-
91. Data: 2015-09-08 17:53:28
Temat: Re: elektryczny zamek - samoróbka - energooszczędny
Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>
Użytkownik "Piotr Wyderski" <p...@n...mil> napisał w wiadomości
news:msmv76$288$2@node2.news.atman.pl...
> Piotr Gałka wrote:
>
>> Zwykły wolant też. Była taka katastrofa. Pilot lekko ruszył wolantem
>> (przypuszczają, że sięgał po kawę), co wyłączyło autopilota, z czego
>> sobie nie zdali sprawy i walnęli w górę.
>
> To jest znów problem projektowy interfejsu. Powinien dostać
> co najmniej ostrzegawczy sygnał dźwiękowy, a może i neonem
> po oczach, że kluczowa dla powodzenia lotu funkcja zmieniła
> swój stan. I potwierdzić.
>
Z tego co pokazali to jakiś jeden, mały, podświetlony kwadracik (wśród
dziesiątków innych) zgasł.
Autopilot wtedy nie wyłączył się całkiem tylko zmienił tryb pracy i zamiast
prowadzić do pasa i lądować zaczął utrzymywać zadany przez pilota kierunek
(skoro ruszył wolantem tzn., że zadał kierunek), a ta lampka sygnalizowała
tryb pracy. Działo się kilkanaście mil przed lotniskiem pod sam koniec
ostatniego zakrętu przed lądowaniem. Utrzymywany kierunek różnił się od
prawidłowego chyba o 1 stopień, a opadanie było prawidłowe, była mgła, a
100..300m obok lotniska była góra. Drugiemu pilotowi coś się nie zgadzało z
GPS, ale pierwszy go uspokajał, że się zdarza i że zaraz sam wyrówna. Żaden
nie zauważył tej lampki.
P.G.
-
92. Data: 2015-09-08 17:57:01
Temat: Re: elektryczny zamek - samoróbka - energooszczędny
Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>
J.F. wrote:
> A potem masz taki Smolensk, pilot ma pol sekundy na wyrwanie maszyny, a
> Ty chcesz potwierdzac :-)
Nie musi wpisywać szesnastocyfrowego PIN, wystarczy "fire" na joysticku. ;-)
Nie wiem, jak to powinno być prawidłowo wykonane, natomiast
wiem, że zmiana stanu kluczowego elementu systemu nie może
przejść niezauważona. A czy to ma być lampka, dźwięk, czy
sterowany elektromagnesem szpikulec kłujący w tyłek -- to
zadanie dla ekspertów.
Pozdrawiam, Piotr
-
93. Data: 2015-09-08 18:00:54
Temat: Re: elektryczny zamek - samoróbka - energooszczędny
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
Pan J.F. napisał:
>> A mańkutom przekładają dźwignię zmiany biegów gdzieś na drzwi,
>> czy radzą "kup se pan anglika"? :-)
>
> Ale zmiana biegu to nie taka precyzyjna operacja jak ladowanie.
>
> A tu jeszcze zobacz - jeden pilot ma z prawej, drugi z lewej,
> a potem awansuje i zmienia fotel ...
Airbus to konsorcjum firm z Wielkiej Brytanii i reszty Europy.
Więc musi być sprawiedliwie -- dla tych co wolą z prawej, i dla
tych, co z lewej.
--
Jarek
-
94. Data: 2015-09-08 18:01:13
Temat: Re: elektryczny zamek - samoróbka - energooszczędny
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Piotr Wyderski" napisał w wiadomości
>Natomiast skrzynia biegów to kolejny relikt dawnych epok. Sprawy
>optymalnego zasprzęglenia jednostki napędowej zostały już dawno
>rozwiązane i nie powinny zaprzątać głowy kierowcy, tak samo, jak
>nie pociąga on za sznureczek połączony z zaworami wtrysku, by je
>otworzyć w stosownym momencie cyklu pracy silnika. Jedyny chyba
Relikt, relikt, ale do niedawna chyba jednak mial zalety.
