  • 11. Data: 2009-09-10 13:59:56
    Temat: Re: czyszczenie matrycy: etanol vs spirytus rektyfikowany
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Valwit" <l...@v...net> napisał:

    > [...]
    > ja wiem co to jest metanol i etanol :) tylko sugeruje ze metanolem tez
    > mozna czyscic, osobiscie znam co najmniej 2 serwisy ktre tak robia, jest
    > tani i nie powinno byc problemow z czystoscia. dodatkowo szyciutko sie
    > ulatnia
    >[...]

    Z metanolem problem jest inny - z racji toksyczności jest na liście
    substancji niebezpiecznych i trudno go kupić.
    Do czyszczenioa faktycznie jest dobry. To, ze szybko się ulatnia powoduje,
    że czyści się trudniej niż izopropanolem, ale z kolei ryzyko dostania się
    płynu między matrycę a filtr antyaliasingowy jest mniejsze.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 12. Data: 2009-09-10 17:59:05
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 8 Sep 2009 13:08:44 +0200, quent wrote:
    >Czy orintujecie sie jaka jest roznica miedzy etanolem 96% dostepnym np w
    >hurtowni farmacetycznej a spirytusem rektyfikowanym 95% dostepnym normalnie
    >na rynku w detalu?
    >Pierwszy ma cene hurtowa ok 60zl za 200ml a drugi w detalu jest za 30zl za
    >200ml.

    A zajrzyj na www.poch.com.pl, wpisz CAS: 64-17-5.

    za ~80zl dostaniesz pol litra 96%, ale cz.d.a

    Choc w sumie .. cz[ysty] ma
    Pozostalosc po odparowaniu % max. 0,001

    >Mialem okazje czyscic kiedys matryce w moim 20D wlasnie etanolem 96% i
    >sprawdzal sie znakomicie.

    IMHO to etanol nie powinien byc jakos bardzo rewelacyjny.

    J.

  • 13. Data: 2009-09-10 21:02:16
    Od: nb <n...@n...net>

    at Thu 10 of Sep 2009 15:59, Marek Wyszomirski wrote:

> [...]
    > powoduje, że czyści się trudniej niż izopropanolem, ale z kolei ryzyko
    > dostania się płynu między matrycę a filtr antyaliasingowy jest

    Mnie zaskakuje, że jest cokolwiek między matrycą a filtrem aa.
    Nawet ta pusta przestrzeń atrakcyjna dla rozpuszczalników.

    --
    nb

  • 14. Data: 2009-09-10 21:26:27
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "nb" <n...@n...net> napisał:

    > Mnie zaskakuje, że jest cokolwiek między matrycą a filtrem aa.
    > Nawet ta pusta przestrzeń atrakcyjna dla rozpuszczalników.
    >[...]

    Teoretycznie żadna pusta przestrzeń jest tam niepotrzebna. A w praktyce -
    zapewne filtr antyaliasingowy jest wykonywany oddzielnie od matrycy i potem
    w jakiś sposób przykładany do jej powierzchni i mocowany. Można się zatem
    spodziewać, ze przyleganie nie bedzie idealne i między filtrem a matrycą
    pozosatnie jakaś znikomej grubości wolna pzrestrzeń. Jeśli do tej
    przestzreni pod krawędzią filtra dostanie się płyn czyszczący - mamy poważny
    problem. Sam płyn prawdopodobnie po pewnym czasie odparuje, ale ewentualne
    zanieczyszczenia które ze sobą wpłucze - pozostaną.
    Prawdopodobieństwo takiego nieszczęścia jest zapewne znikome, ale biorąc pod
    uwagę jego ewentualne skutki - raczej unikałbym mycia matrycy obfitą ilością
    płynu.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 15. Data: 2009-09-10 22:00:08
    Od: nb <n...@n...net>

    at Thu 10 of Sep 2009 23:26, Marek Wyszomirski wrote:

> [...]
    > mocowany. Można się zatem spodziewać, ze przyleganie nie bedzie
    > idealne i między filtrem a matrycą pozosatnie jakaś znikomej grubości

    Właśnie o tę przestrzeń mi chodzi. Jeśli całkiem wolna, to powietrze,
    a spodziewałbym się raczej bezpośredniego przylegania filtra
    do matrycy albo pośrednictwa odpowiednika balsamu kanadyjskiego.

    --
    nb

  • 16. Data: 2009-09-11 05:38:43
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "nb" <n...@n...net> napisał:

> [...]
    > a spodziewałbym się raczej bezpośredniego przylegania filtra
    > do matrycy albo pośrednictwa odpowiednika balsamu kanadyjskiego.

    Bezpośrednie przyleganie dwóch twardych powierzchni wykonanych osobno i
    później połaczonych nigdy nie jest idealne - powierzchnie nigdy nie są
    doskonale płaskie i zawsze tworzą się między nimi pewne puste przestrzenie.
    To, co piszesz o wypełnieniu balsamem kanadyjskim lub inną podobną
    substancją ma sens, ale wtedy z kolei powstaje pytanie, czy płyn używany do
    czyszczenia nie będzie rozpuszczał tej substancji wypełniającej lub w jakiś
    sposób z nią reagował. W obu sytuacjach dostanie sie płynu czyszczącego na
    krawędź matrycy może mieć negatywne konsekwencje.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)