  • Data: 2014-01-11 00:02:27
    Temat: Re: constant current supply
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2014-01-10 22:25, sundayman pisze:> A w ogóle - jak ja liczę ??
    > Tam są 24 ledy. Czyli 12 na gałąź.

    Jak przeczytałem o 25, to tę możliwość odrzuciłem, chociaż była
    najbardziej prawdopodobna ;)

    Jak masz tak, to przy zasilaniu 48V zostaje do wytracenia 3W. Mało to
    nie jest, ale dużo też nie.
    No to teraz tak:
    darlington w obudowie TO220 na przynajmniej 60V, w kolektorze diody,
    baza przez mały rezystor (nie wiem, 100 omów, na wszelki wypadek,
    chociaż przy przebiciu BC pewnie i tak nie będzie czego zbierać) do
    wyjścia PWM z procka, w emiterze rezystor ok. 10 omów (tu musisz dać
    coś, co pozwoli na jakąś drobną regulację, czyli np kilka rezystorków
    połączonych równolegle) na ponad 1W. Zakładam, że masz jakiegoś AVRa,
    czyli 5V zasilania. Jak mniej, to rezystancja odpowiednio mniejsza.
    Pozostaje radiator. 1W i tak musi być na rezystorze, to zostaje 2W -
    czyli max dla niektórych tranzystorów w TO220 bez radiatora. No wiadomo,
    że wtedy temperatura radiatora jest mało "dotykalna" itd, poza tym
    byłoby to na granicy parametrów, znaczy poza granicami rozsądku. Można
    oczywiście spróbować dać drugi taki sam rezystor (już nie tak dokładny)
    szeregowo z LEDami. Ale radiator i tak dałbym, i to raczej trochę
    większy niż mój ulubiony FK224, chociaż ten też by pewnie wystarczył.

    I na dobrą sprawę to już powinno wystarczyć. Tak sobie teraz myślę, że
    przy przebiciu złącza BC i przerwie BE w zasadzie faktycznie nie będzie
    czego zbierać. Jak złącze BE się ostanie, to jakieś 8V będzie na B,
    3V/100 omów to 30mA zdaje się, czyli chyba max tego, co zwykle procki
    mogą wytrzymać na pojedynczym przesterowanym pinie. No to jakieś 200
    omów będzie dość na taki przypadek. Przy typowym darlingtonie z h21 na
    poziomie 1000 spadek napięcia będzie symboliczny. Jak się wolisz
    zabezpieczyć bardziej, to ja np dałbym "po drodze" szeregowo dwa
    inwertery (albo odwrócił PWMa i jeden inwerter). Oczywiście na wszelki
    wypadek rezystor ustalający potencjał na starcie układu od wyjścia
    procka do masy. Właściwie to dając taki rezystor dodatkowy od wyjścia
    bufora do masy możesz zrobić dzielnik ograniczający wpływ ewentualnego
    uszkodzenia darlingtona na scalaki. No i to tak z grubsza tyle. Takie
    już "porządne" zabezpieczenie, to rezystor szeregowy do bazy podzielony
    na 2, a między nimi transil do masy. Rezystor od strony masy na straty,
    drugi ma zapewnić prąd wpływający do układu na odpowiednim poziomie - i
    tyle.

    Gotowe 48V musiałbyś sam znaleźć, ale to chyba nie jest jakiś wielki
    kłopot.
    Regulację prądu (rezystory w emiterze) to trzeba by było robić po dobrym
    rozgrzaniu tranzystora i LEDów, no chyba, że masz do siebie zaufanie, i
    wiesz, że PWM się nie zatrzyma w stanie H, to wtedy możesz dać mniej niż
    10 omów i ograniczyć prąd PWMem.
    Wydaje mi się, że nie powinno być jakichś niespodzianek, a i zasada
    działania nie powinna być jakimś problemem.
    Dużo pisania, ale sam układ bardzo prosty i powinien być wbrew pozorom
    stabilniejszy termicznie niż typowy układ z 2 tranzystorami w takim
    śmiesznym połączeniu - jak przy lustrach prądowych. Oczywiście pod
    warunkiem stabilizacji napięcia zasilania procka/bufora, no ale to chyba
    jest oczywista sprawa. Jak masz wątpliwości to oczywiście pytaj, bo też
    napisałem tyle, że już mi się nie chce sprawdzać tego.

    Pozdrawiam

    DD