Cos, co sie sprawdzalo przy benzynie po 1$/galon, niekoniecznie bylo
dobre w Europie.
Ciekawe skrzynie to DSG ... i moze ta elektryczna z hybrydowego
Priusa.
Ale niech sie cos w takiej skrzyni stanie, jakis drobiazg, zimny lut -
to chyba wole zaprzatac sobie glowe zmiana biegu :-)
>prawdziwy problem z automatem jest taki, że nie za bardzo jest
>jak powiedzieć mu o planowanym manewrze, np. wyprzedzania.
>Przy wykorzystaniu joysticka banalne.
Dodatkowy przycisk ? Mozna i na kierownicy, mozna w pedale, a mozna
sprzac z radarem/kamera przednia :-)
>> Z kolei samoloty Airbusa są dobrym egzemplum na to, jak
>> można było wypieprzyć w cholerę tę całą "kierownicę", która w nowej
>> technologii potrzebna jest jak piąte koło u wozu.
>Odważne to będzie wypieprzenie pilota, bo to z jego winy dochodzi
>obecnie do większości katastrof. Tylko ludki mają atawistyczne obawy,
>że kieruje robot.
Myslisz, ze jak masowo przejdziemy na automaty, to sie nie okaze, ze i
one zawodza, i to czesciej niz piloci ?
J.
-
95. Data: 2015-09-08 18:01:31
Temat: Re: elektryczny zamek - samoróbka - energooszczędny
Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>
Piotr Gałka wrote:
> Z tego co pokazali to jakiś jeden, mały, podświetlony kwadracik (wśród
> dziesiątków innych) zgasł.
Już tu jest problem z interfejsem: pokazuje tak dużo, że ludzki mózg
nie jest w stanie zauważyć zmiany kluczowego parametru. Niech się
eksperci głowią nad tym, co zrobić, by pokazać tylko informacje ISTOTNE.
Niejedna gra komputerowa ma lepiej przemyślane sterowanie.
Pozdrawiam, Piotr
-
96. Data: 2015-09-08 18:03:45
Temat: Re: elektryczny zamek - samoróbka - energooszczędny
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
Pan Piotr Wyderski napisał:
>> A potem masz taki Smolensk, pilot ma pol sekundy na wyrwanie
>> maszyny, a Ty chcesz potwierdzac :-)
>
> Nie musi wpisywać szesnastocyfrowego PIN, wystarczy "fire"
> na joysticku. ;-)
>
> Nie wiem, jak to powinno być prawidłowo wykonane, natomiast
> wiem, że zmiana stanu kluczowego elementu systemu nie może
> przejść niezauważona. A czy to ma być lampka, dźwięk, czy
> sterowany elektromagnesem szpikulec kłujący w tyłek -- to
> zadanie dla ekspertów.
To ostatnie mi się podoba. W lotnictwie chyba jeszcze nie było
stosowane. Radzę czym prędzej złożyć wniosek patentowy.
--
Jarek
-
97. Data: 2015-09-08 18:10:24
Temat: Re: elektryczny zamek - samoróbka - energooszczędny
Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>
J.F. wrote:
> Relikt, relikt, ale do niedawna chyba jednak mial zalety.
Oczywiście, że miał, bo pozwalał na łatwe wyrażenie intencji.
Chcę wyprzedzać, to zmieniam bieg *przed manewrem*, a nie każę
się domyślać mułowatemu automatowi, co właśnie robię. Ale on
nie jest zły dlatego, że sobie słabo radzi, tylko dlatego, że
reaguje na bieżące, a nie przyszłe wydarzenia. Dlatego trzeba
mu te informacje jakoś dostarczyć. Bo zmieniać biegi to on
potrafi lepiej niż człowiek.
> Ciekawe skrzynie to DSG
Owszem, jest znaczny postęp w stosunku do "wajchy", ale
takie skrzynie są chyba znacznie rzadsze niż pełne automaty.
