.news.atman.pl...

    > To jest znów problem projektowy interfejsu. Powinien dostać
    > co najmniej ostrzegawczy sygnał dźwiękowy, a może i neonem
    > po oczach, że kluczowa dla powodzenia lotu funkcja zmieniła
    > swój stan. I potwierdzić.

    Z tego co pokazali to jakiś jeden, mały, podświetlony kwadracik (wśród
    dziesiątków innych) zgasł.
    Autopilot wtedy nie wyłączył się całkiem tylko zmienił tryb pracy i zamiast
    prowadzić do pasa i lądować zaczął utrzymywać zadany przez pilota kierunek
    (skoro ruszył wolantem tzn., że zadał kierunek), a ta lampka sygnalizowała
    tryb pracy. Działo się kilkanaście mil przed lotniskiem pod sam koniec
    ostatniego zakrętu przed lądowaniem. Utrzymywany kierunek różnił się od
    prawidłowego chyba o 1 stopień, a opadanie było prawidłowe, była mgła, a
    100..300m obok lotniska była góra. Drugiemu pilotowi coś się nie zgadzało z
    GPS, ale pierwszy go uspokajał, że się zdarza i że zaraz sam wyrówna. Żaden
    nie zauważył tej lampki.
    P.G.

  • 92. Data: 2015-09-08 17:57:01
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > A potem masz taki Smolensk, pilot ma pol sekundy na wyrwanie maszyny, a
    > Ty chcesz potwierdzac :-)

    Nie musi wpisywać szesnastocyfrowego PIN, wystarczy "fire" na joysticku. ;-)

    Nie wiem, jak to powinno być prawidłowo wykonane, natomiast
    wiem, że zmiana stanu kluczowego elementu systemu nie może
    przejść niezauważona. A czy to ma być lampka, dźwięk, czy
    sterowany elektromagnesem szpikulec kłujący w tyłek -- to
    zadanie dla ekspertów.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 93. Data: 2015-09-08 18:00:54
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Ale zmiana biegu to nie taka precyzyjna operacja jak ladowanie.
    >
    > A tu jeszcze zobacz - jeden pilot ma z prawej, drugi z lewej,
    > a potem awansuje i zmienia fotel ...

    Airbus to konsorcjum firm z Wielkiej Brytanii i reszty Europy.
    Więc musi być sprawiedliwie -- dla tych co wolą z prawej, i dla
    tych, co z lewej.

    --
    Jarek

  • 94. Data: 2015-09-08 18:01:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Wyderski" napisał w wiadomości
    >Natomiast skrzynia biegów to kolejny relikt dawnych epok. Sprawy
    >optymalnego zasprzęglenia jednostki napędowej zostały już dawno
    >rozwiązane i nie powinny zaprzątać głowy kierowcy, tak samo, jak
    >nie pociąga on za sznureczek połączony z zaworami wtrysku, by je
    >otworzyć w stosownym momencie cyklu pracy silnika. Jedyny chyba

    Relikt, relikt, ale do niedawna chyba jednak mial zalety.
    Cos, co sie sprawdzalo przy benzynie po 1$/galon, niekoniecznie bylo
    dobre w Europie.

    Ciekawe skrzynie to DSG ... i moze ta elektryczna z hybrydowego
    Priusa.
    Ale niech sie cos w takiej skrzyni stanie, jakis drobiazg, zimny lut -
    to chyba wole zaprzatac sobie glowe zmiana biegu :-)

    >prawdziwy problem z automatem jest taki, że nie za bardzo jest
    >jak powiedzieć mu o planowanym manewrze, np. wyprzedzania.
    >Przy wykorzystaniu joysticka banalne.

    Dodatkowy przycisk ? Mozna i na kierownicy, mozna w pedale, a mozna
    sprzac z radarem/kamera przednia :-)

    >Odważne to będzie wypieprzenie pilota, bo to z jego winy dochodzi
    >obecnie do większości katastrof. Tylko ludki mają atawistyczne obawy,
    >że kieruje robot.

    Myslisz, ze jak masowo przejdziemy na automaty, to sie nie okaze, ze i
    one zawodza, i to czesciej niz piloci ?

    J.

  • 95. Data: 2015-09-08 18:01:31
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Piotr Gałka wrote:

    > Z tego co pokazali to jakiś jeden, mały, podświetlony kwadracik (wśród
    > dziesiątków innych) zgasł.

