  • Data: 2012-06-19 00:31:38
    Temat: Re: docieranie hamulców
    Od: "Bugatti" <s...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Tomasz Pyra" napisał w wiadomości:

    > To jest jakiś babol, zwłaszcza że napisano "reduces wheel load
    > difference",
    > co już na pierwszy rzut oka widać że jest odwrotnie.

    Nie jest odwrotnie. Twoje założenie jest prawdziwe tylko wtedy gdy pojazd i
    całe podwozie, nadwozie i zawias potraktujemy jako bryła *doskonale
    sztywna*...a sam wiesz w rzeczywistości tak nie jest.

    > Przy kładącym się na bok nadwoziu, im dłuższa oś tym większe różnice w
    > skoku poszczególnych kół spowodowanych przechyłem.
    > A im większe te różnice, tym większy "wheel load difference", a nie
    > mniejszy.

    Rozkład nacisku na opony (a tym samym przenoszenie sił poprzecznych) podczas
    pokonywania zakrętów zależy od __kąta przechyłu bocznego__ pojazdu - on
    tutaj odgrywa kluczową rolę .
    Prosty przykład: połóż sobie na stole zapałki na stole na boku o mniejszej
    powierzchni - następnie zdmuchnij. Potem połóż większą powierzchnią (większą
    szerokością) i zdmuchnij. Wynik doświadczenia każdy zna: Zapałki położone na
    mniejszym boku mają mniejsze ramię działania pochodzące od blatu
    stołu...podmuch powoduje zwiększenie kąta przechyłu bocznego i się
    wywracają. Proste, co nie ;-) !

    W samochodzenie jak masz mniejszy rozstaw osi przedniej to siły styczne od
    nawierzchni do kół powodują powstawania większego kąta przechyłu co powoduje
    zmniejszenie obciążenia koła mniej obciążonego w skręcie.

    > Jeżeli porówna się dwa przykładowe podwozia o rozkładzie mas 50/50 i
    > identycznym zawieszeniu każdego koła.
    > - jeden z rozstawem osi P/T 1600/1400

    Nie mówimy o rozstawie osi tylko kół ;-)

    > - a drugi odwrotnie P/T 1400/1600
    > Oba będą przechylać się na zakrętach tak samo,

    Nie będą tak samo. Bardziej przechylać się będzie auto (przy założeniu że to
    FWD i silnik z przodu) o mniejszym rozstawie tyłu. Jeśli niedociążony tył
    będzie miał dodatkowo mniejszy rozstaw kół to będzie miał tendencję do
    większego przechyłu bocznego co spowoduje że koło tylne mniej dociążone i
    opona na nim nie będzie generować odpowiednio dużej siły poprzecznej. Amen !

    > O ile można się zastanawiać czy może szersza przednia oś nie poprawia
    > zdolności do skręcania (przez odsuwanie punktu przyłożenia siły od środka
    > ciężkości pojazdu), to jednak moim zdaniem mieszanie tego parametru z
    > pod/nadsterownością jest błędem - chociaż tu to mogę ja się mylić, bo z
    > różnymi stanowiskami w tej sprawie się spotykam.

    Szersza oś przednia poprawia "skłonność" do utrzymania skrętu kół zadanego
    przez kierowcę ;-(

    Pozdr.
    +

    --