  • 1. Data: 2009-09-08 11:08:44
    Temat: czyszczenie matrycy: etanol vs spirytus rektyfikowany
    Od: "quent" <x...@x...com>

    Witam!

    Czy orintujecie sie jaka jest roznica miedzy etanolem 96% dostepnym np w
    hurtowni farmacetycznej a spirytusem rektyfikowanym 95% dostepnym normalnie
    na rynku w detalu?
    Pierwszy ma cene hurtowa ok 60zl za 200ml a drugi w detalu jest za 30zl za
    200ml.

    Mialem okazje czyscic kiedys matryce w moim 20D wlasnie etanolem 96% i
    sprawdzal sie znakomicie.
    Niestety nie moge go dzis nigdzie kupic za to zwykly spirytus jest jak
    wiadomo dostepny.

    Czy jednak to to samo?

    Izopropanol z pewnych wzgledow nie wchodzi w gre...

    Pozdr.

  • 2. Data: 2009-09-08 11:23:58
    Od: "Lol" <l...@l...pl>

    > Izopropanol z pewnych wzgledów nie wchodzi w gre...

    Z jakich względów? Czyżbyś miał zamiar spożytkować nadmiar pozostały po
    wyczyszczeniu matrycy na np. domową nalewkę? ;)

    --
    Lol

  • 3. Data: 2009-09-08 11:26:08
    Od: "quent" <x...@x...com>

    > Z jakich względów? Czyżbyś miał zamiar spożytkować nadmiar pozostały po
    > wyczyszczeniu matrycy na np. domową nalewkę? ;)

    Lepiej szlo mi czyszczenie etanolem 96%.

    Pozdr.

  • 4. Data: 2009-09-08 11:38:47
    Od: "Lol" <l...@l...pl>

    > Lepiej szlo mi czyszczenie etanolem 96%.

    Podejrzewam, że to ze względu na zbyt małą zawartość wody w izopropanololu
    (zwykle używa się czysty do analizy). Woda też jest rozpuszczalnikiem -
    niektóre zabrudzenia lepiej usuwa się wodą niż czystym spirytusem. Powiedzmy
    tak - przy czyszczeniu płyt winylowych lepsze efekty uzyskiwałem, gdy do
    czystego izopropanololu dolałem nieco wody destylowanej. Jak taka mieszanka
    sprawdza się na matrycy NIE próbowałem.

    --
    Lol

  • 5. Data: 2009-09-08 19:53:11
    Od: "Tmek" <g...@o...pl>

    quent wrote:
> [...]
    > wiadomo dostepny.
    >
    > Czy jednak to to samo?
    >
    > Izopropanol z pewnych wzgledow nie wchodzi w gre...

    A czym czyscisz filtry?
    Wkladajac cos za przyslone nie dotykasz matrycy tylko filtr podczerwieni
    ktory tam jest.
    Czysisz wiec szklo. Na tyle dobrze zeby nie bylo smieci i smug. Zeby to
    porysowac musialbys dobrze szorowac.

    W ogole wszystkie tematy dotyczace czyszczenia matrycy sa pisane unizonym
    glosem na granicy trwogi przed bluznierstwem dotyku z absolutem matrycy.
    Kontaktu nie ma. Zawsze jest niewidoczna szybka.

    Tmek

  • 6. Data: 2009-09-08 20:22:44
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 8 Sep., 13:08, "quent" <x...@x...com> wrote:
> [...]
    > wiadomo dostepny.
    >
    > Czy jednak to to samo?
    >
    > Izopropanol z pewnych wzgledow nie wchodzi w gre...

    roznica 95% a 96% w alkoholu etylowego w roztowrze wodnym jest do
    pominiecia.
    rektyfikowany jest czysiciejszy.
    przechodzi przez kolumne rektyfikacyjna i jest zbierany z wyzszej
    polki .
    szczegolow nie ma sensu tutaj przytaczac .

    jesli wogole decydujesz sie na alkohol etylowy to spirytus
    rektyfikowany nie ma wiecej przeciwskazan niz ten ktory jest
    sprzedawany pod handlowa nazwa etanol.
    C2h5Oh - o ile dobrze pamietam wzor chem na etanol.

    w praktyce , ktory zastosujesz poza roznicy ceny nie ma znaczenia.

    i tutaj dygresja.

    w zasadzie producenci aparatow odradzaja stosowani alkoholu etylowego
    do czyszczenia.

    je przez wiele lat praktycznego stosowania nigdy nie zawiodlem sie na
    spirytusie - mam na mysli do czyszczenia optyki , zmieszany z pepsi
    okazywal sie podstepny ( tzn podcinal nogi) .
    kupowalem niekiedy drogie zrodki dedykowane specjalnie dla szkiel
    optycznych i musialm pozniej poprawiac spirytusem.

    ostatnio mam taki - nie bede wymienial marki pod ktora jest
    sprzedawany - mam wrazenie na podstawie zapachu , ze jest to plyn do
    mycia naczyn rozcienczony woda.

  • 7. Data: 2009-09-09 05:44:41
    Od: "quent" <x...@x...com>

    Użytkownik "Tmek" <g...@o...pl> napisał w wiadomości
    > W ogole wszystkie tematy dotyczace czyszczenia matrycy sa pisane unizonym
    > glosem na granicy trwogi przed bluznierstwem dotyku z absolutem matrycy.
    > Kontaktu nie ma. Zawsze jest niewidoczna szybka.

    Wiem ze jest tam ta szybka/filtr.

  • 8. Data: 2009-09-10 00:52:27
    Od: Valwit <l...@v...net>

    quent wrote:
    > Witam!
    >
    > Czy orintujecie sie jaka jest roznica miedzy etanolem 96% dostepnym np w
    > hurtowni farmacetycznej a spirytusem rektyfikowanym 95% dostepnym
    > normalnie na rynku w detalu?

    a moze metanolem?

    --
    Łukasz "Valwit" Grupa http://valwit.net ICQ:40117364 GG:1591997

  • 9. Data: 2009-09-10 05:21:00
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 10 Sep., 02:52, Valwit <l...@v...net>
    wrote:

    > a moze metanolem?
    >
    > --
    >  Łukasz "Valwit" Grupa    http://valwit.net   ICQ:40117364 GG:1591997

    sprytytus rektyfikowany to etanol na tyle czysty iz nadajy sie do
    spozycia.
    etanolem jest np spirytus do zapalania grila , czyszczenia szyb
    samochodowych itp.

  • 10. Data: 2009-09-10 13:03:54
    Od: Valwit <l...@v...net>

    XX YY wrote:

    > sprytytus rektyfikowany to etanol na tyle czysty iz nadajy sie do
    > spozycia.
    > etanolem jest np spirytus do zapalania grila , czyszczenia szyb
    > samochodowych itp.

    ja wiem co to jest metanol i etanol :) tylko sugeruje ze metanolem tez
    mozna czyscic, osobiscie znam co najmniej 2 serwisy ktre tak robia, jest
    tani i nie powinno byc problemow z czystoscia. dodatkowo szyciutko sie
    ulatnia

    --
    Łukasz "Valwit" Grupa http://valwit.net ICQ:40117364 GG:1591997