    From: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: dane na dyskach ssd
    Date: Sun, 23 Oct 2011 12:04:36 +0200

    W dniu 22.10.2011 00:41, Latet pisze:

    > A jeśli jednokrotnie zapisze się zerami (lub innymi danymi) cały dysk SSD? Czy to
    wystarczy?

    Nie, SSD ma pulę zapasowej pamięci ponad pojemność nominalną.
    Większość danych zniknie, ale ten zapas dalej może przechowy-
    wać użyteczne dane. TRIM na obszarze całej pojemności będzie
    skuteczniejsze raczej.

    > Dlaczego narzędziem producenta? Co takie narzędzie robi, czego nie umie zrobić
    zwykłe wypełnienie całego nośnika losowymi danymi?

    Ma dostęp do całej pojemności SSD, a nie tylko pojemności
    użytecznej, i wykorzystuje funkcje sterownika nośnika danych
    w celu skasowania bloków pamięci Flash, a nie nadpisywania
    ich jakimikolwiek wartościami (więc jest szybsze i bezpiecz-
    niejsze).

    > Które dane na SSD są "lepiej skasowane" (w sensie bezp.) - dane nadpisane nowymi
    (choćby zerami), czy dane strimowane? (cały czas mam na myśli cały nośni, więc odpada
    problem tego, że kontroler zrobi
    > zapis w innym ficzycznie sektorze, niż myśli system operacyjny).

    Nadpisanie i tak wymaga wcześniejszego "strimowania", jak to
    piszesz, więc już samo "strimowanie" wystarczy.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./