  • 51. Data: 2017-03-09 10:54:06
    Temat: Re: dziwny problem
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> wrote:

    > U mnie jest tylko taki problem że intensywnie uzywam pieca rownież w
    > lecie (grzeje basen) więc przekaźnik ma jakieś 3x szybsze zuzycie. Za
    > pierwszym razem jak się popsuł wymieniłem na identyczny. Potem na
    > lepszy.

    Nikt się w razie czego do tego nie przyczepi (że to ingerencja, więc
    unieważnia pieczątki)?

    > Czekam co dalej. Pozostał być może jakiś softstart do silnika może ale
    > nie wiem czy pomoże na żywotnośc silnika bo rozpinanie to chyba zawsze
    > łuk pociągnie.

    A może gasik RC na stykach?

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 52. Data: 2017-03-09 10:56:34
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Dariusz Dorochowicz <_...@w...com> wrote:

    > Bo pewnie masz watchdogi programowe? A to trzeba dać hardware. Jak
    > najprostszy.

    Hmm, ja założyłem że chodzi o hardware'owe (np. WDT w AVR), a nietypowe
    zachowania programu to po prostu błąd, który będzie machał liniami
    przekaźnika za długo, ale program nie będzie wisiał i będzie resetował
    WDT.

    > Piszesz o jakimś niebezpieczeństwie. Może podchodzisz do tematu z
    > niewłaściwej strony? Jedna z zasad zabezpieczeń zapalników bomb
    > lotniczych mówi, że zabezpieczenia muszą wykorzystywać różne zjawiska
    > fizyczne (opór powietrza, bezwładność itd).

    Kiedyś czytałem, że w windach jest tak samo - np. hamulec mechaniczny,
    który włącza się, gdy winda spada za szybko.

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 53. Data: 2017-03-09 11:02:07
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    sundayman <s...@p...onet.pl> wrote:

    > To jest zmiana via menu oprogramowania - oczywiście nie da się ustawić
    > źle.

    Tzn. ustawiają w menu coś, co wpływa m.in. na ten czas? No to OK.

    > I tutaj trafiasz w sedno. Dziś w nocy wymyśliłem chyba rozwiązanie.
    > Otóż - niech "na zewnątrz" MCU będzie licznik. Do jego zapisania
    > niezbędne jest użycie określonego "hasła", albo numeru układu -
    > powiedzmy - jakaś magistrala szeregowa. Żeby nie było możliwe ustawienie
    > i odpalenie tego licznika przypadkowo.
    >
    > Sam licznik sprzętowo ograniczony do max. dopuszczalnego czasu.

    Też dobry pomysł. Będzie to drugi MCU, jakiś licznik na TTL-ach, czy coś
    jeszcze innego?

    > 1) MCU zapisuje wymagany czas
    > 2) odpala odliczanie w dół
    > 3) sam MCU również odlicza czas
    >
    > Jeżeli wszystko jest OK, i MCU prawidłowo odliczy czas - zatrzyma
    > zewnętrzny licznik.
    >
    > Jeżeli zaś ten zewnętrzny timer dojdzie "do zera" - znaczy MCU jest w
    > krzakach, wtedy reset, telefon na policję itp itd.

    Czyli taki zewnętrzny watchdog dla samego przekaźnika z dodatkową funkcją
    wszczynania alarmu.

    > Oczywiście timer hardwareowy zrobiony tak, żeby MCU mógł przetestować
    > jego działanie.

    Przetestować, czyli celowo poczekać, aż czas upłynie? Nie będzie musiał
    wtedy odłączać funkcji alarmu? A jeśli będzie - co jeśli odłączy podczas
    pracy, bo program pójdzie w krzaki?

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 54. Data: 2017-03-09 11:12:21
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    sundayman <s...@p...onet.pl> wrote:

    > Tego się prosto nie da zrobić, bo to co "leci" przez ten przekaźnik, to
    > jest zasilanie silnika , z użyciem PWM oczywiście regulacja jest
    > real-imte, czyli zmienna w czasie, zależna od wielu czynników.
    >
    > Zatem i realna moc dostarczana na "wyjściu" jest zmienna.

    Jest zmienna, ale nie jest zerowa - może wystarczy do odpalenia drugiego
    przekaźnika, który dostarczy stałą moc do czujnika bimetalicznego?

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 55. Data: 2017-03-09 11:13:35
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    slawek <f...@f...com> wrote:

    > Bimetaliczny, czyli bimetal z własną grzałką. Gdy płynie za duży prąd
    > za długo to rozłącza. Stosowane w bezpiecznikach automatycznych.
    > Wadą: zużycie energii.

    Tak, to też ma sens. Pralki zdaje się tak mają. Wyciągasz wtyczkę podczas
    prania, a drzwiczki jeszcze trochę trzymają. Czemu tak to zrobili - nie
    mam pojęcia, ale pewnie jest jakieś uzasadnienie.

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 56. Data: 2017-03-09 11:15:04
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Dariusz Dorochowicz <_...@w...com> wrote:

    > No to nie zostaje niż innego jak parę zewnętrznych watchdogów odpalanych
    > z różnych miejsc w programie. Plus na wszelki wypadek jeden na samym
    > przekaźniku, ale to jako dodatkowy - ostateczny, chociaż też nie
    > całkiem, bo wystarczy że na chwilę będzie przerwa no i załączenie z
    > powrotem.