> Ale niech sie cos w takiej skrzyni stanie, jakis drobiazg, zimny lut -
> to chyba wole zaprzatac sobie glowe zmiana biegu :-)
Prędzej pęknie Ci... opona. ;-)
> Myslisz, ze jak masowo przejdziemy na automaty, to sie nie okaze, ze i
> one zawodza, i to czesciej niz piloci ?
Nie znam statystyk, ale automat można lepiej przetestować
i nigdy się nie męczy. Problem w tym, że dla niego każdy manewr
jest tak samo mądry/głupi.
Pozdrawiam, Piotr
-
98. Data: 2015-09-08 18:27:48
Temat: Re: elektryczny zamek - samoróbka - energooszczędny
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Piotr Wyderski" napisał w wiadomości
J.F. wrote:
>> Ciekawe skrzynie to DSG
>Owszem, jest znaczny postęp w stosunku do "wajchy", ale
>takie skrzynie są chyba znacznie rzadsze niż pełne automaty.
Ostatnio mam wrazenie ze WV robi je masowo i inne europejskie firmy
tez.
Ale to jest tez postep w stosunku do "zwyklego automatu".
>> Ale niech sie cos w takiej skrzyni stanie, jakis drobiazg, zimny
>> lut -
>> to chyba wole zaprzatac sobie glowe zmiana biegu :-)
>Prędzej pęknie Ci... opona. ;-)
Telewizor sie psuje, komputer sie psuje, telefon sie psuje, bywa ze i
elektronika w samochodzie sie psuje, to czemu falownik w Toyocie
mialby byc bezawaryjny ?
>> Myslisz, ze jak masowo przejdziemy na automaty, to sie nie okaze,
>> ze i
>> one zawodza, i to czesciej niz piloci ?
>Nie znam statystyk, ale automat można lepiej przetestować
>i nigdy się nie męczy. Problem w tym, że dla niego każdy manewr
>jest tak samo mądry/głupi.
Ale sytuacje sa rozne. I wszystkiego nie przetestujesz.
Czujniki tez sie potrafia zepsuc, i automat glupieje ...
J.
-
99. Data: 2015-09-08 18:32:01
Temat: Re: elektryczny zamek - samoróbka - energooszczędny
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Piotr Wyderski" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:msn0or$3rb$...@n...news.atman.pl...
Piotr Gałka wrote:
>> Z tego co pokazali to jakiś jeden, mały, podświetlony kwadracik
>> (wśród
>> dziesiątków innych) zgasł.
>Już tu jest problem z interfejsem: pokazuje tak dużo, że ludzki mózg
>nie jest w stanie zauważyć zmiany kluczowego parametru. Niech się
>eksperci głowią nad tym, co zrobić, by pokazać tylko informacje
>ISTOTNE.
>Niejedna gra komputerowa ma lepiej przemyślane sterowanie.
To juz chyba nastapilo - teraz w kokpicie dwa czy trzy monitory i
trzeba selekcjonowac co na nich wyswietlac.
W starszych samolotach te lampki mialy jeszcze piszczyk, ale byc moze
wylaczenia nie sygnalizowali.
Tylko co z tego - wymyslaja jakies skomplikowane systemy, a potem sie
pilot budzi bez paliwa.
Zarowka rezerwy w maluchu nie zawodzila :-)
J.
-
100. Data: 2015-09-08 18:32:48
Temat: Re: elektryczny zamek - samoróbka - energooszczędny
Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>
J.F. wrote:
> Telewizor sie psuje, komputer sie psuje, telefon sie psuje, bywa ze i
> elektronika w samochodzie sie psuje, to czemu falownik w Toyocie mialby
> byc bezawaryjny ?
Nie będzie bezawaryjny, ale nie będzie też jedynym awaryjnym
elementem samochodu. Jak Ci strzelą hamulce, zatnie się
sterowanie gazem, lub pęknie opona, to będziesz nucił "Polacy,
nic się nie stało"? ;-)
> Czujniki tez sie potrafia zepsuc, i automat glupieje ...
Człowiek też. "To ja lecę w jarze?!"
Pozdrawiam, Piotr