    Już tu jest problem z interfejsem: pokazuje tak dużo, że ludzki mózg
    nie jest w stanie zauważyć zmiany kluczowego parametru. Niech się
    eksperci głowią nad tym, co zrobić, by pokazać tylko informacje ISTOTNE.
    Niejedna gra komputerowa ma lepiej przemyślane sterowanie.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 96. Data: 2015-09-08 18:03:45
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Wyderski napisał:

> [...]
    > przejść niezauważona. A czy to ma być lampka, dźwięk, czy
    > sterowany elektromagnesem szpikulec kłujący w tyłek -- to

    To ostatnie mi się podoba. W lotnictwie chyba jeszcze nie było
    stosowane. Radzę czym prędzej złożyć wniosek patentowy.

    --
    Jarek

  • 97. Data: 2015-09-08 18:10:24
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Relikt, relikt, ale do niedawna chyba jednak mial zalety.

    Oczywiście, że miał, bo pozwalał na łatwe wyrażenie intencji.
    Chcę wyprzedzać, to zmieniam bieg *przed manewrem*, a nie każę
    się domyślać mułowatemu automatowi, co właśnie robię. Ale on
    nie jest zły dlatego, że sobie słabo radzi, tylko dlatego, że
    reaguje na bieżące, a nie przyszłe wydarzenia. Dlatego trzeba
    mu te informacje jakoś dostarczyć. Bo zmieniać biegi to on
    potrafi lepiej niż człowiek.

    > Ciekawe skrzynie to DSG

    Owszem, jest znaczny postęp w stosunku do "wajchy", ale
    takie skrzynie są chyba znacznie rzadsze niż pełne automaty.

    > Ale niech sie cos w takiej skrzyni stanie, jakis drobiazg, zimny lut -
    > to chyba wole zaprzatac sobie glowe zmiana biegu :-)

    Prędzej pęknie Ci... opona. ;-)

    > Myslisz, ze jak masowo przejdziemy na automaty, to sie nie okaze, ze i
    > one zawodza, i to czesciej niz piloci ?

    Nie znam statystyk, ale automat można lepiej przetestować
    i nigdy się nie męczy. Problem w tym, że dla niego każdy manewr
    jest tak samo mądry/głupi.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 98. Data: 2015-09-08 18:27:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    J.F. wrote:
    >Owszem, jest znaczny postęp w stosunku do "wajchy", ale
    >takie skrzynie są chyba znacznie rzadsze niż pełne automaty.

    Ostatnio mam wrazenie ze WV robi je masowo i inne europejskie firmy
    tez.

    Ale to jest tez postep w stosunku do "zwyklego automatu".

    >Prędzej pęknie Ci... opona. ;-)

    Telewizor sie psuje, komputer sie psuje, telefon sie psuje, bywa ze i
    elektronika w samochodzie sie psuje, to czemu falownik w Toyocie
    mialby byc bezawaryjny ?

    >Nie znam statystyk, ale automat można lepiej przetestować
    >i nigdy się nie męczy. Problem w tym, że dla niego każdy manewr
    >jest tak samo mądry/głupi.

    Ale sytuacje sa rozne. I wszystkiego nie przetestujesz.
    Czujniki tez sie potrafia zepsuc, i automat glupieje ...

    J.

  • 99. Data: 2015-09-08 18:32:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Piotr Gałka wrote:

> [...]
    >ISTOTNE.
    >Niejedna gra komputerowa ma lepiej przemyślane sterowanie.

    To juz chyba nastapilo - teraz w kokpicie dwa czy trzy monitory i
    trzeba selekcjonowac co na nich wyswietlac.

    W starszych samolotach te lampki mialy jeszcze piszczyk, ale byc moze
    wylaczenia nie sygnalizowali.

    Tylko co z tego - wymyslaja jakies skomplikowane systemy, a potem sie
    pilot budzi bez paliwa.
    Zarowka rezerwy w maluchu nie zawodzila :-)

    J.

  • 100. Data: 2015-09-08 18:32:48
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Telewizor sie psuje, komputer sie psuje, telefon sie psuje, bywa ze i
    > elektronika w samochodzie sie psuje, to czemu falownik w Toyocie mialby
    > byc bezawaryjny ?

    Nie będzie bezawaryjny, ale nie będzie też jedynym awaryjnym
    elementem samochodu. Jak Ci strzelą hamulce, zatnie się
    sterowanie gazem, lub pęknie opona, to będziesz nucił "Polacy,
    nic się nie stało"? ;-)

    > Czujniki tez sie potrafia zepsuc, i automat glupieje ...

    Człowiek też. "To ja lecę w jarze?!"

    Pozdrawiam, Piotr