    No właśnie, to kolejny problem - czy może być tak, że jak układ ma
    pracować np. 60 sekund, a przy 120 zaczyna się problem, to częsta praca
    przez 110 sekund (niewykrywana przez ten układ) też doprowadzi do wypadku?

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 57. Data: 2017-03-09 11:19:22
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    sundayman <s...@p...onet.pl> wrote:

    > Ni chuja :)
    > Ten silnik napędza cosik, co jak za długo pracuje (dużo za długo) , może
    > w dość odległej konsekwencji spowodować wypadeczek. Nie musi. Może -
    > jeżeli się zbiegnie parę wyjątkowo pechowych czynników. To nawet od
    > pogody może zależeć...

    Hmm, czyli coś po prostu ulega wtedy zmęczeniu / naprężeniom większym, niż
    przewidziane, i generalnie nic się od razu nie dzieje, ale materiał się
    osłabia, aż w końcu, za którymś razem (nawet podczas normalnej pracy) może
    puścić?

    Przyznam że mocno mnie intryguje, co to jest, ale rozumiem NDA :)

    > Oczywiście, w ślad za pracą silnika zmieniają się w układzie różne tam
    > parametry - ale one same w sobie nic nie znaczą. Czyli nie ma
    > przełożenia - jakiś parametr = problem.

    A jest jakiś parametr, który zmienia się do pewnej wartości w momencie,
    gdy silnik pracuje za długo, ale nigdy nie osiąga tej wartości podczas
    normalnej pracy? Jeśli tak to podpiąłbym się właśnie pod ten parametr.
    Wtedy nawet jak przekaźnik się sklei, albo ktoś podłączy silnik na krótko,
    to i tak problem będzie wykryty.

    Tak samo jak bezpiecznik termiczny na zasilaniu ekspresu do kawy,
    przypięty do grzałki. Ona ma swój termistor i podczas normalnej pracy ten
    termistor rozłącza grzałkę (tak naprawdę układ elektroniczny rozłącza ją
    triakiem na podstawie tego czujnika), ale jak to zawiedzie, to grzałka
    nagrzeje się do 160 stopni i bezpiecznik termiczny rozłączy całość już na
    stałe. Nie ma tam pomiaru napięcia grzałki ani alarmu, że grzałka grzeje
    dłużej niż powinna - jest pomiar wielkości fizycznej.

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 58. Data: 2017-03-09 13:41:13
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" <g...@s...invalid> napisał w wiadomości
> [...]
    > prania, a drzwiczki jeszcze trochę trzymają. Czemu tak to zrobili - nie
    > mam pojęcia, ale pewnie jest jakieś uzasadnienie.

    Przecież blokada nie ostygnie od razu...

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 59. Data: 2017-03-09 13:48:45
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2017-03-09 o 11:19, Adam Wysocki pisze:

> [...]
    > puścić?
    >
    > Przyznam że mocno mnie intryguje, co to jest, ale rozumiem NDA :)

    Mnie trochę też, ale sam też nie powiem nad czym teraz siedzę.

> [...]
    > normalnej pracy? Jeśli tak to podpiąłbym się właśnie pod ten parametr.
    > Wtedy nawet jak przekaźnik się sklei, albo ktoś podłączy silnik na krótko,

    No to wyobraź sobie sterownik świateł na skrzyżowaniu. Ja już stałem
    parę minut na czerwonym aż się sterownik zresetował i zaczął normalnie
    działać, tzn puszczać na zmianę, a nie ciągle tylko jeden kierunek. Ale
    już byłem bliski ruszenia jak tylko droga się zwolni.
    Masz zależność od mnóstwa parametrów, a żaden z nich niczego konkretnego
    nie powoduje i nie da się określić żadnego sensownego parametru (poza
    czasem zadziałania, a i z tym bywa różnie). Czas możesz mieć zależny od
    ruchu na ulicy, pory dnia itd. Z kolei czas po którym kierowcy zaczną
    ignorować sygnalizacje zależy od np pogody, pory dnia, tego co dopiero w
    radio mówili, ile kawy poszło przed wyjazdem itd...

    Pozdrawiam

    DD

  • 60. Data: 2017-03-09 13:58:24
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2017-03-09 o 10:56, Adam Wysocki pisze:

> [...]
    > zachowania programu to po prostu błąd, który będzie machał liniami
    > przekaźnika za długo, ale program nie będzie wisiał i będzie resetował

    Jego sprzętowość jest taka sobie. Teraz już nie pamiętam dokładnie, ale
    jeżeli stanie zegar systemowy to tu może być problem z odliczaniem
    czasu. Nie mówiąc i tym, że jeżeli wyładowanie może przestawić bity, to
    może też przestawić bity odpowiedzialne za włączenie watchdoga. Dlatego
    powinna tu być co najmniej inna struktura, najlepiej oparta na układzie
    RC bez licznika i podłączona do sprzętowego resetu procka.

    > Kiedyś czytałem, że w windach jest tak samo - np. hamulec mechaniczny,
    > który włącza się, gdy winda spada za szybko.

    Ogólnie tak powinno się robić, o ile tylko można.

    Pozdrawiam

    DD